öronmärkning - uppfödarnummer
Finns det någon vits med detta om man avlar på en icke godkänd ras?
Varför öronmärka? är det bara för att hålla koll på "sina" ungar (typ)? Hoppas ni förstår hur jag menar.
Det kan ju knappast vara helt kul för kaninen så om man gör det måste det ju finnas något syfte med det…
Det är ju inte nödvändigt att öronmärka om det inte är kaniner med stamtavla. ^^

#1 Instämmer.
Förstår att det inte är nödvändigt men finns det någon poäng alls med det?

Du kan ju skaffa uppfödarnummer, men det är helt poänglöst att märka om det inte är en ras som håller på att bli godkänd.
okej… då är det alltså egentligen ingen poäng med att ha uppfödarnummer heller….
putt
inte en endaste som har en åsikt?

Nej, det är ingen poäng med det, om du inte ska öromärka.
Själv så märker jag både mina rasrena och blandraser med uppf.nr. då det kan vara bra om någon kanin från mig skulle rymma (eller bli utsläppt), så finns ju det där nummret som är bara mitt i örat, och då är ju chansen stor att kaninen kan få komma tillbaka till sin ägare.
Har hört alltför många gånger om upphittade kaniner utan uppf.nr. eller någon öronmärkning överhuvudtaget.

det är obilikatoriskt att kaninungarna ska öronmärkas när man är medlem som uppfödare i skaf. (sveriges kaninaveelsförbund)
#10: Nej, det är det inte. Endast om man ska ställa ut dom.
Jag skrev i nån tråd för ett bra tag sedan när det gällde öronmärkning att det kunde vara bra ifall man förlorar sin kanin, eller att någon som köpt kaninen har förlorat den, då finns ju uppfödarnumret i örat och man kan kontakta uppfödaren och uppfödaren kan vidarebefodra till ev. ägare.
Och så tycker jag att det är ett bra sätt att veta vilken uppfödare kaninen kommer ifrån, så är det inte så enkelt att ändra i härstamningsbevis eller liknande, då det går att kolla upp med uppfödaren.

Min Diva är en hoppkornsing men är ändå märkt dock enbart med gårdsnummer. Dvs I23 står i ena örat. Jag tycker de e bra för skulle hon komma på villovägar så kanske ngn väljer att ta reda på vem I23 är och så kan jag få tillbaka henne.
okej tack för alla svar!! Ska fundera vidare på hur jag kommer att göra……

Att märka kaninen med ett uppfödarnummer är jätte bra!
En tjej (uppfödaren) som bor i gbg sålde sin kanin till stockholm till en barnfamilj, bara en halvmånad efter försäljning vart kaninen utsläppt och hittades i skogen, som tur var var kaninen märkt så hon kunde ringa Lars åke asp och få uppfödarens nummer, och uppfödaren blev jätte glad att fått reda på kaninen, så den ska flytta tillbaka till gbg snart :)

tatuering i öronen kommer troligtvis att försvinna har jag hört av skaf.
Vissa märkningar kan bli otydliga när kaninen blir äldre.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#17: Tror hon menar att öronmärkning ska bytas ut mot en annan märkningsmetod.
Eller fattade jag fel då felicia93?
ah, jag tyckte det stod "tatuering i öronen kan försvinna har jag hört av skaf."
Förstår inte hur jag läser idag, tolkar allt fel :P
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

18# jag har ingen aning om man ens ska behöva märka sina kaniner. det var en uppfödare som är aktiv i skaf som sa det . han är stambokförare . men jag förstår inte riktigt sjäälv hur man ska hålla reda på dem om dom inte har nummer.