Frågor om teddyvädurar
Hejhej! Jag har några frågot om teddyvädurar som det skulle vara super om jag fick svar på.
1. Är det bäst att ha dom som ute eller innekaniner?
2. Trasslar sig pälsen "bättre" ute än vad den gör inomhus?
3. Är teddyvädur och teddydvärgvädur samma sak?

1. Fungerar lika bra, som med alla kaniner.
2. Ja, om den springer ute & drar med sig massa skräp. Tror dock inte att det är så stor skillnad.
3. Japp.
Observera att jag inte har en teddydvärgvädur än, utan imorgon. Jag skriver som jag tror att det är.
1. Jag tror inte det spelar någon större roll. Finns ju de som har de inne och de som har de ute. De anpassar sig precis som alla andra raser.
2. Denna kan jag inte riktigt svara på. Men min bor ute och den traslar sig inte alls mycket. Och är den lite "ful". Så tar jag ut kaninen så han får lufta pälse så blir den fluffig och fin igen. Ja, han borstas ju också ibland såklart.
3. Ja, det är samma :)

putt :)
Varför putta upp denna tråd? Du har ju redan fått bra svar på dina frågor :)

Måste bara säga att om teddydvärgväduren springer i lera så blir det sjukt jobbigt eftersom att det fastnar i pälsen på tassarna. & på Blueberry så fastnar bajset bak i svansen ^^
#5 Japp det blir det! Och det är inte så smart att låta dem springa ute i regn om vintern då deras päls blir så blöt…
Men bajset fastnar bara om de är lite lösa i magen.

Har lite frågor jag med(tror det går bra att jag frågar om detta eftersom Lippo fått svar på sina frågor)
- Hur ofta ska en teddydvärgvädur kammas?
- Hur är teddydvärgväduren till sättet?

#6 Jag tror att Blueberry är litelitelite lös i magen, det är inga hårda kulor utan lite kletiga. Hoppas att det går över.
1. Blueberry borstar jag varje dag efter att hon har kommit ut & sprungit.
2. Helt underbara! Som dvärgvädurar, lugna, tillgivna & nyfikna. Som Blueberry, vi har känt varandra sen igår & hon är redan lugn & går att bära, hon vill inte hoppa tbx i buren när jag klappar hennei famnen utan hon kryper bara upp igen :)

1. Jag har märkt att mina kaniners päls lättare tovar sig när det är varmt. Jag vet inte om det är något spec. med mina kaniner då, men det har jag upptäckt iallafall. Jag har dock ingen erfarenhet av utekaniner året om, så jag vet inte hur pass mycket utekaninernas pälsar tovar sig. Men jag skulle, utifrån den erfarenheten jag har, ha dem ute om jag kunde. Men har man ingenting emot lite extra pälsvård spelar det ju ingen större roll :)
2. Det beror på vad kaninen har för pälskvalité. Mina kaniner har två olika typer. Mios är väldigt tunn & mjuk och i den fastnar allt. Men det är samtidigt väldigt lätt att borsta ur. Myrans är mycket tjockare och ulligare och det fastnar knappt någonting alls i hennes päls. Däremot är det svårare att borsta ur om det nu skulle fastnat något.
3. Ja, det är det. På tyska heter det Teddywidder vilket direktöversatt blir teddyvädur. Men de är ju i samma storlek som dvärgvädur, så det är kanske bättre att säga teddydvärgvödur då.
Svar på Jennies frågor:
1. Det är väldigt svårt att säga, med tanke på att det finns såpass olika pälskvalitér på teddyvädurar. Men så ofta som möjligt. Det är ju bara mysigt att borsta, så varför inte varja dag? ;)
2. Det varierar också. Generellt sett är de lugna, harmoniska och trevliga. Men självklart finns det undantag. Min Myran är coollugn! Verkligen en riktig chillare :) Mio är överallt hela tiden och aldrig still en sekund för länge! Så det varierar ju! Men alldeles underbara att ha och göra med annars. De blir ju väldigt vana med mycket hantering, eftersom man borstar dem så ofta. Jag känner dessutom ingen vars teddyvädur gått igenom en jobbig tonårsperiod! Och har man en revirtänkande teddyvädurhona, är det viktigt att man inte avlar vidare på henne. På så sätt kan man hålla denna underbara ras "ren" från jobbigt beteende :)

#9 Jättebra svarat! :)

#4: Ville bara ha lite fler åsikter ^^
#1,3,9: Tack så jättemycket för era svar! :D

8# 9# Tack så jätte mycket ;) Älska att kamma och att mysa<3

#12 Jag med. Sitter minst en gång om dagen med Blueberry, visst, hon har bara bott här i snart 2 dygn men ändå, varje dag ska det borstas :)