Tuva paras i mars!
Tuva ska paras i mars ;D
ville para skriva av mig

vad roligt!
Är det inte henne du skulle kontakta uppfödaren om för att hon var väldigt väldigt aggressiv? :S
- Mvh Emma

2# Undrar också ^^

Ja hon bits o håller på men då sa uppfödaren att den blir mkt lugnare o slutar bitas o ifall man parar, hon ska ha henne hemma hos henne
#4 Man ska aldrig para en hona som är aggressiv då detta beteende förs vidare till ungarna.
- Mvh Emma
#4: (som KvirrZ) Man ska aldrig para en aggressiv hona/hane, det kan föras vidare till ungarna, hon kommer inte att bli lungnare om du parar henne.

Visste inte att Tuva var aggresiv. Men det är inte smart att para henne då. Som KvirrZ säger så förs det med sig till ungarna och ungarna blir aggresiva.

Ja vet inte riktigt va ja ska säga flera uppfödare o veten har vi ringt o dem har sagt att vi ska para…. nu blir ja osäker

Men ifall alla säger att dem inte blir lugnare, vf säger då uppfödaren det o veten o dem i djuraffären ….:/
#8 Tyvärr låter dessa personer inte speciellt seriösa. Man ska aldrig avla på aggressiva djur.
- Mvh Emma

okej, ja vet inte riktigt hur ja ska göra men det e inte ja som har valt att göra det utan det e uppfödaren som tuva ska va hos

#11 Men då är det knappast en särskillt seriös uppfödare. Aggresivitet och revirtänkande hos honor är väldigt vanlig, även om många försöker avla bort det.
Roligt!

Hon e en seriös uppfödare…. o veten har ju sagt ……. hon e ju hur go o snäll när hon inte e uppe i knät o så…..

Har veterinären sagt att man ska avla vidare på det beteendet så ska du nog byta veterinär tror jag :)

Hon e absolut inte revirtänkande ja kan hålla på med allt i hennes bur ta hennes matskål o så …..

mm -.- ja vet inte faktis hur ja ska göra för ja har hört från 2 uppfödare som har träffat henne som har sagt att dem har haft liknade problem o efter kullen blev den hur go o lugn som helst

;/

Det är enkelt: Att avla på aggressiva djur är MKT oseriöst! Både ungarna och de nya ägarna kommer inte få det kul alls! Blev inte du ledsen när du upptäckte att hon var aggressiv? Varför ska du då lämna över det till andra också? Och nej, hon blir inte "snällare" efter en kull.. Varför riskera allt detta bara för att man vill ha kull? Jag blir faktiskt smått irriterad.
Det de andra säger är helt rätt!
Jag tycker att du ska skaffa en annan hona om du nu så gärna vill ha kull.
Lycka till! Synd att du fick så dåliga råd av din veterinär och uppfödare :) Gör nu bara det som är bäst för dig och din kanin ;)
Hoppas ingen tar illa upp :)

Det e inte ja som vill ha kull o det e inte ja som kmr ta kullen heller utan uppfödaren kmr göra det

Men ja tkr inte heller det verkar så klok det enda ja vill är att ha en lugn kanin

#23 Jo, jag förstår det :) Kanske är hon inte rätt kanin för dig i övrigt? Du verkar inte trivas med henne så bra alla gånger.

vad då da?

#25 Jag känner inte till hela historien så jag ska inte säga ngt. Men lycka till iaf.

okej…. men då kan du ju inte säga att ja inte trivs så bra med henne alla gånger^^ aja strunt samma
Ska sova nu^^

Läste "tjuv paras i mars".., som om man planerar en tjuvparning. haha
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

#27 Jo, jag ber om ursäkt för det. Hon verkar lite svår om hon bits osv. Menmen, lycka till du :P

Ville bara gott ^^ Men förlåt då.
Nu blir alla iriterade/arga på mig. Men honan kan i vissa fall bli lugnare av en kull. De får ett ansvar och tappar lite av att vara agresiva. Men ja, i vissa fall kan det bli värre också eller bli samma "gammla" kanin igen efter kullen. Så det är en risk man tar.
Sen självklart håller jag med om att man aldrig ska ta en kull på en agrevis hona. Ungarna kan ärva det agresiva och köparna blir då troligen besvikna. Uppfödaren tänker kanske mest på att det är en fin hona eller något och vill därför ha ungar. Tyvärr är det väl så, vad jag själ märkt, att många rasuppfödare som inte umgås med sina kaniner så mycket inte tänker på om de är agresiva utan bara å deras utseende.
Men jag tycker du noga ska fundera på om du värkligen vill låna ut din hona till denna uppfödaren!
#20 Det är din kanin eller hur? Så då spelar det ingen roll om uppfödaren gärna vill ta en kull det är du som ägare som bestämmer.
Den uppfödaren låter inte seriös! Som Christina säger så kan honan bli lugnare, men hon kan även bli VÄRRE eller inte förändras alls. Och är det verkligen värt risken att avla på detta temperament så att hennes ungar ärver detta beteende?
Du bör även byta veterinär för jag har aldrig hört talas om att veterinärer rekomenderar att man ska avla på sånt beteende!
Hur kul är det att berätta för köparna att mamman är aggresiv och att ungarna antagligen kommer bli det också?
Att sätta en kull ungar till världen bara för att mamman kanske blir bättre är ingen bra idé.Ska du då rekomendera köparna att avla på de eventuella honor du får?
Vill du seriöst bli en uppfödare så läs på och ställ massor med frågor innan till mer erfarna. Och skaffa bra avelsdjur att avla på, med bra menar jag inga sjukdomar bakom sig (vad man kan se) och ett bra jämt temperament.

