Lite mullig kanin
Ja, tycker Eris (belgisk hare) börjar bli lite mullig nu, hon har en liten valk under hakan. Ska jag skippa pelletsen och fortsätta ge henne grönsaker och frukt? Självklart fri tillgång till hö.
Hon är en utekanin, men hon gör inte av speciellt mycket energi.
Frågan är ska jag skippa pelletsen?

Hur mycket pellets får hon nu? Du kan trappa ner och sedan skippa pelletsen helt, om hon är överviktig. Viktigt är också att hon röra sig så hon gör av med energi. Motionera mera.

#1 Vet inte riktigt hur mycket pellets hon får eftersom hon bor tillsammans med en kanin. Då är det lite krånligt att hålla reda på hur mycket de äter :P
Eris väger runt 3 kg, och hon är snart ett år i april.

Lite klurigt om hon har burkompis, kanske hon tar hela ransonen? Du kan ju försöka ge dem under uppsikt så du vet hur mycket var och en äter. Den andra är inte överviktig eller…?
Behöver den andra kaninen pellets tycker jag du ska ge dem mat åtskilt om det går. Ta ut Eris medans den andra kaninen äter t ex.. Du kan ju börja med att ge Eris mindre pellets för att sedan ta bort det helt. =)

#4 Kan vara bra att läsa tidigare inlägg, precis mitt svar

Haha, den andra kaninen är en hane, kastrerad. Och såna har lätt att bli feta, så det är nog ändå bra att ta bort pelletsen från dem.
#5, vadå, du föreslog ju att hon kunde bevaka kaninerna då de äter, medan Niike föreslog att hon kunde ge dom mat åtskilt, eller en åt gången. Så jag tycker inte hon tog "precis ditt svar". :)
Jag har kaniner här hemma som lätt går upp i vikt och ibland får för sig att slavra med höet. Så de får bara pellets på vardagarna, helgerna är pelletsfria. Det är också ett alternativ om man inte vill ge de väldigt lite varje dag.
Men jag skulle nog säga som föregående redan sagt, börja med att ge de åtskilt då ser du hur mycket de äter. Även om du minskar är det alltid bra att veta hur mycket och snabbt de äter. Äter en av de fort kan man tänka sig den brukar få i sig mer än den andra :)
#5 Eh, nej. Jag skrev att man kan ge dem åtskilt, medans du skrev att man kan ge dem under uppsikt, precis som Taci säger. Nu såg jag dock att jag visst hade skrivit samma som dig om pelletsen, missade det förut.. Men det är väl inget att haka upp sig på?

#9 Menade inte att verka otrevlig, tycker bara att det blir så himla många onödiga svar på det här forumet. Folk som inte läser föregående inlägg osv. Blir jobbigt med så långa trådar…
#10 Hm, kan hålla med dig där.. Det var inte min avsikt att upprepa det du skrivit, jag missade det helt enkelt.

Ingen fara #11 
Bara kaninerna får i sig hö så lär de inte må dåligt utan pellets.

Jag tror jag inbildar mig att hon och Nisse är tjocka. Vägde dem idag. Eris väger 3.0 kg (alltså hon har gått ner ett hekto) och Nisse 2 kg.
Nisse blev kastrerad i december 2006 och han vägde två kilo innan kasteringen, alltså han har hållt vikten 
Men Eris har gått ner i vikt

Om Eris är en hona är det normail att hon har en liten valk under hakan. Det är där honorna plockar päls till sina kaninungars "bo".
okej, bra att dom inte är tjocka då! :) Men om du tycker att dom börjar bli tjocka så kan du skippa frukten, men inte grönsakerna ;)

#15 De får knappt någon frukt :P
#14 Ja, hon är en hona ;)