Tidigare kaniner?
Har ni haft någon kanin som ni inte har kvar? Skicka gärna med en bild och berätta lite om den/dem! :)
Jag har haft en kanin innan jag hade Channie, Cassie och Totte. En svart dvärgvädur vid namn Sunset. Han var vuxen när jag skaffade honom och innan han kommit till mig hade han varit underbar, jättesnäll och kelig.
Han flyttade till mig och efter några dagar började han bitas och attakera. Jag visste inget om kaniner då och hade ingen aning vad jag skulle göra åt det, jag var kring 10 år då. Jag blev rädd för honom så vi sålde honom.
Hade jag skaffat honom nu så hade jag vetat vad jag skulle göra åt det.. Han var inte lika "elak" som Cassie har varit och Cassie är ju bättre nu..
Tyvärr så tappade jag bort lappen där det stod mejl, address och telefonnr till dem som köpte Sunset.. Hade velat veta hur han hade det.. :/
Har faktiskt hittat några bilder på honom, tyvärr är de dåliga men man ser honom i alla fall :)
putt

Moses & Skuttan.
Moses var en madagaskarfärgad dvv & jag minns inte någonting av honom, bara att han blev avlivad när han var 4 år pga. sneda tänder. Minns också att han alltid gjorde glädjeskutt när mamma dammsög, han sprang efter dammsugaren & älskade den ^^
Skuttan var min systers kanin. Väldigt busig & sprattlig, varje gång man skulle bära henne så fick man vara två st. Hon hade jag när jag blev medlem på kif, & precis när jag började lära mig om kaninens skötsel så dog hon. Uzza var lika otam men nu kan jag kaniner, så hon är tam.
min storebror hade en annan kanin förut. Hon hette Piggelina och var hermelin rex. Hon var jättesnäll. Kommer inte ihåg så jättemkt från henne.. Hon var Rufsans kullsyster och dom levde tillsammans tills dom var 3 år. Då blev Rufsan för dominant och vi särade på dom. När Piggan var ca 4½ år så dog hon. Vi hittade henne bara liggandes i sin bur.. vet inte varför hon dog :'(
Det är Rufsan på bilden, men tänk er henne fast mindre brun och mer grå-svart + jämnare päls. Så såg Piggan ut ungefär, och mer kompakt.

Hade en hermelin kille förut, Stampe. Tror han var svart brokad :)

Har ju haft Shadow, en brun zobel siames hermelin som jag tog över från en barnfamilj. Jättefin kanin, lite osocial och skygg men annars mysig. Han såldes till Caroline (Carro_o_kompis) och jag är säker på att han har det bra =)
När jag var yngre, ca 8-9 år brukade jag passa min kusins kanin på lov/helger. En viltgul dvärgvädur vid namn Flora. Tyvärr dog hon vid 12 års ålder. Skitfin kanin, var nästan alltid lös och hur gosig som helst.

#6: Var det den Shadow som var på senaste stockholms träffen? :D

#6 Naw, jättefin.

#7:Inte senaste.. men jag tror han var med på första *dåligt minne* :P
#8: Tack =)
Ja, jag har haft väldigt många kaniner innan. Kommer dock inte ihåg alla..
Men bland annat en viltgrå korsning vid namn Bella, mycket fin men dock lite sprattlig/skygg.
En madagaskarfärgad dvärgvädur vid namn Kiara (min systers dock). Underbar kanin! Snällare får man leta efter!<3
Kiaras dotter Klara, mina kusiner har henne nu:) Det coola är att hon bor i en stor inhägnad tillsammans med höns på sommaren. Och de har respekt för henne, för hon är en riktig tuffing!
En annan Klara, viltgul, ras minns jag ej men det var nog någon korsning .. Hon rymde tyvärr in under våran ladugård innan vi byggde om den så vi fick inte tag på henne:(
Jack, en supervacker herre, madagaskar dvärgvädur. Så jäkla fin, saknar honom något enormt! Det var min mammas lilla gosekille<33
Pelle, dvärgvädur .. Jag tror hon var s/g japantecknad. Var inte så länge sen vi hade honom. Fick avlivas pga. sjukdom.
Nina (min systers), svart hermelin, blev 11 år gammal har jag för mig. En riktig sötnos:*
Sara/Bella (?), är dock osäker på namnet.. Jag var mycket liten när jag hade henne, och vi fick avliva henne av någon anledning. Hon blev mycket dålig:( Kommer ihåg att jag älskade henne något enormt och blev djupt ledsen när hon blev så dålig.
Med mera =)

Den kanin som jag har haft som ligger mig varmast om hjärtat hette Lille Skutt och blev 13 år (dog 1999). Världens härligaste kanin var mer som en hund. Kunde släppa ut honom på gården och ropa på han efter flera timmar. Gjorde allt för att få uppmärksamhet. Jag somnade varje natt med honom på min arm. Helt underbar!!! Var jätteduktig på att hoppa, hoppade över en meter högt :) Tyvärr fanns det inte så proffsiga tvävlingar här uppe på den tiden men endel små var vi med på… Världens snällaste och roligaste kanin! Saknar honom varje dag…
Nu glömde jag Killroy! Han var son till Bella, jättefin! Viltgul, korsning .. Duktig på att hoppa små hinder, det var fart i benen på den killen:)<3 Och så har vi haft massa kaninungar i olika raser/färger/teckningar/pälstyper =)

