Nybörjare
hej allhopa!
hemma har vi just nu en hund och lite fiskar men nu är jag och pojkvännen ute efter ett nytt husdjur och då tänkte vi på kanin.
jag undrar om ni kan tipsa om lite sånt jag behöver veta. kanske borde säga att jag är rädd för kaniner som bits så vi är ute efter en ras eller det kön som är lättast att uppfostra eller ja, göra tam. hur gamla blir kaniner? mvh

Kaniner kan bli olika gamla. Dom flesta dör ungefär under 10 års åldern om den inte dör av sjukdommar. , Honor tycker jag är lättast att sköta om. Eftersom när hanar är små så bajsar dom överallt :) eller alla gör inte de… , Skulle du vilja ha långhårig ras eller korthårig? :) Mvh Romana
korthåriga raser är enklast att sköta (pälsmässigt alltså) och man behöver inte tänka lika noga på vad man har för underlag till dom.
Dvärgvädur är en bra "nybörjarras". Dom (ofta) lugna och snälla.
Medelåldern på en kanin tror jag är ca 5-8år (har hört det), men dom kan bli både äldre och yngre.

Sök lite på google :)

personligen tycker jag att alla kaniner är supersöta men en långhårig hade varit pricken över i. men i och med att vi aldrig haft kanin förr så tittar vi först och främst efter en som är lätt att få tam. finns det någon ras som är känd för att vara lugn och kelig hehe det perfekta receptet
vi har en innergård som vi kommer att använda för lite frisk luft behövs väl. hur ofta ska kaniner rastas, ska dom rastas hmm ja, e man nybörjare så e man.

En kanin ska minst få springa en halvtimma om dan :) Om man har inne kanin kan den ju få springa lös i rummet dygnet runt. Dvärgvädur brukar vara ganska lugna :)
Dvärgvädurar är väldigt lätta, dem är lugna och harmoniska. Dem är inte heller lika ljudkänsliga p.g.a. deras hängande öron. Dessutom är dem mycket duktiga på Kaninhoppning, mycket p.g.a. deras stabila personlighet och kraftiga baktassar ;)
Om du vill ha din kanin tam snabbt så är det bäst att köpa av en uppfödare, så att den redan är van vid att t.ex. få klorna klippta, bli borstad osv. I många djuraffärer har kaninerna inte blivit hanterade lika mycket, och det kan då ta längre tid att få kaninen tam.
Ang. raser så kan jag direkt rekommendera dvärgvädurar! De är lugna, snälla och ofta bra på Kaninhoppning (om man skulle bli intresserad av det). Har själv en dvärgvädur (min andra nu) och kan säga att de är underbara :) Men alla kaniner är ju individer och vissa är kanske mer svårskötta eller spralliga än andra. Ett till tips? är att skaffa en korthårig kanin om du inte vill borsta och kamma pälsen ofta.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

visste inte att det fanns inne och ute kaniner. okej hur ser en dvärgvädur ut då
vill helst ha en kanin som man har i en stor bur inomhus men som man tar ut i lägenheten för kel och lite träning. kan man inte ta ut innekaniner? typ när det blir lite varmare, antar att dom fryser.
detta ska bli så kul!

jag har inget emot att borsta och kamma. och min mamma klipper klorna när det behövs, hon har jobbat mycket med djur.

sååå söt! okej jag vill ha en nuuu hehe. någon som kan rekommendera uppfödare i malmö-trakten
du borde läsa och läsa och läsa i några veckor innan så att du vet så mycket som möjligt om kaniner innan du skaffar nån :D det underlättar :)
Emma

absolut. just nu googlar jag efter böcker :)
pojkvännen hade ändå inte tillåtit att vi skaffade kanin just nu. men om en-två månader absolut.
vad är förresten lättast? pojke eller flicka?

rasen teddyvädur kanske är något för dig om du orkar med pälsvård. den har dvärgvädurens temperament, alltså lugn, nyfiken & helt fantastisk. tycker dock att du ska läsa på lite mer om kaniner, låna hem böcker från bibliotek eller kolla på internet, finns jättebra sidor med skötelråd.

