fråga
hej alla. jag undrar om man kan börja vänja en kanin vid att vara inne nu så att den blir innekanin eller måste man väntatills sommaren?
jag hade min kanin skorpan inne i en inne bur en kvart ungefär men ett fönster lite öppet så att det inte var för vart och hon värkade trivas.
nån?

vet inte riktigt… Det är nog bäst om du väntar till våren/sommaren när det är lite varmare ute.. Annars blir det så stor temperatursskillnad. Lycka till =)

Det är nog bäst att vänta till våren. Fast sen beror de ju lite på hur stor temperatur skillnaden är?
Här i kiruna skulle de ju inte gå så bra, eftersom de är 25-40 graders skillnad.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Här är det ungefär ca 20 grader i skillnad
går det då?, skulle det funka att ha honom inne så mkt som möjligt på dagen och att jag har fönstret uppet så att rummet blir kallt och sen på kvällen stänger jag fönstret eller ska jag ha det öppet dygnet runt? skulle det gå?

Vänta till våren! 20 graders skillnad är alldelens för mycket! Bör bara vara någon enstaka grads skillnad när man "vänjer om"…

tycker som #6
okej

#6 Men om hon har föntret öppet så får hon ju ner temperaturen rejält… då blir det kanske max 10 grader skildnad.

Var bor du nånstans? Om du stänger av värmen helt i ett rum så borde ju temperaturen gå ner ganska ordentligt, tror att detär bättre än att ha fönstret öppet pga av drag.
Här där jag bor i skåne är det ju 6+ ute nu så det borde inte vara omöjligt att succesivt vänja den att bo inne.
#9, mmm .
olika åsikter.. hur ska jag göra? :s
just nu är det: 19 grader i mitt rum utan att ha fönstret öppet..
och ute så är det 1,8 grader.
vet inte hur många grader det blir om man stänger av värmen..
#11 Jag skulle ha väntat om det inte hänt ngt akut så den måste in. Men är det bara att du vill ha in den så skulle jag inte ta chansen.
Och sen, hur skönt är det att ha ca10 grader i rummet dygnet runt?
aaa, ska nog vänta.. vädret skiftar så mkt nu.. så jag kanske bara behöver vänta en månad och sen vänja .
Det går bra att ta in dem. Det är inte så farligt som många tror, det är värre om man skulle flytta ut en innekanin- det går inte. Men att ta in en utekanin är inga problem.
Jag har tagit in två honor vid olika tidpunkter nu i vinter då de fått ungar och jag varit rädd att ungarna skulle ha frusit ihjäl. Jag gjorde så att jag tog in dem och hade dem i matkällaren i några dagar (i vår är det jättekallt, bara några grader varmare än ute) sen flyttade jag in dem i mitt rum där jag hade fönstret öppet i några dagar. Det fungerade perfekt för mina.
Men som Christina skriver är det inget akut är det bästa att låta dem vara ute. Våren kommer ju snabbare än man tror nu i alla fall :)
tack :D :D jaa jag kanju vänta en månad till ialf om vädret fortsätter mot varmare :)

#14 håller med dig fullständigt!!