Vit blåögd lilla tysk...
Kommer förhoppningsvis få hem en lilla tysk-hane om någon månad eller två.
Fick frågan om han kommer ingå i Avel och blev då att fundera lite.
Ska börja föda upp vit blåögda dvärgvädurar och kom då att tänka på samma färg i lilla tysk.
Vet någon om det finns sådana i Sverige?
Eller möjligen någon uppfödare av dessa utomlands?
Eller blir jag helt enkelt tvungen att ta fram dessa själv?
Vilket vore den bästa vägen att gå - ta fram själv genom PARNING med ex vit blåögd dvärgvädur (eller frasse), eller importera avelsmaterial?
För personligen skulle jag tycka det vore enormt läckert med vit blåögd lilla tysk. ![]()
puttar lite

Jag har aldrig sett vit blåögd lilla tysk. Men skulle ju inte vara svårt att ta fram om man parar fransk vädur med dvv som du säger 
har aldrig hört talas om en eller sett en vit blåögd lilla tysk. Det hade varit otrligt gullig dock <3
kan tyvärr inte svara på din fråga men puttar ;)
#2: Har inte sett det jag heller, men kan tänka mig att de blir urläckra! Borde finnas någon uppfödare utomlands åtminstonde.

#4 Absolut! Lilla tysk får ju mycket "det bulliga" från fassen samtidigt som de är mindre. Skulle se väldigt nallebjörnaktiga ut i vitt och blåögt. Hoppas du satsar på det och önskar dig lycka till!
#5: Jo, det vore enormt kul med ett sådant projekt. Få se ifall jag har plats. ^^
Frågan är ju vilken kombination som är bäst.
Frasse+dvv, Frasse+lilla tysk eller dvv+lilla tysk?
Har ju en vit blåögd dvärgvädurshane med ett ursnyggt maffigt huvud och liten i kroppen (väger 1.6kg)!

#6 Från början är ju lilla tysk framtagen genom korsning mellan dvärgvädur och fransk vädur som du säkert vet. Kanske det lättaste sättet att få fram rätt vikt och rastypiskt utséende. Men jag gissar bara, är inget proffs alls på att ta fram nya färger/raser.

Jag vet några uppfödare i Tyskland som har vit blåögda lilla tyskar. Det bästa är nog att importera eftersom dom redan finns. Vet dock inte om det finns några i Sverige.
putt:D
åh, en sån har jag aldrig sett.. Klart du ska imortera in någon :). Kan tänka mig att dom är sjukt fiina! =)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com