#15 Personligen så gillar jag tjejer bäst. Men hanar blir oftast mkt tamare men det är ingen garanti. Honorna är jättetrevliga men lite sura när de är skendräktiga. Har dock aldrig märkt något. Hanar kan skvätta.
#15 det är olika vissa honor blir revirtänkande och kan va lite småtjuriga ibland men det är olika från kanin till kanin. hanar kan börja svätta (kissa på olika saker) och försöka para sig med mäniskor. men man kan ju kastrera om det visade sig att det blev så :)
Emma

då kan jag tänka mig att vi börjar med en hane. om det skulle komma till det, vad kostar det att kastrera?
det kan kosta 400-över 1000 kr tror jag :) har för mig att ja sett det någonstans
Emma

400-900 är vanligt.
Såg någonstans att de flesta fått betala 500-600kr för sin kastrering, men det kanske var på marsvin x| Vet inte om prisskillnaden är stor mellan marsvin och kanin. :/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

okej. det kan vi leva med hehe. ja nu har jag att göra. tack så hemskt mycket för alla svar! och har ni fler tips? så skriv gärna.
men jag det jag vet säkert är nu att om en eller max två månader harjag en dvärgvädur. och det ser jag fram emot eftersom jag älskar djur. plus att jag jobbar hemmifrån deltid så våra djur behöver aldrig vara hemma själv förutom några enstaka timmar.

så söt!!! någon som vet om det finns svart dvärgvädur

tycker du ska välja teddydvärgvädur om du orkar med att borsta den :)
#25 jodå, svarta dvärgvädurar finns det :)
- Mvh Emma

hur ser en teddy ut?

Åh ja, dvärgvädurar är fantastiska! Jättemysiga och roliga. Jag har några kaniner här hemma men det är ändå min dvv som står mig närmast, hon är så extremt charmig! På sommaren springer hon efter fjärilar och på vintern gräver hon massa gångar i snön. Hon har även läxat upp hundarna några gånger igenom att morra när dem kommer för nära. Min Roxy är en bestämd dam ;)
Har aldrig träffat en dvärgvädur som är helt.. psykad, eller vad jag ska säga :P
Bifogar även en bild på min Roxy när hon försöker tränga sig ut igenom gallret, hah

e det samma som lejon?
Vill du veta lite om de olika raserna och även vill se bilder på dem så finns det en jättebra artikel om det här på kanin.ifokus! ^^ Klicka på raserna så kommer mer information och bilder :)
http://kanin.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=574128e6-100c-4982-818c-e97aaee4a8dc
Puttar också :)

e dvärgvädur inne eller utekanin?
#33 det väljer man själv vilket man vill ha. det finns ingen ras som "är" tex en innekanin :)
- Mvh Emma
:/ Vet inte alltför mycket om kaniner, men som jag förstått det så finns det inga raser som är just inne- eller utekaniner, utan kaninen blir det man gör den till, om du förstår ;) Tror jag… men jag är ingen expert

okej men vad passar mig bäst då?
jag vill att kaninen är i sin bur hela tiden förutom när jag kelar och leker med den. jag har inget emor att gå ut med den, ddet är just bara det att jag inte vill ha den skuttandes i lgh hela tiden.

Vad roligt ;)
Vill bara tipsa om att KvirrZ har kaninungar just nu ;) Dom är super söta ;P Men blandras
#36 tyvärr tycker jag inte att kanin är djuret för er. De måste få springa och röra på sig, inte bara sitta i en bur.
- Mvh Emma

alltså jag menar inte att kaninen ska sitta i buren hela tiden. det kanske skrevs lite fel av mig. det jag menar är att jag går hellre ut med den oftare. men när vi är inomhus så blir det i bur och inhägnad. vi har planerat en inhägnad på på-tre kvadrat. vår hund har nämligen också i en inhägnad. vår hund producerar för mycket adrenalin så vi fick tipset om en "lekhage" så att han hade mindre att hålla koll på. men så går vi ut med honom 4-5 gånger per dag.
för att sammanfatta hehe. kaninen får en lekhage på två-tre m2 och en bur som sitter ihop (som hus och trädgård) och sen går jag gärna ut med honom ofta. plus lite inomhusträning varje dag med typ hinder och sånt. eller är detta ändå för lite stimulans?
#39 då missuppfattade jag dig helt då =)
Det låter jättebra det där =)
- Mvh Emma

du missuppfattade inget. när jag läste mitt förra meddelande så lät det nästan hemskt hehe

men om man tittar på min beskrivning på kaninens "hem" (svar nr #39), vad passar mig då bäst. inne eller ute-kanin?

