Äter allt av papp/er
Antar att det kanske har att göra med ålder och nyfikenhet/test-lusta, men Sid (nu 12v) äter verkligen allt av papp och papper. Jag kan ex v inte ge honom toarullar att busa med, för han äter upp dem. Likadant med papperpåsar och kartonger o dyl jag vill låta honom ha i buren att förströ sig med. Är han ute och skuttar så hittar han snabbt alla postförsändelser, tidningshögar etc som ev finns i "kaninåtkomstsektorn" och sätter igång att äta.
Är det ett "normalt" beteende som han så småningom kommer att sluta med(?) eller kan han ha nån salt/mineralbrist, typ? Jag har inte gett extra salt/mineralsten då han ju får helfoderpellets samt allt annat som en liten söt och hungrig kanin vill ha.

Min kanin äter allt hon kommer åt fortfarande (8 månader gammal), men hon är lite speciell, ett riktigt matvrak ;) Jag tror att han väser ifrån det. Jag tror inte att det är saltbrist utan bara ren nyfikenhet :)
Salt och mineraler lär dom ju ändå inte få i sig av papper och papp, och det märker nog kaninerna rätt bra. Så en sån brist tror jag inte på :)
Jag tror det är nyfikenhet och gnagarlusten som sätter fart!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Om det är farligt kan jag inte svara på men jag kan tänka mig att kaniner gillar papp för att det innehåller cellulosafibrer. Cellulosa utvinns ur trä och kaniner älskar ju att äta på grenar. Så kaninerna kanske tror att papp är en platt gren =D va vet jag…
Min Hoppe (2,5år) är också pappgalen och ibland syns det på pluttarna för dom blir torrare och ibland lite smuliga.

Hoppe_Teqla: Platt gren =))
Tina_A: tänkte att (vissa) papper/kartonger behandlas med olika kemiska lösningar som ger "smak".
Twinnie: Ja Sid är ju också ett matvrak (men han växer ju ff) :)
Jag skulle gärna låta han äta exv av toarullarna men man undrar ju vilka kemikalier som tillsats (och i allt annat papper/papp) som han så gärna tuggar i sig.

#4 Mina kaniner har massor med toarullar i burarna och lekhagarna och de både gnager och sväljer det emellanåt. Har inte märkt någon skillnad alls förutom att de blir mer aktiverade.
Har även ett rör i gjutpapp som fungerar som tunnel och som är helt söndertuggat. Och än har det inte hänt något med mina matvrak ;)

Jag kanske är en hönsmamma, men han äter verkligen en hel del om han får möjlighet.
Vart får man tag på gjutrör i papp?

#6: jag köpte mitt gjutrör på silvan, kostade 20 eller 30 spänn. perfekt som tunnel, och gnagar de på det eller om det blir förstört på annat sätt kan man ju bara köpa nytt! :)

Du kan ju byta ut toarullarna mot trädgrenar, ved med bark på etc så behöver du inte oroa dig för att det skulle vara dåligt!

Jo han får grenar också (Enl Djurskyddslagen)!
:)
Våra kaniner älskar kartonger… båda gnaga på och leka med… =)
“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey
Instagram:
https://instagram.com/ninis74
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

du kan ju prova att ha nå grenar i buren. de tycker dom är både gott å roligt å bra för tänderna med :)
Jag vet inte om du har innekaniner eller utekaniner, men om du har utekaniner kan du göra som jag har gjort och satt en stubbe i rasthagen (om du har en sådan). Jag har stubbar med all bark kvar på. Kaninerna fullkomligt ÄLSKAR dem. Dem gnager och hoppar upp och ner och har det jätteskoj. Lättroade djur ;)

Det är en innekanin. Så småningom ska jag ha honom frigående har jag tänkt. Tilsvidare får han vara ute och skutta i lgh en el flera ggr om dagen.