hon e ju inte dirket agressiv…… -.- hon bits bara fast inte när man klappar henne o så. Bejja ja förstår att du bara vill väl
nej absolut inte fortsätta avla sen dem kaninungar som kmr ev stannar hos henne

Det einte det att ja vill bli nån uppfödare …. utan ja vill bara att hon ska bli bra… o det e ju inte ens som vill ha en kull fast nu vill ja det för ja har hört av mig till många uppfödare som säger att det e det det bästa för henne…..
Jag förstår till fullo att du blir förvånad nu när vi säger att uppfödarna har fel. Det är så lätt att tro på någon bara för att dem är äldre och verkar ha mer erfarenhet. Men så är inte alltid fallet. Man måste alltid själv vara kritisk.
Vad det gäller kaninen så tycker jag, precis som alla andra här att du inte bör låta uppfödaren para henne. Du har rätt att bestämma över din egen kanin!
Det finns andra knep du kan ta till för att få henne mindre agressiv. Det viktigaste är att om du håller i henne och hon biter eller rivs, släpp inte ner henne! Då lär hon sig att om hon biter så släpper du ner henne och då kommer hon fortsätta. Du kan alltid kontakta någon av dem duktiga och seriösa uppföadarna här om tips? och knep för att få henne mindre agressiv.
Lycka till!

vi har haft henne sen september o hon uppfödaren har visat hur vi sak hålla henne så att hon kmr åt o bitas men ja klarar tyvärr inte av att göra det för hon sprattlar så o sen vill man ju inte bli biten…
#36 Jag förstår dig, det är ju typ en reflex att släppa dem när dem sprattlar ;/ Men testa att alltid hålla henne i en handduk så kan hon ju inte riva dig.

Japp men när ja försökte var ja nära att bli biten i halsen hon vrider så på huvudet…
Då har jag tyvärr inte så många bra råd att komma med ;) vänd dig till någon här med mer erfarenhet av agressiva kaniner. Det verkar på dig som att du har blivit lite rädd för henne? Jag kan ha fel men det skulle i vilket fall jag ha blivit.

Ja ja har blivit rädd för henne för att ja inte kan kontrollera henne…
#40 Jag förstår det, det vore väl nästan omäskligt om man inte blev det. Ta kontakt med någon seriös uppfödare, det är bättre än att ta kull.

det e typ lite för sent nu allt e planerat…. ni kan låsa elr ta bort tråden,…

Lycka till :)

tack för hennes föräldrar o syskon ingen av dem var det aja ska till skolan nu
hej då
Tss, bara jag som råkade läsa rubiken så här: "Tjuvparas i mars" (?) Haha :D
Lycka till, hoppas att allt går bra :)
Så om din hona får sex ungar så ska du behålla alla? Har du sju stycken burar? För inte ska väl uppfödaren behålla sex kaniner som hon inte ska avla på?
Jag är uppfödare och jag känner många uppfödare och ingen av oss skulle ge något så dumt råd som att para din hona för att få henne mindre aggressiv. Det är ingen lösning.
Om du nu är rädd för din hona hur ska du då kunna arbeta med henne efter kullen? För du tror väl inte ärligt att "vips" så kommer din hona vara helt underbar och älska kel och gos? Om hon skulle bli lite bättre måste du fortfarande arbeta med henne för att få henne tam. Det enda "säkra" skulle i så fall vara att kastrera, det medför risker men i det här fallet är det 100 gånger bättre än att para och sätta en kull ungar som får hennes temperament till världen.
Hon är inte direkt aggressiv skriver du, men ändå kan du inte hålla henne för att hon sträcker sig efter att bita din hals?
Det är DU som bestämmer över din kanin och inte uppfödaren. Så ta ditt förnuft till fånga och para henne inte.
Det finns massor med folk som är jättebra på hur man gör för att tämja en jobbig kanin. Leta efter såna tips? istället. Jag hoppas verkligen att det inte blir några ungar för vem vill ha kaniner med ett sånt temperament?

men annars e hon ju hur go som helst förutom om ja inte bär henne.
aja
#47 Men då finns det ju inget problem? Eller? För att hon inte tycker om att bäras det är ju en vane sak inget som blir bättre av att hon får en kull ungar.

ok

mm