Jag tycker absolut att du ska satsa på en dvärgvvädur. Och en lejonhuvad behöver minimalt med pälsvård. jag kammar mina kanske en gång i månaden, och de har aldrig tovor eller liknande.. Mår kaninen bra brukar även pälsen göra det :) om man inte har en kanin med otroligt mkt hår som typ teddy.. Och jag tycker absolut du ska satsa på en hane. som du sedan kastrerar. Då får du nästan garanterat en super härlig mysig å lugn kanin! Kastreringen brukar kosta mellan 400-1000:- smart är att ringa runt lite till olika veterinärer för att se hur dom gör och vad de kostar! Om du givetvis ger den tid den behöver! Men plugga på lite mer å ta sedan kontakt med en uppfödare nära dej!

Jag har Dvärgvädurungar runt 1:a Juni, klara för leverans. Vill du ha en vuxen så har jag fått in en Dvv Hane från en allergi familj, och han är supersnäll. Han går på egen toa, och han håller sig ren. Bilder på honom finns på hemsidan, under "Till salu" längst ned. Jag brukar ofta vara i Malmö då jag har min förening i Arlöv.

oooh vad söt han är. hmm hur gammal är han? skulle du kunna berätta lite om honom. änsålänge är jag absolut intresserad.

Hade jag varit dig och orkat med pälsvården hade jag satsat på en teddydvärgvädur. Jag har haft dvärgvädurar innan och teddydvärgvädurar är mycket lugnare än dvärgvädurar och det säger ju hur lugna och fina de är! Det är baserat på mina egna erfarenheter :)
Här är en bild på min underbara Xena som snart ska få bli mamma för första gången :)

hmm förvirrande. ska forska lite i de två.

#51 Haha, nejdå det är inte så förvirrande när man fått lite reda i begreppen. Ska försöka förklara lite för dig:
* Dvärgvädur är en liten ras på runt 1,5-2kg, de har kort päls och hängande öron.
* Teddydvärgvädur är samma sak fast de har en massa lång fluffig päls över hela kroppen, så det blir en hel del pälsvård.
Alla säger också att Teddydvv är lugnare är Dvärgväduren som redan den är mkt känd för sitt lugna och trevliga temperament - bra barnkaniner och nybörjarkaniner! De båda raserna passar utmärkta att ha som innekaniner och även utekaniner, men är de inne under vintern kan man inte ta ut dem för då fryser de och blir sjuka.

okej. tack. du råkar inte veta någon uppfödare i malmöområdet?
#53 Uppfödare av dvärgvädur eller teddydvärgvädur?
Frakt ner till Skåne brukar alltid gå att ordna om du finner en uppfödare någon annanstans i Sverige.
#52 Vilken bra sammanfattning :)

den lugnaste haha. uppfödare av teddy
Jag föder upp teddydvärgvädurer. Kommer ha några kullar som är leveransklara i runt maj/juni någon gång. Transport till Malmö kan säkert ordnas då jag har lite vänner där :)

så söta kaniner. men vi är ute efter en kanin som är leveransklar typ nu inom två-tre veckor. först trodde jag att jag skulle behöva 1 månad på mig att övertala mannen men det gick bra. så det blir typ så fort det går.

Vi har två dvärgvädurar och dom är väldigt lugna, sen har vi en teddy också men du ville inte ha pälsvård väll? Så om jag ska säga en lugn ras säger jag dvärgvädur, fast dom sprattlar lite ibland :P

#46: Du har fått svar på ditt PM…
tänkte skriva lite ang. det där med ute eller innekanin..
Inne:
*går att kela med året om.
*kan vara jobbigare om kaninen skiter överalllt eller leker med t.ex spånet - det sprider sig lätt i rummet.
*skönare att göra ren buren på vintern än om man har utekanin.
*enkelt att flytta bur + Hage.
Ute:
*går också att kela med kaninen året om,men på vintern för det mesta bara utomhus.
*bör inte tas in så mkt på vintern.
*enklare om kaninen skiter i hagen - du behöver inte göra rent (så ofta) och du kan bara flytta på hagen efter ett tag istället.
*jobbigare att göra rent när detär kallt eller regnar.
*du kan rasta den, gå i koppel och så utomhus året om, hur länge som helst.
*om det regnar in i buren så blir det inte så kul..
**kaninen får en mer "naturlig"miljö och får t.ex uppleva den första vårsolen och "vakna" till solens första strålar. Vilket är helt underbart! (enligt mina kaniner iaf)
Själv har jag 2 (+1) utekaniner och är nöjd med det. Hade innekanin första året men det tar mkt mer plats tycker jag.. (eftersom att dom stod i mitt rum)
bild: min BJ unge Biggles

jätte bra info! tack!