Tävla inomhus under vintern...
Ni som tävlar inomhus på vintern, hur tänker ni om detta?
Tidigare år har jag tävlat en tävling inomhus om året eller så, men mina kaniner klarar inte av detta. De blir varma och mår inte alls bra. Har även sett ibland när man tävlat att andra kaninerna är helt slut pga värmen.
På sommaren är klubbar noga med att upplysa att man ska svalka kaninerna och se till så de inte blir för varma. Men under vintern värkar folk glömma detta. De är lika lätt för kaninen att få värmeslag om man tar in en kanin under vintern.
Tänker er att det är -5 ute som vi har här i skåne under nättena på vinterna rätt ofta och +10 i lokalen, oftast varmare efter ett tag när människorna har värmt upp där. Det är minst 15 grader varmare då för kaninen. Vi tar av oss men kaninerna måste ha pälsen på sig.
Jag vet det finns kaniner som klarar detta, eller de som har de i förråd där det är varmare. Men ni som har det ute och bor längre upp där det är kallt, hur gör ni?
Även under bilresan, hur håller ni bilen sval?
Väldigt svårt att ha det kallt och kaninerna blir kanske lite nervös/stressade och blir då ännu varmare.
Detta är inte mot ngn speciell, och detta blev lite rörigt, men jag hoppas ni förstår och vill dela med er av tankar, åsikter och erfarenhet :)

Kaninerna har ju päls, så dom klarar sig. Så stor fara är det inte och dom vänjer sig efter några tävlingar.
Ja just det. De har ju päls som värmer, inte svalkande direkt.
Hur menar du?

Kaninerna reglerar håren efter vädret, precis som hästar. Blir det för kallt så "vinklar" dom håren utåt för att bli av med värmen och tvärtom om det är kallt :)

#3 Det stämmer inte. Utekaniner som tas in i rumstemp. mitt i vintern kan dö av värmeslag och innekaniner som tas ut mitt i vintern blir förskylda.

Tillägg!
Man har inte vanligt sumstemp. på innomhus tävlingar. Man tänker faktiskt på kaninens bästa ;)

Christina, du vet ju alldeles säkert mina åsikter och mina kaniner men kanske någon annan är intresserad:
Jag håller med totalt men ett ganska bra tips? är att man kan ha kaninerna precis utanför om de inte är för "dåligt" väder elr liknande. Det har det alltid varit folk som gjort när jag vatt o tävlat.
Däremot har jag aldrig märkt det speciellt mkt på mina kaniner men det kan bero på att mina är inne o ute blandat rätt mkt. Sen älskar mina kaniner inomhustävlingar mer än utomhustävlingarna så…
Bilen tycker jag däremot är ett lite större problem. Oftast vill man ha ganska så varmt men kaninerna klarar inte detta speciellt bra. Det är inte så lätt men det problemer får man lösa genom att inte ha alltför varmt.
#3 Det har jag då aldrig hört om :O
Kaniner ändrar väl värmen med hjälp av öronen!?

#5, Men det e iaf rätt stor skillnad för en kanin som bor utomhus vid ca -5 grader mot +10. Om kanske lite mer.
Åker inte på inomhustävlingar eller i bil på vintern helt enkelt. Vill ju inte att de ska få värmeslag.
Jodå, jag vet ju dina kaniner klarar det fint. Och du har ju inte det iskallt hoss dina heller. Så kanske inte blir så stor skillnad då…
Alltid bra med tips? till andra också :)
Jo, bilen är mitt störta bekymmer ang detta också. Speciellt vi som ofta får åka rätt lång till tävlingar även om det är hemma klubben. Men vissa åker ju ännu längre.

Mina kaniner har aldrig fått värmeslag, och jag vet ingen annan kanin som har fått det genom en innomhus tävling, men det är ju bara min åsikt och den spelar inte så stor roll….
#11 Nej, tur det. Man ska ju tänka innan så de inte får de. För efter är det lite sent att tänka på det.
Jag har dock upplevt kaniner som nästan fått det, var väldigt nära.
Klart dina åsikter spelar roll, men alltid bra om ens åsikt är sanning.

#5 Självklart inte, men det stämmer inte att de "vinklar" hårstråna vid olika temperaturer. Isåfall skulle de ju klara av att flytta in & ut mitt i vintern.

"klart dina åsikter spelar roll, men alltid bra ome ns åsikt är sanning"
Ursäkta, men tycker du att jag ljuger eller vad är det frågan om? Jag tar upp det ifrån vad jag har erfarenhet och det jag har hört, men duger inte det så kanske jag ska sluta vara med i forum då… ^^
Nej, jag mena bara det om att pälsen ändrar sig. Man behöver inte bli sur när folk säger att det inte är så. Då får man ta in ny fakta och lära sig.

Skriv inte att jag ljuger då, för det har jag erfarenhet utav.
#16 Man kan inte ha erfarenhet av något som inte stämmer.
Men orkar inte skriva mer om detta nu för vi lär ändå inte komma någonstanns.

Mina kaniner bor i ett kanin hus så de märker dock inte av det. Men jag tycket det va en välldigt intressant fråga!! Hade också gärna velat veta mer om hur ni som har utekaniner brukar göra ;)