Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1220 ggr
twinnie
0

Skendräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Myran beter sig jättekonstigt. Så fort jag öppnar burluckan ger hon ifrån sig en ganska dovt "muller" och stampar. Sen sittar hon bara och tittar på mig. Hon har inget emot at tjag klappar henne eller fixar i buren, men hon verkar inte vara så pigg på att komma ut. Så Jag lyfte ut henne och satte ner henne i lekhagen och då börjar hon para sig med ett av gosedjuren (det gör hon alltid ^^) sen skuttar hon som vanligt och gör glädjeskutt och så.

Sen skuttar hon till Mios bur och börjar pussa och tvätta på honom genom gallret (hon är annars helt ointresserad av honom). Sen försöker hon gräva sig in till hans bur och väner rumpan emot honom som för att visa att han ska para henne eller ngt ..

Den största skillnaden är att hon sprider ut sitt hö i hela buren. Hon bygger inget bo eller så utan sprider bara ut det .. Sen möblerar hon om med skålarna och sin tunnel.

Är det normalt att honan ändrar beteende såhär dagen efter parningen, eller är hon skendräktig??

Tejo
0

Jag tycker att det låter som att hon brunstar. Om hon börjar boa tidigt så är hon nog skendräktig?, du får vänta och se…

Elino
0

vad e brunstar?

Tejo
0

#2 När de kan bli dräktiga

Elino
0

oki;)

Tina-lin
0

Det är så svårt att säga eftersom hon inte varit dräktig innan och du har något att jämföra med. Alla kaniner är ju olika. Hanna på Jetaime, hennes honor brukar bete sig som du beskriver när de är dräktiga.

Skendräktigheten borde väl inte visa sig redan? Jag har bara varit med om det en gång och då visade hon inget tecken på skendräktighet förrän de sista veckorna.

Eller så har hon bara fått fnatt ;) Mina kan bete sig liknande när de är lite uttråkade :)

KvirrZ
0

Låter som att hon kan vara skendräktig?. Eftersom att det visar sig ganska fort. Så betedde sig Fiffi de sista veckorna, möblerade om och höll på i buren. Så vi får hålla tummarna att hon är skendräktig? iaf =)

- Mvh Emma

Tina-lin
0

Det finns väl egentligen inga säkra tecken för att veta om kaninen är skendräktig? eller dräktig? Man brukar ju säga att om honan börjar boa redan efter två veckor så är hon skendräktig? men min ena hona Ålivia började boa tio dagar efter hon parades! Jag var stensäker på att hon var skendräktig?. Men det var hon alltså inte.

Men hoppas att Myran inte är skendräktig? för det tar ändå en del på dem om de vill ju inte bli omparade innan skendräktigheten gått över…

BlackTear
0

Jag har dock hört att när honan river runt lite med halmen/höet är det ett tecken på dräktighet.

ciss
0

Om honan river runt och möblerar om i buren kan det vara ett tecken på dräktighet. Så gjorde Engla också :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Okej .. Och med tanke på att hon gör det dagen efter parningen måste hon väl vara skendräktig?? En dräktig hona börjar väl inte möblera om direkt?

BlackTear
0

#10> Candy gjorde det dagarna efter. Sen är det ju somsagt nästintill omöjligt att veta om en kanin är dräktig eller ej.

ciss
0

#11: Engla med, dagen efter faktist. Kommer ihåg att jag blev irriterad på att hon gång på gång välte toalådan. Jag hade ju städat dagen innan ;)

Som Emmy säger - nästintill omöjligt att veta.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Okej .. :/ Finns det inga säkra tecken alls att gå efter?

[Niike]
0

#8, #9 Fia började möblera om i sin bur som en galning några dagar efter tjuvparningen, riva omkring i halmen och höt, och gräva massor, men det visade sig vara skendräktighet. Så det verkar vara väääldigt olika!:)

BlackTear
0

#13: Enda riktigt säkra tecknet skulle vara ifall du känner ungar i hennes mage om några veckor.

twinnie
0

Okej, jag menar snarare tecken på att hon inte är dräktig, uta skendräktig?..

Tina-lin
0

#16 Nej det finns inga säkra tecken på skendräktighet. Vissa honor, speciellt efter första parningen beter sig annorlunda bara några dagar efter parningen. Det enda du kan göra är att vänta och se om det blir något smått om en månad.

[Niike]
0

Fia blev ju som sagt skendräktig? och började möblera om ordentligt i buren, och byggde ett fint bo. Annars visade hon inga andra tecken .. Alpha drog liiite päls men inget mer.

Zvintos
0

Enda säkra tecknet på skendräktighet är ju att de inte haft någon kontakt med en hane.
Annars kan man inte veta, det är tyvärr bara att vänta och se.

twinnie
0

Ååh .. det är bara det att jag inte kommer vara hemma NÄR ungarna är beräknade .. Det är därför jag måste veta innan liksom!

Tina-lin
0

#20 Typiskt då!
Ja det enda du kan göra är att vänta och se. När det är ungefär en vecka kvar så kan du ju känna igenom hennes mage lite försiktigt, håller man väldigt stilla kan man ju känna att de rör på sig. Även fast det inte heller alltid går jag kände igenom Ålivias mage fyra dagar innan ungarna kom och jag kände inget! Och ändå gömde sig fyra ungar där inne :P

När är det du ska åka då?

twinnie
0

Jag åker den 2 mars och kommer hem den 6. Och det var igår, den 6 feb. som Mio smet in till Myran. När jag kommer hem har hon gått 29 dagar. Är det vanligt att de föder så tidigt? Eller är det oftare att de föder på 30 eller 31?

