Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 613 ggr
denisesalomonsson
0

HEjsan min kanin har ett rejält bettfel nu kan han knappt tugga hö så jag får klippa av dom i småsmåbitar men pellets kan  han äta så ja undrar om det finns Hö på Pellets ?

vill ha svart så fort som möjligt :D

twinnie
0

Du får åka till veterinären och klippa ner hans tänder. Då kommer han kunna äta!

denisesalomonsson
0

bi har gjort den men nu har han knappt några nedertänder :S

alltså han år bra och är busog mysaig och hur underbar som helst men när vi var där sist och "filade" dom så kostade det 1500 knappt en vecka senare var dom utväxta igen :/

twinnie
0

#2 Kan du fota tänderna så man ser hur de ser ut? Med vissa sorters bettfel kan man själv klippa ner tänderna.

denisesalomonsson
0

#3 hehe det gör jag men de är liksom så att han kan inte bita av stråna :/ har hört att det finns pellets som är hö , elr? för han mår bra annars :D

Clariiz
0

Att ha en kanin med bettfel kostar.

Det är baravatt åka till vetten och slipa/klippa vid behov. I vissa fall kan man gör det själv.

Sedan för att är det bara att ge MASSOR av hårda goda kvistar han kan tugga på dagligen. Då slitter tänderna ner sig mer.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-lin
0

Ja det är dyrt att ha en kanin med bettfel. Jag skulle kolla med veterinärerna om jag var du, för kaninen måste ju kunna äta. Växer tänderna så här fort hela tiden?

Vad tråkigt att din kanin har bettfel :(

Tina-A
0

Fråga din lokala djuraffär om de kan köpa in något passande

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PRO_Anders
0

Ja, Det finns hö i "kuber", men se upp så det inte är "Alfalfa"(lucern), för det innehåller mycket kalcium(kalk), och det är inte bra för kaniner..

Trasdockaa
0

Ett annat alternativ är att du köper in specialfoder från något land där de enbart ger pellets och inte hö, ex USA. Där är deras fiberinehålla (växtrtråd) extremt hög och man "behöver" alltså inte hö. Däremot slipar pelletsen inte ner tänderna lika bra, utan grenar och hö slipar bättre. Men det är viktigt att han får i sig tillräckligt med fiber, så ett liknande foder från USA skulle nog vara en bra investering.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

denisesalomonsson
0

#9 tack :D vart kan jag hitta det?

denisesalomonsson
0

Snälla hjälp mig. vart kan jag hitta de  där hökuberna?

Trasdockaa
0

#11 Hökuberna kan du billigast köpa genom att gå ihop med folk som köper in till sina chinchillor. Då är de dessutom GARANTERAT av bästa kvalité och inte den dära torra nästan helt bruna varianten du kan köpa i vissa djuraffärer. Pelletset kan du hitta på vissa djuraffärssiter, och de flesta välsorterade veterinärer :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

denisesalomonsson
0

#12 tack :)