Hur stor?
Hellu, Som ni, dom flesta vet så ska jag få en till kanin och bygga en till utebur till den nya lilla flikkan, men vilka mått är bäst att ha? Jag vet att den ska vara så stor som möjligt! Men hur liten får den vara som minst? Vad har du för mått, ungefär? Om kaninen ska trivas och må bra och få gott om Motion i buren måste den ju vara ganska stor… Men hur stor TYCKER du att den ska vara?? Tacksam för svar..
Vi kommer bygga en tvåvåningsbur som kommer stå på marken så hon kan äta av det gröna och trippa upp i boet och sova om nätterna.. Men på nedersta våningen kommer det att vara en liten dörr på sidan som vi ska kunna ha öppen på dagen så hon kan gå ut u hagen. Så nu får du frågan, Vilka mått är bäst? =)
Kramizzzar så länge :D

Tja ska ni bygga en stor utebur och har plats och råd så gör den rejält stor, minst 1.50m skulle jag göra iaf.
Sen beror det ju på vad för ras och storlek det är på kaninen..?

Finns en artikel här på Kif med minsta tillåtna mått enligt Jordbruksverket. Det beror på kaninen vikt, men ju större desto bättre!

Okej, Jag ska ha en dvärgkanin. Sen vet jag inte riktigt vilken ras… Tror det blir en dvv eller Teddydvv kanske lejonhuvad.. Vet itne exakt men det blir iafl en dvärg ras.
Ofta gör man långa burar. Men försök även göra den så djup som möjligt. Det känns nog större för kaninen, annars blir det lätt de bara springer fram och tillbaks. Sen är det kanske iofs lite jobbigare att städa, men vad gör man inte för de ;)
Men kanske 1*1m och 60cm hög, det tlr jag är lagom. Men gärna större.
har en sån bur :) det låter likadant som den ja har iallafall. har måtten 130 l 60 d 160 hög båda våningarna då :) fast har den bara som sommarbur :p
Emma

Min "nya" bur är 1.75, tycker dock att det är väldigt litet ^^

okej…

Alltså, inte litet så utan JAG tycker att det är litet eftersom att det är den minsta buren som jag någonsin haft till kaniner om man bortser från en innebur.

okej, Förstår :P
Mamma säger att vi ska göra en bra och stor bur =) Lääängtar

#9 Har ni typ ett uthus eller ngt, typ som en bod? Om ni har det så kan ni göra om ett rum till kaninbur.

okej.. :D
Bra, då åker jag in till stenalyckan imon =)