Magra kaniner!
Hej, det var längesen! (:
Jag har fått min systers kanin nu, hon tog aldrig hand om henne, det var mest jag som tog hand om dom!
Men jag har ett problem. Stumpan känns väldigt mager men jag ger dom mat och sånt, vad kan det vara för fel? Rambo är också lite mager, men inte likasom stumpan! Ger jag dom mycket för lite mat? för lite hö? för lite vatten? för lite Motion?
Hur mycket mat ger du dem? Vad använder du för pellets?
Undrar samma sak som #1
Annars är ett tips? att blanda i havre och solrosfrön i pelletsen. Det gjorde jag när jag fick hem mina avelskaniner, två av dem var väldigt smala men nu efter två månader är de i bra hull igen. Man kan tydligen ge ris och kokt potatis också men det provade jag själv aldrig då jag har teddydvärgvädurer och kletigt ris i pälsen är inte det roligaste att få bort…
Honor kan vara lite knotiga, det är ganska normalt. Har du någon kompis med en välmående kanin kanske? För då kan du jämföra. Annars är det Vitaminrikt hö + Solrosfrön och havre i pelletsen. Det finns även vitamin tillskott att blanda i vattnet.
#4 Vitamintillskott i vatten är icke att rekomendera. Jag tror det är efter 10-15 minuter som det avdunstar i vattnet och endast gör vattnet beskt och äckligt för kaninen. Det bästa är att ge varierande grönsaker/rotfrukter

#1 Jag mäter inte upp maten när jag ger dom. Pelletsen dom får nu heter " vitakraft Menu vital" (står så på förpackningen) tror jag den heter..
#2 okej (:
#4 okej. Nej, jag har ingen kompis med kanin.
Jag kom på nåt. Det är såhär att vi köper samma kaninmat på ica varje gång vi köper kaninmat nästan. Men det är dyrt där. Så när vi är i stan så köper vi en annan kaninmat. Kan det vara så att det inte är bra att köpa en annan kaninmat dom inte är "vana" vid?
#6 Det är inte bra att byta foder så där snabbt. Nytt foder ska man vänja dem vid sakta för att inte störa tarmbalansen. Så att byta fram och tillbaka är inte bra. Kaninmat köpt i mataffärer är inget att rekomendera, köp istället pellets.
#5 Då har jag lärt mig något nytt :) Jag tog förgivet att vitaminerna funkade ;/
#8 Ja jag hade det för länge sen tills jag fick höra hur dåligt det var…Trist att de fortfarande säljer det dock.

Har du kollat att tänderna är ok ?
Säker på att kaninerna inte har mask och att tänderna är bra?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

# 10 Nej jag har inte kollat tänderna, och jag vet inte hur man öppnar munnen på dom. Men jag kan ju fråga mamma om vi kan ta med kaninerna när vi är inne med Kenzo(min hund) Så kan veterinären kolla tänderna när hon ändå kollar på kenzo..

Du fick råd att köpa pellets tidigare. Ville bara tillägga att det pellets som de säljer tex på Ica inte är särskilt bra för kaniner. Åk till Granngården istället där det finns kvalitetspellets till bra pris. Blanda ut med den sorten du har nu i ungeffär en vecka först.

Du fick råd att köpa pellets tidigare. Ville bara tillägga att det pellets som de säljer tex på Ica inte är särskilt bra för kaniner. Åk till Granngården istället där det finns kvalitetspellets till bra pris. Blanda ut med den sorten du har nu i ungeffär en vecka först.

Dubbelpost, sorry