Fundering kring omplacering av frasse...
Hej!
Jag har under en tid börjat fundera på hur jag vill göra med mina kaniner, har en dvärgvädurs hane (kastrerad) och en fransk vädurshona (född i maj 07), dessa gosingar bor ihop och är bästa vänner. Skaffade frassen förra sommaren som sällskap åt hanen. Men på senare tid har jag börjat fundera på om jag hellre enbart vill ägna mig åt dvärgvädurskaniner. Blev helfrälst i den franska väduren och skaffade en, men känner på något sätt att jag vill ha en mindre ras.
Är också en smula sugen på att kunna skaffa en liten kull en dag på en dvärgvädur, men sitter nu i tankar som jag inte kan ta mig ur. Och jag tänker mycket på hur var individ skulle ta en separation från varandra. Och skulle det finnas intresse för omplacering av frassen? Är i sånt fall väldigt mån om att hon får komma till ett socialt och fritt hem, med fritt menar jag att hon inte tvingas sitta inlåst i en bur dagarna i ända och att hon får komma ut varje dag och röra på sig i rasthage eller i sele. Hos mig bor hon idag i en lekerstuga och får röra sig fritt, och jag släpper ut henne varje dag ett par timmar i stor rasthage, vilket hon älskar. Går även med henne i sele de dagar jag har lite tid över.
Eftersom jag inte har beslutat mig för omplacering till 100% än så vill jag först se om det finns intresse för detta. Och tanken är i sånt fall att det sker närmare mot våren/ tidig sommar. Och ett plus vore om du/ni redan har kanin som hon får leva tillsammans med.
Vid intresse ger jag mer extakt beskrivning av kaninen och skickar också bilder. Ser helst att hon får komma till någon med god erfarenhet, för hon har sina egenheter men är för den skull en trevlig kanin.
Mvh/Helena

Jag förstår inte varför du inte skulle kunna behålla frassen som sälskap till din kastrerade dvärgvädurskille? Ska du behålla honom så tar väl inte hon mer plats då de är ett par. Du kommer ju ändå inte ta kull på kastraten så även om du skulle börja föda upp så är han ju till sälskap, detsamma som frassen.
Jag ska själv köpa en frasse imorgon, han är en kastrerad omplaceringskanin på 9 månader ungeffär. Tror det kan vara svårare att omplacera en så pass stor kanin än en liten dvärgkanin. De kräver ju stort utrymme och passar inte till småbarn direkt då de är så pass stora och tunga av sig.
Om dina kaniner är riktigt goda vänner så kan det nog vara svårt att sära på dem, utan att de blir ledsna på varsitt håll.
Du kanske skulle kunna hitta ett gemensamt nytt hem till dina kaniner så de får fortsätta ha varandra i alla fall…?
Bara mina tankar, du gör självklart som du vill. Lycka till!