Du kan ju börja med att ställa upp ett lågt hinder. Sen kan du pröva hoppa det hinder några gånger. Sen kan du höja det lite och hoppa.

Prova olika hinder och många! :) Men håll dom låga. Efter att din kanin klarat ett hinder eller hela hinderbanan kan du ge den godis eller klappa den. :)

okej men hur får man den att liksom hoppa över första jag har prövat förut och då har dom vägrat att hoppa ;S

Hejhej
Man kan börja med väldigt låga hinder men det får inte vara spikar, kaninen måste kunna riva hindret, om du bor i stockholms området kanske du kan komma till stockholmsträffen den 10 Feb så kanske jag kan hjälpa dej lite ;)

#3 du kan putta kaninen lite lätt med handen på deras rumpa.

#4 Jaa jag tror jag kmr men hur många kaniner får man ta med sig? :P

#6 Man får ta med sej hur många man vill :) Bara du har plats och tid att kolla efter alla ^^

du kan även låta henne gå mellan de två hinder sidorna (utan bommar) så hon förstår att hon ska gå igenom där. när hon går igenom där så berömmer du jättemycket:D när hon inte är rädd längre och går frivilligt genom, så kan du lägga bommarna på marken, så får hon gå över dom…värkar hon inte bry sig omdom, så sätter du en bom ungefär 5-10 cm högt. Så fortsätter du sakta men säkert att träna henne uppåt. men gå inte för fort fram, utan ta det kannske 2 gånger i veckan, men en sak i taget. så ska det nog gå bra:) man får ha tålamod.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tack , jag får hoppas att det funkar :)

Haha, ni som är duktiga på hoppning får lära min Mulle (a) Jag är inge duktig på o lära honom och han e envis för han sticker hela tiden bort från hinderna! och han e skitstark tycker jag xD

Är det nån som har ett bra tips? på hur man Får sin kanin att fatta att den ska hoppa över hindret? , jag Har försökt ha stampe i Sele & få han att hoppa men han Bara sitter och ser på mig = han fattar 0

#14 Mulle fattar inte heller nåt. Eller, han tror typ att hindret är vanligt "skräp" som ligger o skräpar. Han fattar inte att jag vill att han ska hoppa, hang rö det ibland av egen vilja, men typ aldrig när att jag vill.
Haha , okej , xD
Channie vägrade tidigare hoppa men då testade jag något nytt istället för att stå och putta henne på baken hela tiden.
Jag ställde henne framför första hindret (började med endast 2 hinder). Kopplet hängde löst men när hon började gå åt fel håll höll jag emot så att hon inte kunde det. Jag vände på henne mot hindret. Gång på gång gjorde jag så tills hon till slut tog vägen över hindret.
Sen var det ju ett till hinder (man ska gärna börja med 2 hinder, inte 1, så kaninen förstår att den ska fortsätta efter varje hinder inte stanna). Gjorde likadant där men då gick det fortare för henne att fatta vars jag ville att hon skulle. När hon hoppat de 2 hindrena berömde jag henne och hon fick något gott.
Jag tränade inte länge varje gång, hoppade banan ca 3 gånger sen fick hon springa i skogen som hon älskar.
Det tog ett tag för henne att lära sig men nu vet hon vad hon ska göra i alla fall :)
Vad långt det blev… Hoppas ni orkade läsa ;)

#17 Det lät jätte smart..:) Men är det ok att använda typ små låga stockar om man inte har riktiga hinder?? eller kan det vara farligt?
#18 ifall kaninen inte lyckas hoppa över stockarna så skadar de ju sig.. Så det är inte så smart.. Bättre isåfall att ta 2 stenar och sätta en pinne ovanpå den som de kan välta. Men det bästa är ju riktiga hinder..
Fast å andra sidan har jag hört att man inte ska använda små pinnar till hopphinder? Vet inte varför, om de är tunna kan de väl inte skada sig? eller?
Det är jätteviktigt att kanin först kan gå i sele + att den måste känna sig säker i den miljön där den tar sitt första skutt. Jag har satt ner hinder i hagarna till att börja med, så att dem känner hindrena väl ocj shar satt "sin" doft på dem. Sen kan du testa att bygga typ, "gångar" av kompostgallet, där du också stället hinder. "gångarna" ska vara så smala att kaninen inte kan smita vid sidan av. Sätt ner kaninen, med sele och koppel. Ställ dig bakom och styr kaninen med händerna, inte kopplet!
Ta det inte så allvarligt i början. Springer kaninen tillbaka mellan dina ben ibland, lyft bestämt upp den och sätt den framför hindret. Ha inga höga förväntningar. Beröm mycket, men locka inte med mat. Om kaninen varit duktig efter hopp-passet kan du ge den en godisbit, men det är en annan sak. När jag lärde min första kanin att hoppa så hade min kompis en annan kanin som redan kunde hoppa framför. Det hjälpte oerhört mycket.
Lycka till!