Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 577 ggr
flikkan
0

OTROLIGT OROLIG

Hjälp, Är orolig för min 9 veckors gamla flikka.                                 Nu i morse Hittade jag henne när hon låg på ett väldigt konstigt sätt i sitt hus. Hon brukar aldrig sova där inne!  Sen så är hon lite,lite kladdig runt ena ögat.  och hon bajsar JÄTTE mycket!!!  Jag städade buren igår eftermiddag och satt in henne i den nystädade buren kl;4-5 ungefär och nu imorse när jag gick in till henne så hade hon bajsat så hela buren var FULL! Är det normalt att kaniner bajsar så mycket?  Är orolig! Tacksam för svar!

Bejja
0

Hur ser bajset ut? Är det löst?

flikkan
0

lite då och då är bajset löst. Men annars ser det ut som vanligt..

Men det är inte löst direkt ofta. Kan detta bero på att jag ger för mycket eller fel mat till henne? :(

CoNo
0

Vad ger du för mat till henne då och hur mkt? Har hon fått ex. mycket vitkol eller liknande?

flikkan
0

Hon får en blandning. Det innerhåller pellets och en massa olika grönsaker och sånt. Hon har alltid vatten och Hö men däremot så får hon extra vitaminer i vattnet.  …. Sen har hon fått smaka en morot en gång också med det är nog 3-4 dagar sen.

flikkan
0

Blandningen får hon när det är slut.

CoNo
0

När vilket är slut? :]
Är det en sån blandning som man kan köpa i djuraffärer, med smala pelletsar i?

flikkan
0

Denna blandningen;…. Ska skriva vad den heter och vad den innerhåller;

På förpackningen står det; Fullkost för alla smågnagare.

Ingredienser; vete, kanin-pellets, korn, lucernepellets, havre, majsflingor, extruderat gnagarmix, extruderat johanesbröd, ärtflingor, svarta solronsfrön, små solrosfrön, torkade morötter. :D

flikkan
0

Någon som har svar? Snälla, är så orolig. ska jag åka till vet eller vad? Är det ngt fel är ska jag låta henne vah ett tag till? NÅGON!?

MarHai
0

Vad fick hon för foder innan?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

flikkan
0

vet inte. här hemma har hon bara fått det som jag skrev ovan #8

Pinacoladas
0

jag tycker att du ska byta till VANLIG pellets t ex Lottie, Stampe, Carrier o.s.v

flikkan
0

okej,

PRO_Anders
0

Grönsaker och frukt bara i SMÅ bitar, typ 2cm morot, varannan dag. Pellets 1/4dl på kvällen.

twinnie
0

Ang. att hon är kladdig runt ögat kan bero på att hon är långhårig. Får kaninen päls i ögat kan de bli lite irriterade. Jag tvättar mina kaniner runt ögonen varje kväll och klipper pälsen runt ögonen för att slippa problem som tex. kan leda till ögoninflammation.

flikkan
0

okej. Så jag kan tvätta henne lite försiktigt med vatten runt ögonen?       Tack för de svaren jag redan fått =)

twinnie
0

#15 Ja, men en fuktig tops eller kompress eller något. :)

[chriistina]
0

Vitaminerna i vattnet kan iritera en liten kanins mage. Så skulle ta bort detta också.