Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1146 ggr
SallyB
0

Toalåda

Andra steget mot frigående (första är att han får vara ute och skutta i lght varje dag).
Så idag har jag "installerat" en toalåda i Sidneys bur.
Först storstädning och skurat buren (puh!) sedan i med en ny kattlåda modell mindre där jag lade lite av det gamla smutsiga ströet tillsammans med nytt samt en rejäl hög hö! Dessutom lade jag som underlag i buren ist f strö, den gamla vetbed (rekommenderas av Roslagstulls veterinärklinik) som min hund hade. Så nu får vi se hur det funkar! Hittills har han gjort det mesta i lådan men lite pluttar på vetbedden, som jag plockar i toalådan så fort jag hittar dem. Hoppas det blir lite enklare med städningen nu också. Min bur som är en hemmabyggd (dock ej av mig) är eg en chinchillabur och lite jobbig att städa.

Ska fixa bilder så snart jag har köpt nya batterier till kameran.

Gogge
0

Hoppas det går bra med din kanin! Jag har hållt på å tränat massor med min ena vädur, som äntligen får vara lös jämt, och det går verkligen super bra! Jag älskar när jag kommer till hans matskål på kvällen å sksa ge han mat så ser han att jag kommer och skyndar sig å springer å bajsar i sin lilla bajslåda å sedan fort till matskålen! Hoppas att du lyckas få den helt rumsren:)

Tejo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejar på!

Min Molly blev ju rumsren och fattade galoppen direkt. Ett tips? ang höet bara; försök att ha det avskilt från toalådans botten.

Hade stor låda från Ikea (se bild) till Molly där jag la höet på sidan vilket hon accepterade till en början. Men så kom hon på hur kul det är att gömma sig i höet och sprida det i hela lådan… Kommer det kiss och bajs på höet så brukar de inte vilja äta det.

Nu har hon en något mindre toalåda och höet utanför, funkar prima.

Ge oss gärna uppdateringar om hur det går!

Ps: Verkligen jättekul att kunna ha kaninen fritt i lägenheten hemma. De visar så mycket mer av sin personlighet och livsglädje än om de sitter i en bur tycker jag. Riktigt mysigt!

SallyB
0

Tack för era tips? och hejjarop :)
Sid är dock inte helt nöjd… han vill visst ha tillbaks sitt strö och kunna ha toalätt var helst han känner för det. Vågade inte heller ha kvar vetbedden då han tuggade jättemycket samt även kissade på den. Visserligen säger ju Roslagstullveterinärerna att det är ofarligt, i sina skötselråd, men jag tror ju snarare att han kan äta bomullstyger utan problem (han har haft som sov/bäddmaterial) än en massa syntet. Så nu är det tom burbotten tills jag kommer på vad som kan funka (toalådan är kvar förståss). Han är ju för bedrövlig med allt sitt ätande på material som inte räknas som ätbara. Hoppas det är en åldersgrej (nu 3,5 månader). Fattar inte hur han ska kunna vara frigående om han inte växer ifrån det, liksom att han uppsöker hörnor och försöker gräva hål (och på tapeten). Dock så hoppas jag som sagt att det ä en åldersgrej och att det går över, liksom jag ju även kommer att kastrera när han har åldern inne, vilket ju bör göra en del för att få honom lite lugnare.

Tejo
0

#4 Låter som min syrras kanin!

Hon har kämpat för att få honom att bara gå på sin toa. Rumsren så långt att han bara går i buren, men inte på toan. Till sist tog hon mitt råd och tömde buren på alla utom hans toa med toa-lätt i (och höhållaren) för att han skulle göra sina behov där.

De första dagarna vägrade han nästan helt att vara i buren, åt tom hö från utsidan och gick på toan om det verkligen behövdes. Visade att han inte tyckte om den nya ordningen.

Tror det tog en vecka, men nu har han fått tillbaka strö/hö i hela buren, sitt hus och hängmattan mm och han går bara på lådan!

Hennes kaninkille är 5 månader ungeffär. Kanske din behöver växa till sig lite…?

SallyB
0

Kan ju f ö säga att Sid är (hittills iaf) jätteduktig med toabesöken är han är ute och skuttar. Han har aldrig misslyckats (förutom nån enstaka plutt) + att han älskar att använda kattens toalåda, både för avsedd funktion och för att gräva järnet och slänga sig raklång i =)) (jag håller katt-toan helt ren förståss)

Katten är inte lika förtjust i dessa fräcka tilltag dock…

SallyB
0

Vilken tok din syrra har :) Ja, de raringarna har verkligen sina åsikter om förändringar!

