Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1407 ggr
idipidi
0

Kanin på blocket

Hej! Hoppas att det är någon inne här som kan hjälpa mig.

Jag har varit på jakt efter en kanin ett tag (har haft kanin för ett antal år sedan, föder annars upp marsvin).

Hade tänkt mig en ung hane, har tittat ut några olika raser/varianter som var intressanta, har kollat upp uppfödare o.s.v. Sen kikade jag lite på blocket och kunde inte släppa en annons. Tycker bara så synd om kaninen som ska säljas med den lilla buren och saltsten och allt vad det är och fortsätta bo så. Det är inte alls vad jag hade tänkt mig. En hona, korsning och viltgrå, men ja… Jag kan inte släppa tanken på den.

Nu har jag ringt och pratat med dem som annonserar och hon skulle återkomma då hon inte kunde svara på alla mina frågor (det var inte hon som haft kaninen, men hon hade åtagit sig att sälja den tydligen). Hon trodde att den var under ett år gammal, snäll, har aldrig bitit. Hon visste inte var den kom ifrån. Bilderna är nytagna.

Det jag framför allt fundera på är vad ni tror att det är för korsning. Den har så stora öron ju. Innebär det automatiskt att det kommer bli en stor kanin av den? Vi har inte möjlighet att ha en kanin som går över dvärgstorlek. Kan man få en känsla av bilderna för hur gammal den är? Alltså på ett ungefär menar jag. Den ser i mina ögon väldigt "valpig" ut, men jag har inte den erfarenheten.

Jag vill inte göra något förhastat och ångra mig i efterhand, men jag tycker samtidigt så synd om den…

Annonslänk: http://www.blocket.se/vi/15104630.htm?ca=11_s

RosaGosa
0

jag tycker att kaninen såg jättefin ut! Ser nästan ut som en holländsk kanin men jag är inte så bra på raser.

Om du vill ge henne ett bra hem så tycker ajg absolut du ska ta henne. Varför tror du att du skulle ångra dig?

idipidi
0

Jag är rädd att hon ska växa sig för stor t.ex. Därför undrar jag om man kan se ifall hon verkar färdig i kroppen eller om hon borde växa mycket mer.

Sen är jag en sån som egentligen alltid vill ha djur med känd bakgrund från seriös uppfödare. Och egentligen är jag svag för rasdjur… Men visst, det är inte det viktigaste egentligen.

RosaGosa
0

jo det är klart. Beror ju på hur gammal hon är…stod ju inte i annonsen men är hon närmre ett år så kommer hon nog itne växa så mkt mer.

Men vill du ha en raskanin så får du nog tänka lite till :-)

Pinacoladas
0

Tycker att hon verkar helt underbar!!
Jag tycker att hon ser färdig växt ut.

Men fundera du!

idipidi
0

Du tycker det? Vad glad jag blir. :) Jag har aldrig sett en så liten kanin med så stooora öron.

MarHai
0

Skulle nästan tippa på korsning jätte - holländare.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Niike]
0

Supersöt!:) Dock ser buren för liten ut tyvärr..

Clariiz
0

Jag tycker den ser ut som en korsning med Belgisk hare. Den verkar ha kroppsformen fårn en. Men även BJ (pga av öronen). Kanske Holländare med färgen?

Tycker den såg ung ut.. Men man vet ju aldrig :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Putte-
0

Naw, den ar ju jättesöt:)

Men stog det inte att du ville ha en dvärg, jag tycker att den ser ganska stor ut på den andra bilden :)

idipidi
0

Det är en 70x45 bur, så inte ser kaninen stor ut inte? Se på första bilden också (bilderna är nytagna). På mittenbilden gör vinkeln att hon ser stor ut.

Vi har fått veta nu att hon är 10-11 månader gammal och alltså borde vara färdigvuxen. Korsning mellan "holländsk nånting och dvärg nånting". Holländare och dvärgvädur? Om det vore någon annan dvärgras skulle hon väl knappast lyckats få så stooora öron?

Vi ska åka och kolla på henne i morgon. Om det blir köp så får de behålla bur o.s.v. Jag skulle aldrig sätta ens ett marsvin i sån bur. :(

MarHai
0

Holländsk kanin och dvärgvädur? Låter konstigt med de öronen.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

twinnie
0

BJ/Holländare tycker jag det ser ut som. Tycker att den har en BJ's huvudform & öron, sen ser man ju på teckningen att det måste finnas holländare i släkten någonstans.

Elino
0

Kaninen var jättte  fin och mycket mer en vad man kan skriva men kaninburen såg liten ut? e inte säker vad tycker ni?

Clariiz
0

#13; Buren såg väldigt liten ut

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Romana_12
0

#14 - Den såg VÄÄÄLDIIIGT liten ut.. Hoppas det bara är en sån bur som hon bara är inne i om hon ska bajsa eller äta.. Och att hon får gå lös..

Trasdockaa
0

#11 Ja fast samtidigt martina, såg du tråden på kanin-net med de alla dvv som inte lagt sina öron och det var många kaninkunniga som gissade på att de var BJs? :P Nu säger jag inte att kaninen är det, vill inte sitta och gissa när det inte finns några svar att få, men kommer ihåg att jag tyckte de bilderna var otroligt roliga att titta på ;P

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Moonstrike
0

Om kaninen är så gammal som dom säger så borde den ha växt klart. Men tycker att den ser ung ut.

Skulle också tippa att den var nåt åt BJ - holländare hållet. Den liknar väldigt mkt min BJ-unge i kroppen (och öronen).

idipidi
0

Fast varför skulle de ljuga om det? Det är väl snarast till en kanins fördel att vara ung när den säljs än tvärt om?

idipidi
0

Det slutade med att hon flyttade hem till oss.. :) Och jag kommer då inte att ångra mig i första laget, hon är otroligt social, orädd och nyfiken! Mycket sötare än på bilderna. :)

Absolut vuxen, vi är hennes tredje hem. :(  Väger 1,8 kg. Har stooora snygga öron.

Jag kan inte riktigt klandra ägarna faktiskt. En ensamstående mamma med två (måttligt intresserade) grabbar som fick kaninen i julklapp av ett äldre styvsyskon vars kompis (eller nåt) hade tröttnat. Mamman hade aldrig haft djur och aldrig velat heller. Hon visste absolut ingenting mer än det hon hade fått veta när hon frågat i djuraffären. Gnagarblandning såklart… Klippa klor verkade läskigt så det hade hon inte försökt sig på och buren var som sagt pyttig, den som hade följt med kaninen.

Hon är en darling i alla fall. Jag är helt kär! ;)

kaniniz1
0

Vad kul att ni har hittat varandra, lycka tillSkrattande

Pinacoladas
0

Gud va kul! Lycka till med henne! Och bomba med fler bilder :D

[chriistina]
0

Vad roligt och underbart för kaninen att få komma till ngn som bryr sig :) Hoppas ni får många roliga år tillsammans :D