Jag hadde en svart brockad kanin när jag var runt 5/6år. Han hette Stampe och fick avlivas när han var 1år av magproblem.
När jag var 13år skaffa jag en svart dvärgvädur som hette Emil. Underbart snäll kanin. Han var nästan två år när jag köpte honom. Men han dog 2 månader senare, troligen även här av magproblem, hadde nämligen vatt hoss veterinären 2 veckor innan pga av förstoppning.
Efter honom fick jag en Lejon/Hermelin/dvärgvädursblandning som va 10 veckor vid köp. döpte han till Wille. Han va himmla söt och duktig hoppare. Men extremt agresiv. Han högg sig fast i min han flera gånger och släppte när han själv tyckte eller föll av för han var trött. Honom avliva vi när han kommigt ur tonåren då han fortfarande var agresiv. Tror han led av dåligt psyke.
Mini hopp, Nina och Prinsen har jag haft. Minih hopp var en brokad kanin. kommer typ inte ihåg honom. Nina och Prinsen var dvv. Nina viltgul Manteltecknad och Prinsen madagaskar.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Nej det har jag inte
Hoppe. Levde någonstans mellan 1995 och 2000, typ. Vet inte riktigt, kände honom inte så bra, det var min storebrors kanin :/ Han var i alla fall en fin hane från en djuraffär i rasen dvärgvädur(liknade), färgen madagaskar. Väldigt söt utekanin. Rymde några gånger, men kom tillbaka ^^ Dog av ålder troligtvis, en gång under vintern i sin utebur.
Hampus. Vi fick ta över honom från min moster. Också från djuraffär. Svart dvärgvädur. Levde mellan 1997 och 2001 skulle jag tro :/ Kände honom lite bättre, söt och go. Dog av förkylning, ev. lunginflammation. :( Mamma hade haft honom ute under vintern trots att han inte var någon utekanin :'(
Lilly. Min systers kanin, men jag älskade henne verkligen. ^^ Världens sötaste och aktivaste kanin ^^ Kom från en djuraffär och var japantecknad. :) Troligtvis dvärgvädur, fast hade liite längre hår i nacken än vad dvärgvädurar har. Föddes på alla hjärtans dag år 2002 ^^ <3 Dog den 22:a mars år 2006. :(
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#13 vad söt, vad hände med henne? :)

Jag har haft två kaniner, Alvin och Bebina.
Sedan har jag ju haft 7 ungarna, varav 5 såldes.. om de nu räknas.

Sotis & stampe: fick jag & kajsa när vi var fem år. Vi vi´sste inte mycket om kaniner så vi lät dom bo ihop. Men sedan visade sig ju att dom började bråka med varann. Så då fick vi ge bort stampe till våra kusiner.
Stampe var en hermelin han var väldigt busig:) Han var madagascar färgad. Han blev 9 år gammal.
Sotis var den snällaste kaninen jag har träffat. Han Blev 10 år gammal.
Felix: Fick jag & kajsa sommaren 2006. När han kom till oss var han jätte rädd och otam. Men med tiden blev han allt lugnare & tamare. Han blev en jättebra hoppkanin:) Men tyvärr så smet han ur sin bur sommaren 2006:'(
Svarten: Fick vi tillsammans med lillan. Men tyvärr dog han den dagen han skulle fylla nio veckor. Ingen vet varför han dog. Dagen före hade han haft diarré men vi visste inte vad vi skulle göra. Men han dog
R.I.P Svarten,Stampe,Sotis,Felix<3 Vi saknar er OTROLIGT mycket!<33

*putt*
#20 har du några bilder på dem? :)
Nej det har jag inte.

Jag har haft väldigt många kaniner, orkar inte räkna upp alla här men kan skriva en lista med raser som jag och mina familj haft istället:
- hermeliner, kh
- hermeliner, fuchs
- dvärgvädurar
- franska vädurar
- stora silver
- lejonhuvad kanin
- blandraser
Kan vara fler som jag glömt, då min familj fött upp kaniner.
(Nu har jag hermelin, rex och fransk vädur).

Pelle, Moses & Bella har jag haft.
Pelle var en madagaskar dvv, Moses en teddykorsning g/s japan och Bella är vädurskorsning vitlsiames.
Pelle & Moses dog. Pelle blev 9 och Moses blev 2½. Bella såldes pga. att hon attackerade mig & andra i min familj samt min systerson.
När jag var liten hade vi en vädur som hette Henke. Eftersom jag var väldigt liten och knappt kommer ihåg nånting av hans tid hemma hos oss kan jag inte heller berätta så mycket om honom.. Men mamma har berättat att han kunde skutta fritt utan att lämna gården, han var även mycket tam och sällskaps sjuk. Jag har tyvärr inte hittat någon bild på honom än. Men det kanske kommer.
Efter det när jag var ca. 8 år skaffade vi en liten dvärgvädur vid namn Elsa. Hon var madagaskar, och även hon var väldigt tam. Hon kunde ligga på rygg i mitt knä väldigt länge. Vi parade henne med kusinernas kanin, Boris, men ungarna var tyvärr dödfödda.. Hon dog i tidig ålder pga. sjukdom.. Jag har en bild på henne och min katt Max som lever än idag. Jag kan skanna in den på datorn lite senare eller någon annan dag.
Och efter det skaffade vi en till kanin, Bullen. Jag köpte honom av en klasskompis syster (tror jag det var). Han var en blandning mellan lejonhuvad och dvv eller vädur. Han var också madagaskar. Han varit inte så himlans tam som de andra kaninerna men absolut inte dum. Det var tänkt att han skulle bli pappa men så blev det inte. Jag har inte hittat någon bild på honom, men jag kan leta lite till.
Vila i frid! <3
Oj, vad långt det blev..
#6: Vad fin kanin!
Putt