kastrara..
Mamma vill att vi ska kastrera Nisse, eftersom han ska markera på allt och alla..
Så jag har några frågor :)
1. Ska man kastrera nu på vintern elr på sommaren, elr det kanske inte spelar någon roll?
2. Hur kommer han bli? kommer han bli slö? Jag hoppar ju med han, så jag vill inte att han ska vara slö m.m.
3. Är det stor chans att dem dör ?
Nu vet jag inte så mycket då om kastrering, men om du går till vet som är bra på smådjur så är det inte stor chans att han dör!
Lycka till iallafall!
Kan tyvärr inte svara på frågorna.. Men hoppas allt går bra med lilla nisse :)<3
1: Om det är en innekanin, vilket är torligast eftersom det är jobbigt med markerandet, så spelar det ingen större roll om det är på vintern eller sommaren. På sommaren kommer ju massa insekter även om den bor inne så skulle nog föredra vintern.
2: Många kaniner blir lite lugnare, men det ä omöjligt att säga. Det skiljer så mycket från kanin till kanin.
3: Det tror jag inte, men ingen vetskap om det.

Han bor ute =)
Aa, okej.
Då är nog våren/sommaren bäst. Ofta är det så varmt hoss veterinären så kaninerna kan få värmeslag om det kommer in där från vinterns kyla.

Vi kastrerade Oboy på… vintern, tror jag. Men då sa veterinären att vi skulle försöka göra det lite varmare dom första dagarna, minns faktiskt inte riktigt anledningen. :/ Vi har honom i garaget :P
Och som några har sagt, det växlar från kanin till kanin hur de blir. Oboy markerade också, och juckade mot armar och ben. Båda sakerna har han slutat med, och visst har han blivit liiite slöare och så, men han får fortfarande massor med 'glädjeskutt'! :)
Och det är större chans att kaninen överlever än att den dör. Det vore om den inte vaknade från nedsövningen, då.
Hoppas du fick lite svar, även om jag är myyyycket dålig på att förklara. Lycka till ;D

ok tack för alla svar :) Det ända jag är orolig för är att han ska dö, och bli slö…
#7 Om han är frisk och kry så går det säkert bra ska du se :)
- Mvh Emma

#7: Men visst är det bättre att han blir slö, men lever? ^^
Molle blev lite lugnare och det är väldigt vanligt att dom blir. Att kaninerna dör är väldigt liten risk, men nyligen var det ju en kanin här inne som tyvärr avled vid kastrering. Veterinären sa att det berodde på ett medfött fel hos kaninen, och sånt kan man inte se eller veta innan.
Så visst är det en chansning.. Men risken är så liten att kaninen dör att jag aldrig ens tvekade inför att kastrera molle (inte av den anledningen i alla fall).
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Skulle oxå vilja veta ifall de t.ex. tappar hopplusten om man kastrerar..?

han kan ju bli slöare, men orkar du inte med hans beteende så är det nog bra att kastrera:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Hur mkt kostar det att kastrera?
#13 det varierar, men för min hane kostade det runt 650 har jag för mig =)
- Mvh Emma

ok.. Men tror ni att han kommer tappa hopplusten?

Min kille förändrades inte alls efter kastrering, mer än att han inte luktar illa numera vilket är ett stort plus med innekanin 

Dumle blev kastrerad när han var 6 månader. Han hoppar och han har hopplust.

Kan kaninen vara för gammal? Min kanin är ju 1,5 år nu,.. är det farligt? att kastrera då?
Min Hugo blev inte särskilt förändrad när han kastrerades. Han har lika mkt spring i benen som förut, skillnaden är att när han är i famnen så är han lugn som en filbunke o verkligen kan slappna av :)

Kaniner brukar som övriga har sagt bli lite lugnare och min blev ett matvrak!!! Att han tappar hopplusten är inte särskilt troligt eftersom de oftast är lika pigga och busiga när man är ute med dem. Den stora skillnaden är att de inte markerar revir och är "kåta", uppspelta och busiga är de iaf.
#18 Jag tror inte att din kanin är för gammal, min var 1 år när han kastrerades. Det blir faligare när de börjar räknas som gamla eller om de är sjuka på något sätt för då blir det svårare för dem att återfå kroppstemperaturen. Vilket gör att de inte vaknar efter nedsövningen.
Min förra kanin hade behövt bli nedsövd för att ta bort hornhinnan i ögat för den var så ärrad (växer tydligen ut en ny då), han hade dåligt mörkerseende sista åren… Men vet. ville inte söva honom pga av riskerna. Men då var han 12 år!
Din kanin är nog inte för gammal för att kastreras än. Men vad jag hört och andra har erfarenet av är att de hälst inte ska kastrera efter 2år. För då har de varigt hanar så länge så när de kastreras reagerar hanen konstigt på det och kan bli agresiv ist. Jag vet inte riktigt hur det hänger ihop. Men ska de kastreras bör de nog hälst göras tidigast möjligt.