Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4769 ggr
HoppeTeqla
0

Kaniner utan bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er ! Jag googlade och hamnade här, och här verkar finnas massor med duktiga kaninmänniskor att fråga =)

Jag har läst en massa här på forumet om burstorlekar, hagar m.m. men min fråga är "Måste kaniner ha bur?" Mina två kaniner är lösa i lägenheten men dom har ingen bur. Jag har en matta med toalåda, hökorg, vattenkopp och matskål i ett av rummen. Sen har kaninerna filtar och handdukar bakom soffan, under bordet och på andra ställen där dom gillar att ligga. Ger det tillräcklig trygghet för dom tror ni ? (Farliga sladdar är undangömda!)

En rolig grej med att läsa här på Kanin i fokus är att jag nu tror mig veta vad färgerna kallas, Teqla är madagaskar och Hoppe viltgrå. Har jag rätt ?

Mvh Pia - en vuxen kaninägare utan barn att fråga ;-)

twinnie
0

Det går superbra att ha så :) Har nästan så själv. Min ena kanins bur är öppen dygnet runt och i mitt rum får hon skutta så mycket hon vill. Skulle vilja ha som du, men min hane ska användas till Avel, så honom kan jag inte kastrera, och därför kan jag inte ha dem tillsammans.

Japp, det är rätt färger :)

Kristall
0

Ja, de får ju mkt mer utrymme när de är lösa i lägenheten, så jag tycker att det låter bara bra. :) Skulle själv vilja ha min kaninunge lös i mitt rum (går inte med resten av huset, har en hund + ett gäng katter så) men jag har för mkt datasladdar osv så det går inte :/
Dina kaniner är nog viltgrå & madagaskar, jo. Fast jag är inte så bra på alla färger så :P

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Tina-A
0

Det går finfint att ha dom lösa i lägenheten. Finns en artikel om det också :) Kaninen lös inomhus heter den. Det kan ju dock vara skönt för dom som ett litet krypin om man nu vill ha en bur som alltid står öppen, men handdukar och filtar på lite mer undanskymda platser går också bra!

Och det är rätt färger, bra jobbat!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Välkommen hit förresten!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

HoppeTeqla
0

Den där artikeln missade jag visst…

Tack, tack !

Tejo
0

Självklart behöver de ingen bur!

Så här ser det ut där min rexhona Molly bor:

Stor plastback från Ikea med hälften toa (Toa-lätt, papperspellets) och hälften hö, grenar att gnaga på bakom. Sedan en stor matta, liten pall att hoppa upp på eller gömma sig under samt mat- och vattenskålar. Hon får gå fritt i hela lägenheten som är kaninsäkrad och hoppar hem när hon vill äta eller gå på toa. Mycket imponerad av henne, hon blev rumsren direkt trots att hon bott sin första tid (1.5år) som burkanin hos uppfödare.

Hennes hem är i vårat stora badrum, men självklart är hon inte där när vi duschar då kondensen kan vara skadlig för henne. Mycket noga med att vädra ur innan hon får hoppa tillbaka också. Bra eftersom man kan stänga så att hon bara är i badrummet på natten och när vi är borta.

Min tjej trivs utmärkt utan bur!

Bild 1 på hela "hemmet"

Tejo
0

Bild 2 är en närbild på toa- och höbacken

Tejo
0

Bild 3 Molly kikar upp ur "toan"

Pinacoladas
0

6-8 Vad fint din kanin bor!

Tejo
0

#9 Tackar så mycket! Lite suddiga bilder dock, ville inte ta med blixt när Molly var med. Hon tycker det är obehagligt.

HoppeTeqla
0

Va skönt att höra att det är fler som har sina kaniner "på lösdrift" ;-)

#6 Molly bor jättefint ! Och hon är dessutom en otroligt vacker kanin. Har sett en del av dina bilder. Speciellt den du har i tråden månadens kanin januari 2008 är fantastisk.

Va smart att ha delad hö och toalåda. Teqla fuskar nämligen och går inte på lådan om hon sitter och äter… Hoppe däremot är alltid duktig  och går på lådan när han ska.

Tejo
0

#11 Tack så mycket! Molly är superfin, men vill få henne i lite bättre form. Minska lite på magen, bygga på muskler och reducera hakpåsen. Mindre pellets och mer Motion!

Plastbacken som jag har till toa och hö är suverän. Den är så pass hög att det inte blir hö överallt samtidigt som hon lätt hoppar ur och i. Rejält tilltagen så hon vet vad som är vad.

HoppeTeqla
0

#12 jaaa, precis den bilden menade jag =)

Inspirerad av toa/hölådan har jag möblerat om hos kaninerna. Till deras stora förvirring ha, ha =D Tog underdelen av en gammal bur och la i en matta och ställde hökorgen och matskålarna i den. Toalådan står brevid. Hoppe blev så vimsig att han tog en morotsbit i matlådan och hoppade in i toalådan för att äta den… Men, men, dom lär sig nog snart =)

SallyB
0

Å vad kul att se kaniner på lösdrift! Jag ska också försöka ha det så småningom, bara Sid har vuxit från sina värsta ungdomsfasoner, dvs att han tuggar på allt som går fn.

Jättemysigt Hoppe och Teqla ser ut att ha det.

Tejo
0

#13 Lägg gärna in bild om du har!

Jag ska få en kastrerad fransk vädurshane (blå) av min man till min födelsedag. Han bor på samma fria sätt som Molly i sitt nuvarande hem, så hoppas verkligen han ska trivas hos oss.

Delar Hoppe och Tequlia toalåda och allt utan problem?

SallyB
0

Glömde att säga att Molly också ser ut att ha det mysigt, förståss! Hoppas det går bra med nykomlingen sen.

ninis74
0

Vad fina kaniner!

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

HoppeTeqla
0

#15 bilder !?!?!? jag tillhör dinosauriesläktet som inte ens äger en digitalkamera =D

Hoppe å Teqla delar toalåda. Bokstavligen. Hoppe sitter alltid till vänster och Teqla till höger i lådan. Dom kan även sitta samtidigt i lådan om nöden är stor ;) men då blir det rätt trångt… Sött !

De delar matkopp också, det går bra bara Teqla får ta först, annars ryker det päls ur baken på stackars Hoppe :/

vilken snäll man du har :) hoppas Molly och nykomlingen kommer gilla varann

(jag tror du slant på tangentbordet men Teqla hette faktiskt Tequila hos sin förra ägare så det var rätt lustigt att läsa)

SallyB
0

#18 Klart du måste ha en kamera för att kunna visa upp Hoppe och Teqla. Och tänk så det kan slumpa sig. Jag har en enkel, men mycket bra kamera till salu!!! Hint hint =) länken

Tejo
0

#18 Ah sorry Tequla Glad

Kul att höra hur delar på allt, ska bli spännande att se hur det blir här…

HoppeTeqla
0

#19 hi, hi,  ska fundera på saken :)