Tina-lin
0

Det beror väl på från hona till hona. De flesta brukar gå runt 30 dagar skulle jag tro. Min ena hona har alla tre gånger fött på dag 28 men det är nog väldigt tidigt.

Det borde inte vara någon fara, jag skulle tro att de (ifall hon är dräktig dvs.) föder efter du kommit hem. Men visst man kan ju aldrig veta. Åker hela familjen bort då eller bara du?

Jojsan
0

Både Channie och Cassie födde på dag 30 här i alla fall.

twinnie
0

#23 Hela familjen, men jag försöker få tag i någon som kan komma förbi en gång om dagen och bara titta till henne. Mio ska få bo hos min syster men jag vill inte flytta runt på Myrans bur om hon nu ska ha ungar..

BlackTear
0

Finns det ingen som kan sköta om henne under tiden? Traasdocka kanske, eller var det hon som kanske skulle ta henne ?

twinnie
0

#26 Jo, men jag vill somsagt inte flytta runt henne så mycket. Så det bästa skulle bara om någon kunde komma hit till mig och titta till henne bara lite på kvällen eller så..

Tina-lin
0

#27 Ja jag håller med det bästa hade varit om någon kommit till dig. Inte så bra att flytta en hona som är dräktig.
Hoppas att du hittar någon som kan komma till er. Dumt att du bor så långt ifrån mig annars hade jag kunnat titta inom.

Lizzan
0

Håller verkligen tummarna för att det inte blev något!

BlackTear
0

#26: Jo det är klart. Om det inte tog typ en timme för mig att åka till Sollentuna skulle jag ställa upp ^^

[Niike]
0

Kan inte trasdockaa kolla till dem då? :)

Nicolina
0

Jag reagerade mest på detta du skrev:
_"Sen skuttar hon till Mios bur och börjar pussa och tvätta på honom genom gallret (hon är annars helt ointresserad av honom). Sen försöker hon gräva sig in till hans bur och väner rumpan emot honom som för att visa att han ska para henne eller ngt .."

_Så borde väl ändå inte en parad hona bete sig? Vet ju inte hur det är med kaniner men det låter inte logist att en nyparad hona pussar och gullar med en hane, grymtar och försöker ta sig in till honom och än mindre att hon vänder upp rumpan mot hanen… jag tycker det låter mer som att hon brunstar och är intresserad av hanen, men vad vet jag, kan ju inget om kaniner och Avel på den fronten….

Tina-lin
0

#32 Honor kan bete sig så även om de är dräktiga, speciellt under första dräktigheten när de inte riktigt vet vad som händer. Så har i alla fall min Ålivia betet sig efter sin första PARNING som också var en "tjuvparning" jag skulle para henne med samma hane en vecka senare egentligen så det var ingen fara. Jag trodde dock inte att det tog då hon efteråt var så intresserad av hanen…Det kan alltså vara lite klurigt med kaniner.

Nicolina
0

#33 Jaha ja, där ser man^^
Fick jag lära mig det = )

Tina-lin
0

#34 Otroligt frustrerande dock att det inte finns något säkert att gå på. Jag har alltid trott att om honor boar två veckor innan förlossning är det skendräktiga men min lilla kluriga dam har visat på att det inte heller behöver stämma…

twinnie
0

#30 Aw, gullunge <3 :)

#31 Hon bor en bit ifrån, och det känns taskigt att begära att hon ska åka ända till mig :/

ciss
0

Håller tummarna för att det går bra! <3333

Hon är ju i rätt ålder i alla fall, och det är ju "bara" Mio. Kunde varit värre.

Kan inte din syster titta till henne då?

www.frihetenskaniner.se

BlackTear
0

#36: OM det skulle bli så att verkligen ingen kan ställa upp eller du lyckas lösa det är det bara att mejla/ringa eller nått, så kan jag säkert fixa det iaf ^^ Vet dock inte hur säker Myran är med mig men ;p

twinnie
0

#37 Ja, men hon jobbar ju i stan, så det är inte säkert att hon kan.

#38 Åh, det skulle vara jättebra! du behöver bara ge henne mat/vatten/hö isåfall och OM det skulle bli ungar typ kolla boet och så.. Och det är ju inte alls säkert att hon är dräktig ens .. Sen vet jag inte om mamma vill att jag ger ut nyckel till vårt hem till en främling, men haha :P

BlackTear
0

#39: Det tänkte jag också, dina föräldrar kanske inte vill ge mig en nyckel, hehe xD Men det borde jag ju kunna göra isåfall, du är ju inte borta särskilt länge. Och jag har ändå inte mycket för mig på dagarna ^^

twinnie
0

#40 Haha precis xD Men jag ska prata lite med kompisar och så.. Fast alla e typ rädda för kaniner men men :P

BlackTear
0

#41: Haha, gör så xD Men somsagt, bara att kontakta mig ifall du inte lyckas hitta på något ^^

twinnie
0

#42 Jadå :)

BlackTear
0

(: