OVÄNTADE UNGAR!
Hej!
Jo, märkte idag att en av mina kaniner fött 6 små ungar. De är nog tillochmed tre dagar gamla. Men nu är de så att denna mamman bor tillsammans med sin 8 månaders gamla dotter. Vad ska jag göra? Kan dottern fortsätta bo med sin mamma? Det är en mycket stor och rymlig bur. Så de får plats. Tänkte mest så att dottern inte dödar ungar eller något liknande. Någon som har erfarenheter?
Tacksam för råd.
Skilj dom åt direkt!
Som #1 säger är det bäst om du särar honorna direkt. Annars kan ungarna blir dödade..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Är ni säkra på det? För jag har hört att man kan ha honor tillsammans när de har ungar. Men som sagt, inte helt säker. Änsålänge har de gått bra. Och denna andra honan är väldigt "bebis" av sig. Samt underlägsen. Men jag vet inte "/
Är du säker att det är en "dotter"?
Hur har hon blivit parad?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#4 håller med!

4# Håller med.
Jag kan inte vara tydlig nog, SKILJ DEM PÅ EN GÅNG. Det behöver inte bara vara så att ungarna bli dödade, även kaninerna kan döda varandra om de börjar bråka om ungarna.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Om mna inte särar på dom kan det gå illa..
SÄger som #4!
putt..
undrar också hur hon kan ha blivit parad..
säger som #4
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

SKILJ DOM DIREKT!!!!
Skilj på dom direkt. Får jag fråga hur det kommer sig att du tror att dom är 3 dagar gamla?
Håller med #1.
snälla, inga storabokstäver i rubriken!. :S
#14: Haha xD
Jag läste fel först, jag trodde det stod: snälla, inga bokstäver i rubriken!. :S
#15 Ja det verkar smart ;)
#15: Hihih :)

Varför inga stora bokstäver i rubriken? :) Jag påverkas inte iaf. hehe
#18: Det är värlidit irriterande… :)

Okej. Här kommer lite svar.
Jo, varför jag vet att de är hennes egna dotter är för att de bott tillsammans sedan hon födde henne för dryga 6 månader sedan.
Hur hon blivit parad vet jag inte säkert, men jag har en busig hane som lyckats tjuvpara två honor innan. Antagligen har han hoppat in i dottern och mammans hägn.
Hur jag vet att ungarna är ca 3 dagar gamla kan bero på att jag efter två års kaninavel kan bedömma hur gamla kaninungar är.
Men är du säker på att dottern är en dotter? och inte en son?
Solbackens kaniner

Varför är så så självklart att man ska sära på dem? Kaniner är trots allt "flock" djur, eller de lever iallfall i kolonier/grupper som vilda. Jag är inte så säker på att de kommer bråka om dem.
Jag sa lite fel om åldern på dottern, hon är 5,2 månader, inte 8.

Ja, jag är helt säker på detta. Blev dock fundersam idag och kollade igen. Hon är en dotter. Dessutom har hon vart utställd som ungdjur för 1 månad sedan och då blev de också kollat av en dommare. Tror inte en dommare ser fel på en hane/hona.
Så, ja, hon är en hona. (dotter)
Haha man kan aldrig vara säker.
Min kompis ställde ut en av sina kaniner, en "hane". Den fick 95,5 p. Men några dagar senare blev "han" skendräktig?. ;)
To.m domare kan göra missar.
Solbackens kaniner
#24 haha vad knasigt xD

Men, som sagt, jag är säker på att de är en hona.

Hur många ungar blev det? vet inte riktigt om du ska sära på honorna eller inte, det är faktiskt upp till dig tycker jag.
Jag skulle ändå ha tagit bort ungen. Dumt att ta såna risker.
Solbackens kaniner

Hm okej.
Problemet är att denna kullen inte var planerad. Hade tänkt att mamman och ungen skulle sitta tills jag fått sålt en annan hane.
Det är de jag ville veta, om de finns möjlighet att ungen kan stanna med mamman och de nya ungarna, för jag har ingen plats till ungen isåfall.
Det kan gå bra. Men i värsta fall kan mamman bli irriterad på den äldre ungen, och så blir det slagsmål. Då måste du sära på de iallafall.
Eller så struntar hon i de nya ungarna, eller rent av dödar de.
Eller så fungerar det jättebra med den gamla ungen och de nya.
Solbackens kaniner
Hur vet du att det är "mamman" som fött ungarna, och inte dottern? :)

Jag får se hur de går. Ungarna är ungefär tre dagar gamla nu. Tjocka och goa. Har inte sett någon fajt mellan mamman och den gamla ungen, ingen av dem har sår eller liknande heller.
Skulle inte ha kvar honan med mamman, då mamman kan börja ge sig på sin dotter för att skydda ungarna.

