Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1172 ggr
SmulanSunny
0

Vi ska behålla två!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vi fick ju en kull på fem små niner och det är tre kvar, pappa sa att vi kunde behålla två!Glad

Okej, nu ska jag komma till frågan X)

Vilka mått ska en bur till fyra ninisar vara? Dvs. Smulan, Sunny och två ungar? Alla ska bo tsm, för det går väl?

Sunny är kastrerad resten är tjejer :)

SmulanSunny
0

Putt

Hatasallad
0

Varför putta?

Vad för raser pratar vi om?

SmulanSunny
0

#2 För att jag är onödig..

Det är dvärgvädurar, Sunny är medelstor och Smulan mindre och så har vi ungarna dem är ungefär så här stora 'bild'

SmulanSunny
0

Smulan, Sunny

Hatasallad
0

Rasstorlek

Minsta tillåtna yta
(m²)

Minsta yta per djur vid grupphållning (m²)

Minsta yta per avelshona med kull vid grupphållning (m²)

Minsta mått på kortaste sidan
(m)

Minsta höjd
(m)

Liten
(under 3 kg)

0,5

0,25

0,5

0,5

0,5

Medelstor
(3-5 kg)

0,7

0,35

0,7

0,6

0,6

Stor
(över 5 kg)

0,9

0,45

0,9

0,7

0,7

[Quellii]
0

4 dvvkaniner ska minst ha 1m2 boyta.

Minsta mått kan vara tex: 100cm x 100cm eller 150cm x 70cm eller 170cm x 60cm och minsta höjden är 50cm. (Dessa mått är alltså innermått på burarna).

Men ju större desto bättre. När dom blir 4 st så är det ju stor risk att dom kan börja bråka om ytan är för liten, så jag rekomenderar att göra så stort som möjligt.

Mvh Alexandra

Tejo
0

Är det din kanin på bilden i #0? Såg den i annons på Blocket idag, verkligen jättesöt. Blev helt kär måste jag säga!

Ursäkta onödig kommentar, svaret har du ju redan fått ovan.

Hatasallad
0

#6 Moouuhahaha, satt här och försökte räkna ut, men jag är rent ut och sagt kass på geometri ;)

[Quellii]
0

#8 Haha xD Det är egnetligen inte så mycket geometri ^^ Multiplikation däremot :))

Hatasallad
0

#9 Suger på matte överhuvudtaget ;)

Tina-A
0

Som alex skriver i #6, men eftersom de är så många skulle jag gärna satsa på ännu större bur som hon skriver :)

Dock har jag aldrig sett en sån stor innebur men du kanske kan köpa 2st 120burar och sätta ihop dom om alla 4 kaniner måste bo tillsammans? Vore kanske det bästa alternativet!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Kaninerna kan börja bråka, så du kanske kan göra som Tina säger i #11 att köpa två 120 burar och ha alla i .. funkar det inte kan du då dela upp kaninerna så att de sitter två och två :)

Keligast
0

Tycker som Tina och Niike. (Kankse ha dom 2 o 2) Alla fyra kan ju vara tillsammans när dom är ute och skuttar, om det fungerar bra mellan alla :)

Flippa
0

Jag tycker också som Tina.
Men jag tycker du ska vara berädd och köpa en till bur ifall dom skulle börja bråka, för det kan ju hända.

Lycka till ialla fall :) !

SmulanSunny
0

Oj sa jag innebur nu? Menade utebur, förlåt mig. Men tack för alla svar det blir nog en enorm bur, men om någon vet exakt hur stor den ska vara får ni gärna säga det till mig :)

#7 Ja, det är våran annons och våran bild :) Han är bara för gullig..

[Niike]
0

#15 Så stor som möjligt, men läs #5 & #6 för minsta mått:)

KvirrZ
0

Tycker absolut mycket större en 150x70, nästan dubbelt så stort :P

- Mvh Emma

Issis
0

#3   Tänk på att ungarna också blir stora o.O

Feliciaa
0

Ååh, supersöta !

Ha så stort som det bara går :)

senna
0

varför inte bara dela upp dem två och två?

SmulanSunny
0

#20 Ehm.. för vi vill så gärna ha dem tillsammans. :)

Nu har vi satt ihop en 100*50*50 med en stor bur, dem trivs så bra ihop. Så vi vill fortfarande ha dem tillsammans där ute :)

PS. På bilden har dem varken hö lr mat, jag har gett det till dem! Ifall ni undrar.

SmulanSunny
0

#21 Burarna sitter ihop, vi har tagit bort dörren på den gula/vita och satt fast en träbit så dem inte ska fastna när dem hoppar över till burarna :)

KvirrZ
0

#21 Alltså den högra buren är inte en kaninbur, dina kaniner kan skada sig väldigt mycket i den. Se till att skaffa stora bra kaninburar om du ska ha dom alla ihop.

- Mvh Emma

Tejo
0

Ett annat tips? skulle ju vara om du läser tråden "Kaniner utan bur" förutsatt att du vill ha dem inne.

Blir lite konfunderad eftersom du verkade vara för att ha dem ute, men sedan visar du bilder på dem inomhus.

Ett tips? i alla fall, mycket bättre än att klämma ihop 4 kaniner på minsta tillåtna yta.

Tycker det blir trångt även om du skulle ta till måtten rejält.

Lycka till!

Tejo
0

Alternativt om du kollar hur MarHai har sina utekaniner tillsammans, också ett superbra alternativ där kaninerna får stor yta samtidigt som de får sälskap av varandra om de vill…

Tror hon har bilder på sin hemsida!

SmulanSunny
0

#23 Jo det är en kaninbur.. Vad för bur tror du det är?

flikkan
0

Den tredje ungen dah? Är det en hona också? Var finns hon isfl, om ni kanske vill bli av med den

SmulanSunny
0

#27 Det är en hane, en kompis tar den på lördag. Dem var vädigt populära! Så söta.

KvirrZ
0

#26 nej, det är en rått/chinchilla/degu bur.

- Mvh Emma

flikkan
0

okej….. Lycka till med alla ninorna :D

SmulanSunny
0

#29 Dem som sålde den sa att det var en kaninbur "/ Kan du länka vart det står att det är en sån bur, hur gör dem illa sig på den?

SmulanSunny
0

#30 tack :)

emms
0

de kan ju trilla ner :/

Emma

KvirrZ
0

#31 vet inte vart det står, men det har sett precis sånna burar sålda för dessa djur, och kaniner ska inte ha höga burar med hyllplan, de kan tex ramla ner och skada sig, de vill ha stora bottenytor istället, medan djur som råtta, chinchilla och degu vill ha höga burar med olika plan där de kan klättra omkring.

Det var inte snällt av dom som sålde den att säga att det var en kaninbur :/

- Mvh Emma

emmsaaan
0

#34 Håller med, det är inte en kaninbur!

SmulanSunny
0

Ojdå..

Nu fick jag mig en tankeställare..

cayl
0

vi tänkte köpa en bur på 120*57*50 till våra 2 kaniner . blir det bra? ska få springa ute i köket från morgon till kväll.