Lös avföring!
Hej.
Min hankanin skiter löst då och då, och ofta när jag har honom inne i knäet så äter han direkt från hålet… Löst, alltså. Han skiter också kulor, som han också äter, men det har blivit mer och mer löst nu, och det har pågått ett tag. Han verkar må bra annars, men jag kan inte undgå att oroa mig lite. Undrar också om detta kan bero på att han gnager på handduken han ligger på när han är inne, han gnager och tuggar och drar. Äter, liksom. Kan det vara det? För vi har inte bytt foder drastiskt, eller så. Tacksam för svar.
jag har ingen aning ..

Att han äter sitt eget bajs är vanligt, fast varför han bajjar löst vet jag inte :S
Hände ungefär samma sak med en av mina honor.
Veterinären sa att det antagligen fanns något i hennes foder som inte hade dom vitaminerna som fanns i bajset… Det verkar lite konstigt, men bytade då foder till Hobby plus och allt blev bättre :)
När en kanin äter sitt eget bajs så brukar det vara lite lösare. Det har det alltid varit för Sissi iallafall… Men i vilka fall som helst skall du nog undvika för din kanin att han tuggar på handdukar :)

#3: Okej… Vi får se hur vi gör.
#4: Det ska jag göra. :P
Puttar.
Btw, det är inte bra för en kanin att gnaga på en handduk, det är skadligt. Ville bara passa på att säga det. :p

det lösa bajset är förmodligen blindtarmsavföring, om den är extra lös kan det bero på att kaninen saknar fibrer och kanske har lite extra att bära på.
anledningen att kaninen äter upp det är att den försöker få i sig resten av fibrerna och vitaminerna som finns kvar i avföringen. helt normalt!
om avföringen är extra lös kan du låta honom äta enbart hö ett tag och utesluta pellets frukt annat godis ett tag, tror det är under 2-3 månader.

ojj va länge som dem bara ska äta hö
Helt riktigt skrivet Emelie_k :) Är det en kaninunge eller en vuxen kanin som du har? För kaninungars magar är ofta lite mer känsliga än vuxna kaniners magar. Man ska i princip undvika att ge dem frukt och grönt de två första månaderna eller något sånt :P

#6: Jag hindrar honom från det nu ^^
#7: Okej, det var jättebra skrivet. Tack så mycket för infot.
#9: Han blir 2 år i Maj…