Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 515 ggr
kaniniz1
0

Dräktig??

Jag har köpt en hona som ev är dräktig… Har varit hos en hane i ca 2veckor.

Hon var beräknad till 15/2 och typ 2veckor framåt….

Har henne inne och ger obegränsat med pellets och grönsaker till kvällen och hö (naturligtvis) ger vitaminer i vattnet mkt spån och halm i buren.

Lagt två handukar över buren så hon får lite mörkt/avskilt.

Nu till min fråga OM hon nu är dräktig hur ser jag när det börjar bli dags? Sover i samma rum som henne nu, och det verkar hon inte ha nått emot ser lugn och trygg ut samt bökar om i halmen och sover mkt samt tvättar sig otroligt mkt.

Rädd att hon kanske bara är skendräktig? =(

kaniniz1
0

Putt

KaninCrazy
0

Ett tips?, det har inget med dräktigheten att göra. Har du vitaminer i vattnet som färgar det? Om vattnet blir gul aktigt av vitaminerna så kan det göra så att kaninen inte vågar dricka det.

kaniniz1
0

Nä det blir ingen färg av dessa vitaminer och hon dricker jätte bra av det =)

Tack ändå!

[chriistina]
0

Ibland märkar man på kaniner att de tappar matlusten lite när de ska ha ungar, de blir lugnare. Sen ibland kan man känna på deras magar om där är ungar.
Men en grej är att hon inte ska ha fri tillgång till pellets innan hon fått ungarna, utan de är efter när de kommigt ut hon behöver mycket mat. Om hon äter mycket innan kan hon gå upp i vikt för mycket och får på så sätt svårt att få ut ungarna och de växer ev och blir väldigt stora. Så ge henne hennes normala mängd mat tills ungarna är ute, om där är några :)

kaniniz1
0

Ok, då vet jag =)

Ska genast ransonera pelletsen….

Tusen tack! =)