Djurpark
För någon vecka sedan så var jag på en djurpark med med min familj, När jag kom till kaninerna så låg det aldeles nyfödda kaninungar i ett bo. Dom kunnde inte varit gammla alls. D om såg ut att bara vara några timmar gammal,Men vad vet jag, dom kunnde ju själlvklart varit äldre,, Men ingen päls hade dom allafall. Det värr rätt så coolt att se, Men jag tkr ändå inte att man ska ha kaninungar så där där man kan peta på dem. Alltså om en liten unge kmr så tar dom väll på ungarna?elr dom kan allafall. Det var så pass stora hål att en finger fick plats där ja^^ Och man nådde dem oxå,Och att äns låta den ligga där, där det är massor av folk hela tiden ?Det borde väll vara ganska stor risk att mamman lämnar dem ? Fasten hon är van vid människor ? Och är det inte ganska viktigt att låta honan vara ensamen dom första veckorna ? Men som sakt så vet jag inte mkt om Djurparker och sånt, Tkr inte om dem alls. Tkr att det är på snudden av djurplågeri ? …
Måste bara skriva av mej lite..
Ja det låter inte alls bra.
Men döm inte ut alla djurparker, visst finns det många dåliga, men djurparker är otroligt viktiga att ha! :)
- Mvh Emma

Djurplågeri är när man medvetet plågar ett djur. Det låter lite som att kaninen har fått ungar utan att personalen upptäckt det (enligt mig). Men om de vet att ungarna finns där tycker jag att det låter hemskt!
Jag tycker inte de borde låta ungarna ligga där om det är som du beskrev… Låter inte bra..
Nä det är de jag menar,
#1, Det jag menar med djurplågeri är så klart inte med kaniner och sånt. Utan mest med tigrar och sånt. Visst är det bra att ha dem i djurparkar ibland och så, eftersom att dom är utrotnings hotade,, men dom är ju igentligen inget tam djur som är gjort för att leva i bur. Utan dom borde få den frihet dom behöver,
Och att t.ex låta en kamel gå med typ oxar elr något,(är inte säker på vad det var) Tkr jag inte heler är rätt, det är nog inge problem med att dom delar djur. Men behöver kamelen andra kameler? dom kanske inte går i "flok" elr nått, Men dom behöver ju ändå lixom sälskap av samma sort ?
bur*

#4: Förstår lite vad du menar. Tycker också det är finare att se t.ex en älg springa i skogen än på en liten yta omgiven av staket..;P
#6 Precis !

#4 "Utan mest med tigrar och sånt. Visst är det bra att ha dem i djurparkar ibland och så, eftersom att dom är utrotnings hotade,, men dom är ju igentligen inget tam djur som är gjort för att leva i bur. Utan dom borde få den frihet dom behöver,"
Tigrar är utrotningshotade, så de är inte "bra ha i djurparker ibland, för att de är utroningshotade" man måste ha dem i djurparker! Har man dem inte i djurparker och bedriver avancerade avelsprogram på dem så finns det snart inga tigrar alls kvar i sin rätta miljöer… och då kommer de aldrig "få den frihet de behöver". Att tigrar finns i djurparker är helt totalt avgörande för artens överlevnad här på jorden!! Målet är att kunna plantera ut tigrar igen, i deras rätta miljöer men tills dess så håller man dem i fångenskap för att bevara arten… så döm inte ut att man håller tigrar i djurpar, då dömer du samtidigt ut artens överlevad!
ex. vita tigrar som är en färgvariant finns endast i djurparker, de blev utrotade i naturen. Det är dessutom en ressensiv gen vilket ju inte gör det enklare att avla fram dem.
Detta gäller inte bara tigrar utan många andra djurarter också.
ja.. men jag tog ett exempel .. jag måste få tycka vad jag vill,och du vad du vill :)

#9 Självklart får du tycka vad du vill, absolut. Men jag bara berättade varför man håller just tigrar i djurpark idag - just för artens överlevad på jorden!
Ja det förstår jag ;) Men jag tkr att dom borde få MKT bättre utryme, allafall på den djurparken..
Jag går aldrig till djurparker för jag stöder inte att man ska hålla djur i burar. Speciellt inte djur som i det vilda vandrar flera mil varje dag naturligt, som t. ex elefanter och älgar gör.
Det finns nog ingen bur som kan ersätta den ytan.
Djur, som varit vilda i alla tider ska förbli fria.
För pengarna man bygger och försörjer djurparker, kan man istället använda till att skydda utrotningshotade djur.
#12 tkr jag oxå.

Djurparker finns av tre anledningar bevara, utbilda och nöje. Bevaring har ni ju redan pratat om.
Utbildning för att få folk att fatta vad om händer med djuren så att de vill bevara. Liksom hur mkt mer blir man inte fäst vid tigrar tex när man själv har sett en?
Sen nöje, det måste ju vara roligt för att folk ska komma dit så att de kan få in pengar att hjälpa djuren med och göra det så bra som möjligt för dem. Så generellt tycker jag djurparkar är bra dock finns det ju alltid undantag, men oftast gör djurparkerna så bra som möjligt för sina djur… sen är det inte bara ytan de har som räknas utan snarare hur ytan de har kan utnyttjas för att aktivera dem ^^

#14 Tack Emelie! = )
Djurparker har som sagt 3 ledord att följa, och det finns en stor värlsförening, tyvärr så är inte alla djurparker medlemmar där…
Klart att man vill ge folk kunskap om vilda djur och försöka få dem att vilja skydda djuren, men till vilket pris sker det för djuren som sitter där?