Smart tänkt. Precis den frågan ställde jag mgi när jag upptäckte det tidigare idag, vem sjutton är mamman. Men så såg jag att mamman till dottern hade dragit päls, då hon var kal på vissa ställen på magen, samt att henne spenar var stora och hade torkad mjölk runt om sig. Samt att pälsen runt spenarna va krullig (alltså hade den blivit våt av mjök)
#34 Okej=) För ifall du ska sära på dem måste du ju med säkerhet veta vem som är mamman, annars kan det gå snett;)
#32: Själv så har jag varit med om att mamman gett sig på sina burkompisar när ungarna börjar krypa ur boet, vid 3 veckors ålder.

Låter lite konstigt med att du tror att de är tre dagar. Jag menar, kaniner ska ha daglig tillsyn och man brukar märka om en hona fött ungar.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#37 håller med..+ att jag tycker att man borde märka om ens kanin är dräktig. Jag märkte det direkt på Blue, även om jag aldrig hade fått ungar förut.

Jo visst. De har daglig tillsyn. Jag märkte i tisdags att någon av dem dragit päls. Trodde självklart att någon av dem var skendräktiga. Eftersom kullen inte var planerad. Hade inte en aning om att hon skulle få ungar. Men som sagt, såg jag att de låg lite päls och ett litet bo vid ingången Men tomt. Precis så brukar de vara när de är skendräktiga. Dessutom är några andra av mina honor skendräktiga nu. Vet inte om de är ngt som går nu eller så men men.
Sen är de så nu, när de är mörkt redan vid fyra. Jag går nämligen direkt upp till stallet när jag slutat skolan och komemr därmed inte hem föräns halv 7-7 på vardagar. Ger kaninerna mat och vatten m.m. Inte så lätt att märka sådant då. Tar heller inte ut dem på vardagar denna årstiden då vi har minkar här som bland annat dödad två av garnnenn hönor i mörkret.
Jag har rasen dvärgvädur, och på de flesta dvärgisar märker man knappt att de är med ungar. Ofta därför man blir så chockad när tjuvkullar kommer. Men de var faktiskt så att för ca en vecka sedan när jag tog in denna honan från buren så tänkte jag. Oj,va stjock hon är. Men de lägger gärna på sig lite på vintern då de får mer mat m.m. Så jag glömde bort de snabbt.
Mycket text, men förklaring.
Lycka till, :)

kan meddela att jag precis var ute och sa gonatt till ninerna och kollade även till Mamman, den äldre dottern och ungarna. Det såg jätte lungt ut. Mamman och dottern låg och sov tätt ihopp och de nya ungarna hade bäddats om ordentligt. Blev väldigt glad.
Får hoppas att de fortsätter gå bra. Men samtidigt, är inte kaniner "flockdjur" ? De borde gå att ha dem tillsmammans när nya ungar anländer?
#41 Det är ju delade meningar om detta, om dom ska gå ihop eller inte.. Det finns inget krav på att dom ska gå tillsammans, men går det så är det ju hur bra som helst.
Dom är ju kolonidjur, så dom lever i större grupper men med skilda bohålor.
Jag tycker det låter väldigt oansvarigt att låta dottern gå kvar med honan som har nya ungar. Visst det kan fungera men det kan också vara så att du en dag möts av en hög med döda kaninungar och blodiga såriga kaniner, som kanske tom dödat varandra eller måste avlivas pga allvarliga sårskador.
Du frågade om råd här och de flesta har sagt att du ska sära på dem men du verkar redan ha bestämt dig. Hoppas att kaninerna klarar sig!
#43: Håller med!
Ceciliajacobson: Jag hade särat på dom direkt! Men det är ditt beslut, och lycka till med ungarna, jag hoppas allt går som det ska! :)

