Hjälp =)
Hejhej! Jag är ingen EXPERT på kaniner! Så jag fråga detta för Min kanins bästa! Jag går ut med min kanin & matar & städar buren .. osv ..
Men jag undrar… Hur mycker Hö & Mat ska en kanin ha? Dagligen osv… Hur mkt ska man fylla huset med halm? Hur ofta ska man vara ute med kaninen & rasta den… Jag är Ute med henne lite då & då… Men jag vill vara säker på att Tindrah får den motionen Som hon behöver. Skriv några rader om hur mycket hö, grönsaker, godis, Pellets din kanin får.. Och hur ofta? Hur ofta SKA man städa?
Såklart gör jag mitt bästa med min underbara kanin! För djur är det bästa som finns här i min familjs hus! Så ge mej gärna lite tips? om allt detta =)
Tack på förhand
Bor din kanin inne eller ute? Vet du vad det är för ras?
Fri tillgång på hö och vatten, grenar någon/några gånger i veckan. Ca 1-3 grönsaker/dag. Jag ger aldrig godis till mina kaniner, det är onyttigt. Ger istället frukt som godis:)
Rasta henne varje dag minst 30 min. Jag brukar städa vid behov vilket är ca 1 gång/vecka.
Hur gammal är kaninen? Gud vad jag frågar, haha!:)
Mina kaniner bor i en ouppvärmd ladugård och jag strör med spån och halm i hela buren. De får höpåfyllning på morgonen, och pellets, grönsaker, grenar, vatten, mer hö, torkat bröd mm på kvällen. Min dvärgvädurskorsning får ca 1-2 msk pellets/dag. Dock är det mycket olika hur mycket man ska ge kaniner beroende på ras, hull, hur ofta/mycket den får motionera osv ..
Det var så lite så!=)

Tindrah är nu snart… jah.. Hon är väl 2-3 år!
Usch, Gud vad jag skämms nu! Jag är ute & går med henne ca: en gång i veckan bara! Uuuusch! Det visste jag inte att dom ska ut varje dag… Gud vad jag skämms! Hon bor i en utebur på dagarna… ( om det itne är för kallt ) Hon har ett stort varmt Bo där… Hon kan hoppa runt där… Sen har vi också en ganska stor ute bur så hon bara hoppar runt & äter lite gräs…… Men då får jag ut & Rasta henne mera då! Gud sicken tur att jag kollade det nu! Snälla, skriv typ inte: Gud vad taskigt.. osv … Shit!
#4 Det är inget att skämmas för. =) Bra att du kollar upp det nu iaf :)
#4 Det är bra att du frågar nu och får lära dig mer om hur du ska sköta den :)
Ingen ska vara elak för det. Du vill ju förbättra dig, alltid bra.

Ja, det vah nog bra det…. Tack så mycket för hjälpen! Hur går det om man tar ut henne i regnet? Är det okej eller ska man vänta tills regnet är slutat…. sry: Hade några frågor, heh :P
Vet att du redan fått svar, men kan skriva lite om mina kaniner också (kan va bra att få reda på hur fler personer gör)
Båda kaninerna är utekaniner.
Dom får fri tillgång till vatten och hö.
Dom rastas tyvärr bara 1-2 gånger i veckan (ca) nu på vinterhalvåret för att det är alldeled mörkt när jag kommer hem från skolan :( Men då brukar dom få springa i minst 1-2 timmar, ibland kanske 4.
Jag byter i buren ca 1 gång i veckan.
Rufsan (hermelin rex) får ca 1 dl pellets per dag.
Biggles (belgisk jätte) får ca 2-3 dl per, egentligen fri tillgång, men det är ungefär så mycket som han äter.
Dom får minst 1 grönsak, ibland frukt, per dag.
Rasta henne i regn? hm.. kan vara bra att vänta lite, men jag hoppas att nån annan svara på det =)
#7 Regn är inget de brukar uppskatta. Mina springer bara till sina burar igen. Duggar det är det ingen större fara, men med lite mer regn så får man låta de vara i buren eller om man har en rasthage man kan lägga en pressening över.
Tyvärr är det väl så när det regnar mycket att de blir mycket i buren, men det är inget man själv kan bestämma över.
Jag hade en kanin en gång som älskade att sitta ute i regnet, eller så var han allmänt trög .. ^^
Jag tycker du bör vänta tills det slutat regna. Blir en kanin förkyld kan det sluta illa! Mina kaniner brukar dock få vara ute om det bara duggar, min frasse tycker det är superspännande (xD), men regnar det mycket skulle inte jag göra det iaf.

okej. taack för svaren allihop :D
men om det är sommar och det regnar så ska du inte ta ut henne. Blött gräs är nämligen farligt för kaniner att äta, de kan få en sjukdom av det och dö.. Man får passa sig.