HJÄLP!!
Jag var nyss ute och fyllde på med hö hos kaninerna när jag märkte att det var musbajs och rester av att möss ätit på kornen av höt! Vad ska jag göra, är det farligt??! Snälla HJÄLP!!

Putt, ngn som kanske tror ngt

Städa ur buren och kolla så att det inte är någon mus där nu. Sen kan ni täcka för hål där de kan ta sig in.

De är inte i buren utan i foderhuset kollat runt där inne men hittar inte där var de kan ta sig in..
Förflytta sakerna. Gör rent, leta efter hål. Och lägg ut råttgift runt foderhuset, och i ev. hål. Spika för hålen och vänta ett tag med att sätta in grejerna igen, märker du att råttgiftet försvinner så kan du lägga ut en omgång till. Fortsät så tills råttgiftet inte försvinner. När detta sker, ta bort resterna av råttgiftet och sätt tillbaka grejerna.
Lycka till!

Men om mössen får på sig råttgiftet i tex pälsen och sen kryper runt i höt så kanske kaninerna råkar få i sig det.
#5 Som jag skrev, flytta höet medan du lägger råttgift. Lägg inte tillbaka det föränn råttgiftet har slutat att försvinna. Jag skulle tippa på att det inte tar mer än en vecka.

aha, aa det skulle nog funka. Vet någon om fällor är bra? :S
sätt ut fällor !! de har jag tog 10 möss nu har jag inte sett en enda lite mus skit :P
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Det låter bra, ska be pappa köpa! :)
#9: Lycka till då. ;)

Min syster var precis och kollade och hon sa att hon kunde höra mössen i väggarna.. !? Hur gör man då för att ta bort eventuella bon… :S
Tro mig, köp inte fällor. Det är skitäckligt. Det kan verka läskigt med råttgift men det är det enda som hjälper riktigt. När dem väl har ätit blir dem törtiga och söker sig till vatten och dör, på så vis behöver man aldrig se dem… men men gör som du vill :)

Det är ju iför sig ett plus. Då kan jag ju sätta ut fodret i Garaget medans ;P

Hej Devin! Jag har haft möss i min kaningård, och det är inget farligt däremot är råttgift JÄTTE farligt, och lukt mm kan hållas kvar länge, och du kan riskera att din kanin eller andra djur som inte är möss dör på det sättet. Råttfälla är hemskt att se, men det är ändo det bästa mot både musen och de andra kaninerna..
/ Ellinor
Jag håller med #14 Råttgift är väldigt farligt! Mössen kan bli uppätna av andra djur som på så sätt dör. Min mormors katt dog för att en granne på landet lagt upp råttgift ;(

Ojsan, ja det låter inte så jätte bra men undrar blir det liksom blodigt mär man har dom i fälla. Jag har ingen aning för på alla filmer och så fastnar det ju bara i svansen :S:P
#16 Jag vet inte, jag tror de blir ihoptryckta men det blir nog inte blodigt, inte som man ser i alla fall. Men det finns ju andra råttfällor. Jag kommer inte på några nu men sök runt lite på nätet så hittar du säkert.
Det bästa är väl egentligen att ha en katt :P

#17Okej,
ja katt skulle vara bra, våra grannars brukar hänga runt burarna och en gång så såg jag en av katterna komma ut från skogen med en stor råtta.. :P

Har sett en mus i min kanins bur. jätte söt va den.!<3

jag har en del av mitt hö i mitt garage som är en del av huset och är rått/musfritt.
kaninerna har jag i ett fristående föråd/2*garage/snickarbod där finns det möss överallt förutom i själva kaninrummet, för att inte mössen ska var uppimaten har jag en två fodertunnor som jag fyller på när det är slut en med hö och en med pellets, höet kan man ju trycka ner ganska mycket i en fodertunna, det finns billiga sådanna på granngården.
tar man med tunnan och fyller på där man har höet slipper man att ha hela gården nerhöad också!

#20 hur mkt kostar tunnorna och hur stora är dom?

det är lite olika med storlekarna.. mellan 50-150kr brukar de väl gå på jag har sånna där som man kan få med då man köper hundmat så jag har fått mina gratis.