FARLIGT? :o
hellu, Jag har 3 Viktiga frågor till er! Sprättis våran kastrerade hankanin har lite diareé idag, igår fick han lite havegryn och flingor att knapra på är det det som gör att han har diaree idag? Han har inte mycket diaree men lite. Sen har jag idag tvättat ett trähus till min 8 veckors gamla kaninunge. jag tvättade huset med yes-diskmedel och sen tvättade jag noga av det med vatten två gånger. Men det är inget farligt att sätta in huset med lite strö och halm i buren till henne nu vah?
frågorna.
1. Är diskmedel farligt för kaninungar? om det är avtvättat?
2. Vad ska jag göra med kaninen som har diaree?
3. Flingor och havregryn är inte farligt om man ger i småmängder va?
Tacksam för svar!

en sak till; Strumpan springer runt runt i sin bur nu. är hon rädd eller leker hon? Det ser ut som att hon leker med toapappret.

1. Diskmedel är inte bra för kaniner, nej!
2. En kanin som är dålig i magen ska man bara ge hö och vatten, ta bort all pellets och andra tillägg tills "plupparna" är hårda och runda igen. Då kan du så smått introducera pellets mm igen.
3. Det är inget de behöver, ge kaninmat istället.
Lycka till!

Tack, så jag kan inte anvönda huset igen? Det är väl sköljt efteråt.. Jag ska ut och skälja det igen. men går det inte ändå?
Vad kan hända?

#3 Har du tvättat huset med diskmedel så var väldigt noga med att få bort alla eventuella rester av diskmedel innan du sätter tillbaka det.

okej, tack för hjälpen :)

1. Har du sköljt huset riktigt noga så bör det inte vara någon fara. Jag skulle nog välja ett skonsammare medel i fortsättningen om jag skulle tvätta trähuset, om det inte räckte att skrubba med vatten, kanske såpa? Bäst är nog att undvika medel helt när det är trä, kaniner tenderar ju att gnaga.
2. Låt han har fri tillgång på vatten och hö. Skippa all annan mat i minst 1 dygn (längre om det inte är helt bra) och undvik det som han fich diaree av (flingor och havre).
3. I små mängder är det inte farligt, att ge som godis. Kaniner riskerar att bli feta om de får det dagligen. Men som allt annat som kaniner inte är helt vana vid så kan de få diaree. Om du vill ge det som godis i fortsättningen (när Sprättis är helt återställd) börja ge i ännu mindre mängd och endast en av sorterna. Om ingen tendens till diaree finns prova med den andra sorten i samma lilla mängd efter minst 3 dagar.
4. Det låter som om Strumpan är busig och leker :)

Du hade ju redan fått svar :) Lycka till!

Okej, Du har varit till stor hjälp! Nu ligger strumpan och vilar. hon är nog trött på att busa :P

#8 Kaninbebisar brukar få "tokryck", inget att oroa sig för 

hehe :P