Gravid Kanin?
Hejhej….. Vet inte vad det kallas när en kanin är "gravid" Har det i huvudet men det kommer inte fram, Jaja, till sak. Är det vanligt att man kan köpa en "gravid" kanin i en vanlig djurbutik, som t ex grizzly. Är det vanligt? Jag funderar liksom på att skaffa en till liten kanin, dom är ju helt underbarta att ha, ellerhur?!
Dåså, Hoppas ni förstår vad det e jag menar!
Hoppas jag får svar (Y)
Dräktiga heter det :) Jo, det är nog troligt. Köp ifrån en uppföadare istället ;)
nej inte så vanligt att kaninerna är dräktiga i djuraffären men visst det finns det pga okunniga djuraffärs ägare elr grosistuppfödare. men jag råder dig att köpa från uppfödare. mycket häldre än från djuraffär.
Dräktig heter det, och nej, kaniner ska ej vara dräktiga när man köper de.
Köper man en kanin från en djuraffär som får ungar inom 4 veckor, så kan man vara rätt säker på att en kullbror är fadern.
Jag rekomenderar inte att köpa från djuraffär.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Okej… Har ingen aning om var du finns någonstans.. Men du vet inte någon bra uppfödare i halland, gärna nära Laholm eller Halmstad.. Klurigt…

okej… nu kom mitt andra svar lite sent… hehe… Men, Hur hittar man uppfödare? Ursäkta att jag har så mycket frågor, Men jag är ingen Expert på detta hehe… Det märks nog… Hehe
#4 Sök runt lite på uppfödare. Det finns garanterat någon i det området. men sen beror dte ju på vad det är för någon kanin du söker också.
Vill du köpa en kanin som är dräktig?

Ja… Jag är inte helt säker än… Jag vet inte hur jag ska göra annars… Jag har ju min Tindrah nu men ( inget fel på henne ) Men jag vill gärna ha en liten flikka till som kan bli dräktig pga Tindrah är ju för gammal för att bli dräktig nu! Om jag inte köper en dräktig hona så vet jag inte hur jag ska bära mej åt riktigt.. Heh.. Min mamma bööörjar gå med på en til kanin, men jag skulle inte få KÖPA en hane OCKSÅ och para dom för då blir det ju väldigt mycket kaniner… Så annars? Finns det någon annan lösning? ( Vill ha ungar också :D )
#8 Kan du tillräckligt om kaniner och är redo för en kull? Det är stort ansvar! Avelsdjuren måste vara lämpliga också. Så jag tycker isånafall, om du är redo för att ta ansvar för en kull, att du ska köpa en fin hona med stamtavla/härstamningsbevis och låna en fin hane med s.tavla/h-bevis …
Det går utmärkt att låna hanar till Avel. Då kan man passa på att låna en riktigt fin hane med lång stamtavla. Likaså köpa en riktigt bra hona så det blir fina och friska ungar :-)
Men innan du ens funderar på en kull så försök skaffa dig lite mer kunskap om kaniner :) Som det låter nu har du mycket kvar och lära och det är inget fel i det. Ingen är fullärd men försök skaffa dig så mycket kunskap om Avel och ungar som bara möjligt!
En kull är inget man skaffar bara sådär. Det är mycket jobb och kostar pengar och tar mycket tid och plats. Det är helt underbart men man måste vara väldigt förberedd för att det ska gå bra.
Lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tack! Håller på & letar fakta! Gjorde likadant när jag skulle ha hamsterungar för några år sen… så, då får jag väll övertala mamma igen & börja plugga om kaniner :D

Det är nog bra om du är överens med din mamma också innan du tar kull. Verkar som att hon eventuellt skulle gå med på en kanin. Bra att ha förälder som stöd, mycket jobb med bebisar!

Japp. men ser fram emot det
Om jag vore du skulle jag köpa en hona med stamtavla/härstamningsbevis av en uppfödare och låna en hane (med stamtavla/h.bevis) av någon, istället för att antingen köpa en dräktig hona från en djuraffär eller köpa en hane bara för att få en kull. Och så skulle jag läsa på rejält om kaniner och kaninavel, låna böcker, kolla på internet (OBS - man kan ju inte tro på allt som finns på nätet…), prata med t.ex. en uppfödare/veterinär osv.
Och så skulle jag göra mig beredd på att man inte alltid får alla ungar sålda och därför kan bli tvungen att behålla/avliva någon/några unge/ungar.
Lycka till förresten :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Tack! Hoppas allt går bra =)

Och om du ska skaffa kull då, kan det vara bra att kolla runt om det är någon som är intresserad av dina kaninungar, eftersom du bara ska ha en :P