Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 567 ggr
CoNo
0

OT - Kamera

Jag håller på och sparar till en digital systemkamera, jag är otroligt fotointresserad och vill helst fota kaniner, hästar och andra djur, samt växter. Jag har funderat på en Nikon D50, undrar om någon här har en sån, och vill berätta lite om den? För och nackdelar?! Hur mkt kostar den?
Andra förslag på kameror är också välkomna! Jag har tänkt mig ett pris på runt 5000-7000.

Tack! :D

emms
0

putt

Emma

annaforsgren
0

nikon D50 säljs väl inte längre?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

CoNo
0

#2 jaså? :o

emmsaaan
0

Jag har en Canon eos 400D, jättebra.

[Niike]
0

#4 Tänkte köpa en sån, men har ännu inte bestämt mig helt(; Någon nackdel? (a)

Majsbecka
0

D50 säljs inte längre, då måste du köpa en begagnad. Annas kanske du kan satsa på en D80 eller D40/x? D80 kostar ca 9000 med objektiv o D40x kostar 5500 o D40 ca 4300. Tycker bäst om Nikon men Canon är ju bra dom också :) Finns bl.a 400D på ca 5500, 450D på ca 7200 och 350D för ca 4700. Dom på foto.ifokua är bättre på det här :) Hör med dom också.

Alla priser som jag har skrivit är med kit objektiv (oftast 18-55)

twinnie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nikon D50 säljs inte längrw. Nikon D40 är i princip samma kamera, dock något förenklad version.

Har själv en Nikon D40 och älskarälskarälskar den <3

Majsbecka
0

#7 Samma här :D Bifogar en bild som är tagen med D40:n :)

CoNo
0

Då kanske jag ska satsa på D40 ist? Kan ni berätta lite om den? :]

emmsaaan
0

#5 Hm. Vet inte alls hur systemkameror ska fungera men allt är typ bra, förutom att den har svårt att fokusera när det är mörkt eller nära, men så är det väl med alla? & ibland så vägrar den att ta kort, men det är inte ofta.
Ville ha en nikon D40 men är mkt gladare för den här.

twinnie
0

denna är fotad med D40 bland annat ..

Majsbecka
0

#9 Det är en jättefin kamera att hålla i och använda, jättelätt att förstå sig på! Jag kunde ställa in bländare o slutartid själv första dan utan att ha pluggat särskilt mycket på det. 6 Megapixlar räcker länge och funkar jättebra till utskrifter m.m , Har skrivit ut i A4 utan försämras kvalité. det negativa är att den har ingen egen "motor" så du måste ha dom objektiven där det står AF-S, vilket är oftast dyrare! Men den är jättebra ändå och duger värkligen som en första systemkamera! kommer dröja ett tag innan jag byter upp mig från den ;D Om du vill se fler bilder som är tagna med den så får du gärna kika på min sida (www.beckafoto.webb.se) eller här:

Länkar även till en recention som är skriven på hastfoto.ifokus. Och här är en sida med fler D40 bilder.

[Niike]
0

Har D40x Af ?

Majsbecka
0

#13 Nej

[Niike]
0

#14 Vad är det för skillnad mellan D40 & D40x då?

Romana_12
0

Är Nikon D40 nyare änn Nikon D50 ?

[Niike]
0

#16 Ja

senna
0

#15 - d40x har fler megapixlar och lägre ISO-tal

Som de andra säger, så tillverkas Nikon D50 inte längre. Vill du köpa en sådan så måste du köpa begagnad.

Jag har själv en Nikon D40 och fullkomligt älskar den. Perfekt nybörjarkamera. Det enda dåliga med den är att den saknar inbyggd autofokusmotor, vilket gör att objektivutbuden minskas, och man måste (oftas) lägga till lite extra pengar för att köpa ett objektiv med AF-S. F.ö är kameran väldigt lättlärd, man behöver knappt läsa manualen. Jag rekomenderar värkligen kameran! :)

(bifogad bild fotad med nikon d40:n)

senna
0

fotad med nikon d40

Issis
0

Jag kan rekomendera Sony DLSR A100, min syster använder den och hon får otroligt fina bilder med den, t.ex så kan hon fota en häst hon hoppar utan att bilden blir suddig, eller Sissi eller Starlight när de hoppar. Det kan man såklart också med andra kameror, men denna kameran var bara ett förslag ^^

Här kommer en bild som hon tog i somras. 

PS: Catherine är då min syster :o)

Issis
0

Ojdå, iFokus försämrar kvalitéten på bilden, men annars så är bilden helst glasklar.

[Niike]
0

#20 Snygg bild!

Elina.
0

Nikons kameror har bla dålig färgåtervinnig. Själv tycker jag att canons EOS-serie är bra.

Ync
0

Jag vill ha en, jag kan inget om den men men ;)

CoNo
0

Tack för alla svar! Ska till österrike nu men sedan drar jag till fotoaffären och hör med dem där :]
Hur är det när man köper en D40, följer objektiv med eller måste man köpa det separat? Tack igen!

Majsbecka
0

#25 Du kan nog välja, men jag rekomenderar att köpa kitobjektivet också eftersom man kan ju inte fota annars ;) Se bara till så att du inte bara köper kamerahuset så ska de nog gå bra ;D

senna
0

#25 - d40:n brukar (vad jag vet) alltid säljas med kitobjektivet.

[chriistina]
0

Har en nikon jag också :) En D40x. Fast min pappa har en D80 som jag också brukar använda.
Själv föredrar jag nikon framför canon, då jag inte gillar färgerna i canonen, nikon har starkare färger, enligt mig.
Men sök lite på foton som är taget med den kameran du är intreserad av så kan du ju bestämma vad du gillar.
Att köpa ett paket med objektiv är altid bra och ofta billigare. Men själv äger jag och min pappa 5st tillsammans, ma blir liksom fast för det är så kul att fota ^^

[Niike]
0

#25 Åh Österrike .. Har för mig att det är jäkligt fint där! Fast det kanske är i Schweiz … Men det kanske är fint i båda ;D Men iaf, då borde du ju köpa kameran innan!:D Haha!:D

Taci
0

#10, att den har svårt att fokusera då det är mörkt.. antar att du menar med autofokusen då? För annars ställer man ju bara in själv o de går tiptop. Att ta i mörker med autofokus o utan blixt är ju dock helt omöjligt, då kan den inte fokusera.

Jag har en Canon EOS400D. Jag älskar den! Skönt grepp, o jag gillar verkligen Canon. Lätt att lära sig o tar skitbra bilder, trots att jag bara har kit-objektivet än så länge. Kostar också bara runt 6500 för hus+kitobjektiv :)

CoNo
0

#27 okej, tack :]

#28 det ska jag göra :] har sett på lite olika bilder och gillar också bäst nikon-bilder ^^

#29 jo det var riktigt fint, gammeldags byar och ja, jättefint! dock hade jag med min lilla olympus, den tar också bra bilder :D

Idag åker vi ev. och tittar på kamera! Så återkommer ^^

[Zoie]
0

Den verkar jätte bra :)