Vitamin drops
Igår köpte jag vitamin drops som ska ge mineraler och vitamin C. Det är första gången han får det (han är 6år) och igår då jag gav honom det första gången så har han varit lite lös i magen, det ser ut som nattbajset, alltså inte rinnande men det är löst.
Ska jag sluta ge honom det?
Eller går det över?
Jag tror att det är dropsen som spökar.

Får han bra foder (hö, lite pellets, grönsaker, grenar) så tror jag inte han ska behöva några vitaminer utöver det… Skippa dem!

Man ska inte ge kaniner extra tillskott av vitaminer och mineraler. Resulterar i regel bara i en överdossering av dessa. Kaniner mår bäst om du gör som #1

Min Kanin Tindrah har fått lite extra vitaminer i dricksvattnet i ungefär 2 år nu och det funkar jätte bra!

Det är mycket bättre att skippa vitaminerna och ge henne rent vatten i stället. Vetrinärer rekomenderar att man inte ska ge dem extra… Är lite onödigt att göra det då.
skippa vitaminerna. Extra vitaminer Behöver du inte ge om du ger din kanin varierad kost. Överdriven användning av vitaminer kan leda till överdosering och sjukdomar. Vitamintillskott ska du bara ge vid sjukdom , Dräktighet eller annan speciell anledning
Kaniner behöver inga extra vitaminer så om det är för vitaminerna du ger det kan du lika bra sluta, de brukar kosta rätt mycket också.
Men mina kaniner brukar också få sonna likande. Men de ger jag inte för vitaminerna utan för de gillar det som godis och om man ger det en gång i veckan eller så, så tror jag inte det ör speciellt farligt. Men mår din kanin inte bra av det så är det nog lika bra du slutar ge det ;)