Jag tror hon har fått svar nu :)
Jag menar om du inte har kollat till kaninen varje dag och upptäckt ungarna?
Jag säger bara..lycka till :D hoppas det går bra med ungarna, mamman och dottern :)
#39 jo, du har rätt i att man knappt märker det på dvärgvädurar. När min Excelle var dräktig märkte jag det inte föränn hon födde. :P

Jag har nu lånat en bur av en kompis och har därmed kunnat sära på mamman och dottern. Jag tog kontakt med några va de större uppfödarna som vet vad de pratar om. Men tack för era meningar (;

#49: Så skulle nog jag också gjort =)
Nu blir jag irriterad, jag tycker inte att folk ska vara så hårda med att: "hur kan du inte ha märkt att hon varit dräktig/fött ungar!?"
Jag menar, herre gud, är det är oplanerad kull så tänker man inte på att honan kan vara dräktig eller ej!
Jag blev själv överraskad av två kullar förra veckan (av andra djurslag) men inte hade jag misstänkt det minsta att dom skulle vara dräktiga. Dels så trodde jag att den ena som fick ungar att hennes hane var steril efter 8 månaders väntande. Dels så var den andra honan misskött av förra ägaren, så vi trodde att hon var, precis som dom andra, överviktig!
Jag hade inte den minsta aning på att dom skulle kunna vara dräktiga eller ens ha fått ungar (dom var två veckor gamla när jag upptäckte dom) Ändå så matar jag, bytar vatten varje dag och städar flera gånger/vecka, men aldrig misstänkt något!
Det jag vill komma fram till är att vem som helst kan bli överraskad, till och med den bäste av alla.
Att hennes kanins ungar var ca 3 dagar när hon upptäckte dom, betyder inte att hon inte är ute hos sina kaniner en eller flera gånger/dag, eller?
Jag rotar inte dagligen bland mina djurs bo, då det är deras lugna tillhåll, där dom har byggt sitt.
Nu har jag sagt mitt om denna tråden. Lycka till med dom små! -Catarina

#51: Håller med. Särskilt eftersom kaniner kan bli skendräktiga, har en hona hemma som kan bli fetare, bygga bo, få uppsvällda spenor och bli tjurigare utan att vara dräktig.

#51: Hon skrev att en hane hade rymt tidigare, så det kunde ju ha hänt igen. Jag har också haft en oplanerat kull (fast det gick inte till på detta sättet, men det är en annan historia).
Jag tycker att ifall en kanin har byggt ett bo bör man i alla fall ha kollat i det lite snabbt, enligt mig bör man inte vänta tre dagar innan man tittar. Det kan ligga kvar döda ungar t.ex.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#51 - håller med dig.

Tack så mycket för ditt förstående. Blir väldigt ledsen när folk tror att jag missköter mina djur. För de gör jag verkligen inte.
#53 När jag får planerade kullar tittar jag till honan flera gånger om dagen ca en vecka innan kullen är planerad att födas. Jag är väldigt noggran. Jag pustar ut och slappnar riktigt av när kullen väl kommit och allt är i sin ordning. Men som sagt, detta var en oväntad kull som jag inte hade en aning om att den skulle anlända. Lätt för folk att säga att de är konstigt att jag inte upptäckt något föräns efter ca tre dagar. "/

#55: Jag tycker iallafall att du verkar vara en seriös uppfödare, med tanke på att du avlat kaniner i två år och ja, verkade ha koll ;P Det var iallafall det intrycket jag fick.
Tycker det är dåligt av vissa här som själv gjort liknande att skriva att detta är oansvarigt . Kasta inte sten i glashus.
Cecilia, du behöver inte ta åt dig. Medlemmar reagerar på dethär sättet för att dom bryr sig om kaniner, och vill inte att dom ska fara illa på något sätt. Och i och med att man egentligen inte vet något om hur andra sköter sina kaniner så utgår man ofta ifrån det värsta tänkbara.
Hoppas att du inte tar åt dig negativt, för jag kan inte tro att det är medlemmarnas avsikt.
/Alexandra, Medarbetare på Kanin, Sajtvärd på Hälsa.

#56 - håller med dig jättemycket!

hur går det med ungarna då? :)

51# Jag håller med!
56# Jag håller med ;)