Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 526 ggr
Tejo
0

Kastrera honkanin

Någon som har erfarenhet av att kastrera honkanin?

På katt är det ju ett mycket större ingrepp eftersom man tar bort hela "apparaten" så att säga, dessutom mycket dyrare än på hankatt.

Vill gärna höra pris samt om kaninen förändrats och hur i så fall!

[Niike]
0

putt

Gogge
0

Jag har tänkt gjort det med min lejonhuvade. Men när ja ringde till en veterinär som är speciliserad på smådjur så hade han aldrig gjort det..

Så jag vet inte om de är mer komplicerat än vanligt. Men dom måste ju in i buken å en sån stor operation är kanske svår för en kanin.. ?

Tejo
0

#2 Jo, större operation medför väl större risker. På hanar är det ju också en viss risk, men då är det ju mer bara "knips knips". Å andra sidan så är det väl främst narkosen som är riskabel…

Man vill ju inte gärna gå till en veterinär som aldrig utfört ingreppet heller! Vart går du med dina kaniner annars?

flikkan
0

Vi har bara kastrerat våran hankanin och han förändrades inte direkt vad jag tycker, Men jag vet inte hur det är med priser och sånt och om en Honkanin kanske ändras mera efter operationen. tyvärr leta vidare. hoppas du får svar ;)

Gogge
0

#3 Ne precis, alla djur har ju en risk med narkos.. Jag brukar gå till Per exsell i Örbyhus. Tyckte det var super konstigt att han aldrig gjort det. Så jag kan tänka mej att det inte är så vanligt. Vart brukar du gå?

SallyB
0

Eftersom du bor bra till… kontakta Djursjukhuset och prata med dem. Jag tror att ju snabbare du bestämmer dig desto säkrare är det (med tanke på att åldern är nog den största risken vad gäller återhämtningen efter ingreppet). Rent anatomiskt inbillar jag mig att det inte är nån jättestor skillnad vad gäller själva operationen. Den absolut största risken gäller väl sövningen, men om du gör det på Ultuna så söver de med gas, vilket är betydligt säkrare än injektionssedering, vilket är vad de flesta mindre privatkliniker måste använda pga att det är ganska ohanterligt, dyrt etc att ha gas för dem.

Riskerna med op måste ju dessutom vägas mot risken (stor) att honor i hög grad drabbas av cancer i livmoder/äggstockar. Googla på exv: rabbit spay female för info.

Artikel (på engelska)

HoppeTeqla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Teqla kastrerades när hon var 6 år och det gick jättebra trots hennes ganska höga ålder. Nu är hon 8,5 . Det är ju en stor operation och var rätt dyrt (2-3000 för hon var oförsäkrad). Men det var väl värt pengarna för hon hade livmodercancer visade det sig.

Hon har blivit mycket snällare och keligare efteråt. Och mer social och kontaktsökande. En riktig goskanin har hon blivit =) Cool har hon alltid varit men hon har inte blivit slö och tråkig. Tvärtom har det påverkat hennes personlighet till det bättre när hon blev av med sitt aggressiva revirbeteende.

Tejo
0

#5 Vi går till Hellströms i Svartbäcken med både kanin och hund.

#6 Tror inte min hona löper så stor risk att få limoderhalscanser då hon haft kull hos uppfödaren innan hon kom till mig. Har för mig att risken är större hos honor som aldrig haft kull. Eller tänker jag fel nu?

Jag planerar inte att kastrera min hona, ville mest höra av era erfarenheter här inne. Om det skulle bli aktuellt i framtiden.

#7 Härligt med en kaninägare som lägger 2-3000kr på vård! En vanlig kastrering skulle dock inte gå på försäkring i alla fall, men eftersom din kanin redan var sjuk så skulle det väl ha varit en annan sak. Intressant att höra om betéendet dessutom. Kul!