Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 631 ggr
Niiniiz
0

Hej,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar en sak, igår så skulle jag tästa att para två av mina kaniner, men först så var det helt normalt, men efter ca 5 min så började hanen hålla på med någon i huvudet på honan, typ rida, honan blev jätte rädd och började springa runt och stampa, efter ca en sådär 5 min efter det så tog jag bort hanen och lät honan vara själv i rasthagen. hon slutade och stampa och blev helt normal och lugn igen. men idag när jag kom ut till hon så va hon väldigt aggresiv och knorrade.. tror ni att en kanin kan bli dräktig så lätt och så fort.?? Och, vet ni vf hanen gjorde som han gjorde.? hanen är den lugnaste av alla mina kaniner så jag blev väldigt förvånad. :0. Snälla hjälp, tror ni att hon blivit dräktigt.??

Bild på honan, hon är en teddylöwen och hanen är lejonkanin,

Niiniiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på hanen,

BlackTear
1

Ehm.. självklart kan honan blivit dräktig om hanen red på henne. Förbered dig för att få ungar om sådär en månad, dock verkade det inte som att honan var särskilt villig.

Får man fråga varför du "testade" att para dina kaniner?

Niiniiz
0

Jag menar alltså, förut när jag försökt para någon av mina kaniner så har det alltid gått snett, eller har bara gjort det en gång förut men.. det kom iaf inga ungar då,<3

BlackTear
0

Okej.. men du vill alltså ha ungar?

Kaniner kan bli para sig på mindre än två sekunder, så visst finns det självklart risk att honan är dräktig. Agressivitet dagen efter PARNING brukar dock tyda på att honan är skendräktig?, förhoppningsvis.

Niiniiz
0

Okej, jag var hos hon precis nu, och hon var som vanligt. jag har ute hoss hon typ vid 06:00, på morgonen.. och då knorrade hon lite, men tur att hon bara gjorde det då och inte fortsatte,!<3 Men, om det skulle komma ungar, är det för kallt för som ute då.??

Tina-lin
0

Din hona ser inte ut att vara teddylöwen, teddylöwen har päls på ryggen också.

Jag tycker du borde läsa min tråd om Avel och kunskap.

Tejo
0

Jag vill inte vara elak, men låter som att du missat tråden här på Kif som heter Att avla- ansvar och kunskap

Men vi får hoppas att "testet" inte resulterar i ungar, det är mycket man bör tänka på innan man sätter ihop hane och hona.

Föds de utomhus och har bra bur med hus/bolåda, halm plus en mamma (som inte är för gammal) och tar hand om dem så borde de kunna överleva trots kyla. Mycket som spelar in!

[Niike]
0
Niiniiz
0

Okej, men mamman är ca 10 mån,. och har läst mycket om det innan, buren är ca 2m. på tängsta sidan och 1m på kortaste. så buren är stor. honan har redan ett litet hus, och halm,spån och hö har hon i massor.!<3 Jag trodde honan först var långhårig lejonkanin, men det var någon på denna sidan som sa att hon var teddylöwen..:S.!<3

[chriistina]
0

Vissa hanar vet inte riktigt hur de ska göra första gången de möter en hona och flyger då på huvudet ist.
Men vill du värkligen ha ungar och läst på ordentligt så släpp ihop kaninerna igen och låt de vara tillsammans iaf 1timme. Du får hålla koll på de och börjar de bråka ordentligt så sörar du på dem. Men många honor är ej parningsvilliga på vintern. Så kan hända du får testa några gånger innan hon är villig. Är kaninerna snälla kan man låta de bo tillsammans i en vecka så är det säkrare parningen tagigt.

Niiniiz
0

#10 Okej, men om det skulle vara att hon blivit dräktig, är det så smart att sätta ihop dom igen,? Kan det hända något om hon är dräktig.??

KvirrZ
0

#11 Nej, sätt inte ihop dom igen! En dräktig hona blir ofta aggressiv mot andra kaniner, och om hon inte vill bli parad kan det gå så illa att hon kastrerar honom alldeles själv.

- Mvh Emma

Niiniiz
0

Okej, usch, hemskt. Men då ska jag vänta o se^^

Hatasallad
0

#12 Håller med. Jag skulle inte para en sån hona om hon var aggressiv mot hanar :S

Niiniiz
0

Hon är inte aggresiv mot hanar.! Men, allt gick bra ända tills hanen började rida på honans huvud.! Honan blev rädd då, och försökte springa iväg, hanen följde efter och bet hon.! :S.

Niiniiz
0

Men iaf, jag ska avvakta och se vad som händer, det är väll bäst.?

Kaniinoor
0

Hej, detta är jag från Niiniiz, gjorde en ny sida. fortsätt skviva svar i denna diskussion.!<3

Tina-A
0

Avvakta, det finns inte så mycket annat du kan göra just nu! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kaniinoor
0

Okej, men som tur är så har inte honan visat något tecken på att vara aggresiv,<3 Men, jag har sett att hon har börjat gå runt med halm och hö i munnen,:'D

Tejo
0

#19 I så fall är hon skendräktig?, de brukar börja boa tidigt då! skendräktig? betyder att honan tror hon är dräktig, det är falskalarm.

Så nu hinner du förhoppningsvid läsa på mer om Avel och para dina kaniner vid en bättre tidpunk om det fortfarande är aktuellt Glad

Kaniinoor
0

Okeej, vad bra-<3

SmulanSunny
0

Dem är inte syskon väl? Undrar bara, men du vet nog att man inte kan para syskon :)

Kaniinoor
0

Dom är inte släkt,<3