Förlamad baktass - Orolig!
Idag när jag tog in min rexhane på 9 månader för att låta honom skutta inomhus upptäckte vi att hans ena baktass inte följde med som den ska.
Tog upp honom i fmanen och kände på tassen om något kunde vara brutet men hittade inget som verkade konstigt.
Han har ingen känsel i tassen och tårna är böjda inåt neråt. Jag kan nypa honom i tassen utan att han reagerar. Han verkar itne allmännpåverkad utan är pigg o glad, äter och dricker som han ska.
Han kastrerades för en vecka sedan om det kan ha varit något som påverkat?
har fått veterinärtid på onsdag kl 6 men undrar om någon här inne varit med om något liknande förut och vad det var.
tacksam för svar!

Vet faktiskt inte men jag önskar er lycka till! Svara inte tack ^^

Tack… vad menar du med att jag inte ska svara?
Är det inte något som heter RVHD som förlamar kaniner? Eller är jag ute och cyklar? Gör en sökning på internet vettja ;)

Har sökt runt lite men hittar inget…

#2 Att svara tack tkr jag blir otur ^^ Någon sån här "tvångstanke" som jag brukar ha…

# ah… förstår. jag är inte vidskeplig så jag säger tack ändå :-)
Det var nåt liknande med min hon kanin för ca 4 år sen, tyvärr avlivades hon. :'/ Vet sa att det var nånting med ryggraden. Vet dock inte hur allvarligt det är för dig.

jag är väldigt rädd för att det är en förlamning som inte går att bota….
är det nervskada kanske det går att bota…
#8: Jag hoppas verkligen att det går bra för den lille.. :/
Hände något liknande med min förra kanin, hela hans ena bakben blev förlamat och veterinären sa att det inte gick att göra nåt åt, så det blev avlivning :'/ Men det var för att han knappt kunde röra sig utan släpade sig fram, så det är nog inte så allvarligt med din kanin, tror jag.
Kanske är det så att han har ramlat/snubblat och stött tassen på något sätt, så att något krånglar med en nerv lr nåt? Vet inte om det kan gå så, men men ^^
I alla fall, hoppas att veterinären kan fixa det :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

han hoppar runt och är nyfiken på omgivningen… han har lite problem att få med sig tassen men han håller sig på benen. har även jag funderat på nervskada men har ingen aning om kaniner kan få det eller om det går att bota.
har haft en kanin som blev förlamad en gång :( världens underbaraste kanin var han, men han blev förlamad vid midjan och neråt. han mådde dåligt av det och vi ville inte att en kanin som skuttar omkring och så narturligt skulle behöva vara förlamad. så vi avlivade honom :( han var inte alls gammal. saknar honom så mkt… hoppas det blir bra iallafall
Emma

skulle det visa sig att de tinte går att göra något åt och att det sprider sig så får han somna in. vill itne attmina djur ska lida. Skulle det fungera att ha honom med en icke helt fungerande baktass så får jag ta ställning till det sen… kanske skulle han få ett rba liv. men först ska veterinären säga sitt.

Hoppas det går bra med honom!

Hoppas det går bra med honom!

Min kanin bröt frambenet en gång och man kunde känna lite att det var brutet men inte mycket. Hon bröt dock benet på minst 3 ställen. Vi fick avliva henne eftersom hon fick kallbrand i benet så det kom inte ut något blod i den..
Har du varit hos veterinären?

#16 har känt igenom benet och kan inte känna någon bruten led men jag vet inte… svårt.
Jag har tid hos veterinär på onsdag 18.00. kan itne tidigare än så då jag inte har tillgång till bil…samt jobbar på dagtid. eftersom han inte verkar allmännpåverkad så kändes det som om jag kunde vänta till på onsdag.

om ni har fler förslag på vad jag ska göra till på onsdag eller på vad det kan vara så skriv gänra!

det ända du kan göra är väll att kolla till honom oftare så att han verkligen mår bra! Lycka till, Som man säger; Hoppas på det bästa och var berädd på det värsta =)
Håller tummarna för han