Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 549 ggr
Caspia
0

Långhårighet orsakar dödsfall?

Jag ska börja med att erkänna att jag är långt ifrån kaninexpert. Mina erfarenheter sträcker sig till att mata barndomsgrannarnas när de var bortresta på somrarna.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om. Kikade nyss på Blocket och hittade en lite underlig annons. Jag vill inte länka till den för det känns lite märkligt (jag känner ju inte människan och då vill jag ju inte peka ut henne när jag ifrågasätter). I vart fall, min fråga gäller formuleringen "En angorakanin måste klippas var sjunde vecka annars dör den". Förlåt, men kan en kanin dö av för lång päls? Vad utlöser att den dör? Jag har ett långhårigt marsvin och han dör ju inte om jag inte klipper honom, däremot blir han trasslig. :)

Så, frågan är som följer: Vad händer om man inte klipper en angorakanin?

Envishet och drömmar

twinnie
0

Japp, dem dör. De tappar aptiten & mår allmänt dåligt. Är inte alls expert på angora, det finns säkert någon annan som vet precis vad som händer med dem..

Bejja
0

Har också sett den annonsen, förstår inte heller rikigt vad som menas.

Bejja
0

#1 aha okej!

BlackTear
0

De mår dåligt när dem har för lång päls, därför blir de apatiska och slutar äta. Sen svälter dem, det är iaf vad jag hört.

Hopi
0

Men fy vad hemskt det låter!!! Har aldrig hört det där.. Tur man inte har angorakanin o inte visste det då.. hum.. Men det låter konstigt..

Caspia
0

Jösses vad snabba ni var! Tack för svaret!

Envishet och drömmar

SmulanSunny
0

Oj vad läskigt..nu vet jag det! :)

Hatasallad
0

Får de tovor i pälsen så gör det nog rätt ont på dem när de rör sig. Därav att de slutar att äta, för att det gör ont att röra sig. Som BlackTear skrev…..

Men jag kan fråga trasdocka om hon vill svara på det, hon har haft angora innan.

Tina-A
0

Jag pratade med en uppfödare när jag skrev artikeln om angora och hon sa att man skulle klippa dom var 3månad, alltså var 12 vecka. Var 7 är nog lite ofta för att riskera dödsfall!!

Jag hörde av uppfödaren att de blir varma, tappar aptiten, blir apatiska och slutar äta och svälter.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

Såg också den annonsen..

Då vet man det..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Trasdockaa
0

#8 Hej Ida! ja nu är jag här :) 

Ja exakt som Tina_A säger, det är var tredje månad, dvs var 12 vecka som de behövs klippas. Dock klippte jag min angora varje månad under sommarhalvåret och såg sedan till att matcha in så bra jag kunde med klippningarna till vintern (så att jag klippte sista höstklippningen så att den hann växa ut ordentligt innan det blev kallt).

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)