Gogge
0

Ja jag tror absolut det har med åldern att göra.. Jag kämpade som en gris med min rocky, innan jag fick han helt rumsren.Å de vart han vid ett halv år ungefär! Och jag håller med TEJO ang, deras personlighet. De är sååå mycket mysigare att ha dom lösa än att dom sitter i en bur. Och tro mej, kaninen blir bra mkt livligare å gladare:)

Gucci123
0

Ursäkta,,, men vad var egentligen meningen med denna tråd? (obs, jag har endast läst det första inlägget=)

emms
0

#8 måste det vara någon mening med alla trådar? :p hon kanske bara typ vill skriva av sig lite

Emma

Gucci123
0

#( ja så kan det också vara ibland.. =P Såg precis att det till och med fanns inläggskategorin "måste skriva av mig".. =) Ursäkta!

PRO_Anders
0

#8: Kan ju vara att någon vill dela med sig av sina erfarenheter, till gagn för alla andra som inte har några…eller belysa problem ur en annan vinkel..tycker jag bara är trevligt.

Skulle vara betydligt värre om ingen ville dela nåt…

SallyB
0

Gucci123: Ojoj! Vad ska man skriva för att det ska vara godkänt ämne då?

Jag skrev för att jag ville dela med mig av mina erfarenheter och även få input från andra som har eller har tänkt ha toalåda o/e frigående kaniner. Och det verkar ju de flesta övriga som svarat ha förstått ;)

Fö kan jag rapportera att Sid går på lådan helt ok, inget mer kiss utanför. Några fåtal pluttar utanför. Funderar fortfarnde på vad jag ska ha som underlag, kanske en dörrmatta i nåt naturfiber.

Nilam
0

Nitro bajsar till större delen i sin låda, men det ligger ändå lite utanför.. Kissar gör han iaf alltid i lådan:) Homer har jag inte börjat träna än, det får bli sen när Nitro också är kastrerad och jag provar sätta ihop dem. Kanske Nitro kan visa Homer, eller så är Homer en naturbegåvning;)

SallyB
0

Jag har förresten flyttat höet från toalådan. Sid ville inte sitta där och äta (trots att det rekommenderas av bl a amerikanska rabbit shelters, att det skulle vara väldigt bra och uppskattat av kaninerna att göra så). Nu har han det framför sin sovlåda så han sitter i sovlådan och mumsar. Så hade han innan "omstruktureringen". Det blev nog lite för mycket ändringar för stackars Sid :P

Tejo
0

#14 Vissa kaniner tycker om att äta hö och bajsa samtidigt. Så gör frassen som jag tyvär fick lämna tillbaka. Han fick ha en megastor toalåda med hö i hållare på kanten.

Min Emil äter inte hö från hållare så han måste ha sitt på botten.

Molly hade sitt hö i toalådan men lekte bara runt i det så nu ligger det löst på mattan. Man får sopa ihop några ggr om dagen.

HoppeTeqla
0

Jag har en toalåda och en matlåda som står brevid varandra. I matlådan finns hökorg och matskålar och som underlag har jag balkongmatta. Billigt, lite mjukt för tassarna och lättstädat tycker jag. bomullsmatta skulle säkert funka också och den kan man ju dessutom tvätta när det behövs.

Båda mina går alltid på toa om dom bara är nödiga. Men som TEJO beskrev så är dom olika när dom äter. Teqla lämnar ofta stora plutthögar efter sig när hon ätit och står gärna i toalådan och äter hö. Hoppe byter oftast låda om han blir nödig och skulle aldrig äta stående i toan. Det är svårt att hitta en lösning som passar båda men det här känns bäst hittills.

Lycka till med Sids toaträning! Hoppe var en riktig liten "skitkanin" när han var tonåring men det gick över =)

Gucci123
0

#12 Jag skrev i ett tidigare inlägg som du inte verkar ha läst, att jag såg att det tillochmed fanns en kategori som heter : jag ville  bara skriva av mig* (eller nåt) och att så kan det vara ibland.. Du behövde inte reagera så! Läs inläggen som är skrivna innan först ;)

emput
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Orre sitter alltid och tar god tid på sig på toan ;)