Hoppar högt?
hmm en konstig fråga kanske men e man nybörjare så e man :)
hur högt hoppar en dvärgvädur?

Det beror på kaninen. Det är ingen ras som hoppar högre än någon utan beror helt på träning m.m.

Säger som #1
Vill de upp på något kan de hoppa minst 1m. Vet flera kaniner som hoppar över kompostgaller utan minsta problem. Vill de bara tillräkligt mycket upp eller över ngt kan de hoppa väldigt högt.

*putt*
#4 vissa kan. hanar brukar kunna ifall det är en hona i närheten ;)

ok tack

Din kanin kanske rent av kommer igenom kompostgaller, det gör min Blueberry & hon är minst tre rutor bred men kommer igenom en, om du förstår? ^^

hoppa åh hoppa.. Tror inte dom hoppar över kompostgallret så som dom hoppar över ett hinder,. tror mäst dom klättrar eller lyfter på den.. det är iaf det mina gör.

hmm okej. hur gör ni för att dom inte ska kunna rymma då?
Leah flyttar gärna på kompostgallret och skapar sig ett litet hål att gå igenom.
#10: Man kan tex sitta och vakta ^^,
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#10 Det är absolut ingen fara om dom skulle råka rymma inomhus, kaniner brukar vara såpass lugna att du kan lyfta in den i hagen igen, bara man tar det lugnt & försiktigt. Ha honom under uppsikt & har mycket aktiveringsleksaker i lekhagen så kanske han inte ens tänker på att rymma. Om han gör det, låt honom springa lös i huset (om inga andra djur är med!) eller locka med godis, spelar ingen roll, bara du är jätteförsiktig för att få in honom i buren, det är trots allt bara en bebis.

Det blir säkert bra! vi har en klädkammare som vi inte använder som vi kommer inreda till honom. vi har tagit bort dörren så att klädkammaren blir en del av lgh. så det enda vi behöver säkra med galler är dörröppningen.
ska ta foto och visa sen. drar mig lite för att berätta att det är en klädkammare vi ska ha honom i. det låter liksom hemskt hehe men så är det inte. men jaja ni får titta på fotot sen när det är klart.
ps. det är ingen bebis utan en vuxen sötnos. men även dom ska man ju ta det försiktigt med. ;)
klädkammare värkar stort och bra :p
Emma

#13 Det låter jättebra med en klädkammare, bara han får ljus & lugn & ro.
Jag var lite tveksam på om han var bebis eller vuxen så jag chansade. Men såklart så ska man ta det lugnt med vuxna :)

ja den är på typ 2-3 kvadrat med plus lite trappsteg och höjder.

Min kastrerade vädur hoppar lätt som en plätt över kompastgaller! och han är förövrigt en väldigt trött å tjock man! :P
Om man har en kanin som gärna lyfter upp kompostgaller och smiter ut (detta går bara om hagen är ute) så kan man sätta fast den med tältpinnar i gräset. Men du ska ju ha hagen inne så det går ju inte..

Vad roligt. Sen när du hämtat honom får du visa massa bilder :D

har redan köpt nya batterier till kameran ;)

Jag betvivlar att Nelson kommer att hoppa över din grind, han har inte gjort några tendenser till att hoppa ur sin bur och in till Stampe, fast båda har öppna burar och är okastrerade.
Ett tips: Sätt en bräda eller nåt längst ned på grinden, så slipper du få strö & halm i resten av lägenheten.

Min ena dvärgvädur, 5 år gammal, hoppar över 60 cm på höjd och tävlar i svårklass (50CM)