Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 602 ggr
Tina-lin
0

Bettfels diskussion

**(Jag har skrivit detta inlägg på zoonen också, orkade inte skriva om det :P)
**

Tänkte starta en liten diskussion om bettfel på kaniner då jag inte riktigt är helt insatt i det. En del säger att båda föräldrarna måste bära på anlaget för att det ska slå igenom på ungarna och de ska få bettfel. Det är vad jag trott. Men en del säger att det slår igenom om endast en förälder bär på det också.

Jag ska inte hänga ut någon. Men en uppfödning fick bettfel på en av sina tre ungar i kullen. Ungarna såldes och sedan när uppfödningen slutade såldes även föräldrarna- men till Avel! Den ena av föräldrarna hade ett syskon som även denna såldes till Avel.

Sedan fick jag höra om vart kaninen hamnat och att den skulle/hade sålts vidare en gång till till en annan uppfödare- en uppfödare jag varit i kontakt med tidigare angående att eventuellt byta lite kaniner med. Jag tog kontakt med denne berättade att det kanske var så att kaninen hon köpt bar på bettfel. Hon blev oerhört glad att jag berättat detta och kontaktade säljaren för att höra om hon visste något om detta. Varpå jag får otrevliga och orelevanta meddelanden på en offentlig sajt om att jag burit mig illa åt och pratar skit.

Så nu tänkte jag höra med er om ni vet hur det är med bettfel. Vad hade ni själva gjort om ni varit i min situation, hade ni varit tysta och kanske därmed varit delaktiga i att sprida kaninungar med bettfels anlag vidare eller hade ni för fridens skull varit tysta? Gjorde jag fel som berättade detta?

[chriistina]
0

Om en kanin lämnat kaninungar med bettfel, har syskon med bettfel eller den på ngt sätt är kopplad till bettfel så tycker jag absolut detta ska framföras till den som har kaninen.
Kan inget om hur det sprids. Men jag hadde gjort som du och berättat sen fick folk bli sura om de vill. Men det är inget som ska döljas för trevnadens skulle tkr jag!

Tina-lin
0

#1 Ja så resonerade jag också. Men jag fick två elaka påhopp från uppfödaren som sålt de vidare. Jag tycker det är väldigt löjligt att hoppa på mig, det är nästan så jag blir ledsen.

Uppfödaren jag kontaktade blev i alla fall väldigt glad och var väldigt tacksam att jag berättat detta innan hon parat kaninen.

Tejo
0

Självklart ska man inte medvetet sprida bettfel eller kaniner med anlag för det. Du gjorde helt rätt tycker jag, utan att veta mer om ärendet än vad du själv skrivit här.

Tina-lin
0

#3 Tack. Hon som blev upprörd, uppfödaren jag själv inte pratat med och inte vetat om att kaninen med bettfelsanlaget sålts till, blev oerhört arg över att jag berättat om det eventuella anlaget som kaninen kanske bär på. Hon hotar med att polisanmäla mig med förtal. Jag tänkte bara höra med er vad ni tycker och tror.

Tejo
0

#4 Polisanmäla för förtal?! Har du rätt i din sak så kan det ju inte alls kallas förtal. Däremot, om du gått ut med uppfödarens privata namn osv på offentligt forum så är det mot lagen (PUL). Oavsett om du har rätt eller ej. Låter väldigt dramtatiskt dock…

[chriistina]
0

#2 Jag såg vad hon skrivigt på din hemsdia innan =/ Det va inga trevliga ord.
Det känns som hon är rädd eller något, varför göra en son stor sak av det annars. Borde hon inte vara tacksam…

Tina-lin
0

#4 Jag mailade uppfödaren som köpt den aktuella kaninen och det är väl inget offentligt forum? Men däremot så skrev uppfödare 1 som vi kan kalla henne i min gästbok på min hemsida en hel del elaka ord. Påstod saker jag inte ens sagt/skrivit.

Jag hade inte kontaktat uppfödare 2 om jag inte varit säker i det jag påstod.

Tina-lin
0

#6 Nej jag vet. Jag förstår inte heller och det gjorde inte uppfödare 2 heller, hon var så tacksam över att jag berättat detta och glad över att man som uppfödare kan hjälpa varandra. Medan uppfödare 1 blev väldigt arg. Jag menade inget illa emot henne, visste hon inte om att kaninen i fråga troligtvis bar på bettfel är det ju inte hennes fel. Så jag förstår inte varför hon tog så illa vid sig.

Tejo
0

#7 Då har hon absolut inget att komma med och du har rätten på din sida! Säkert känsligt för personen i fråga om denna vet med sig att hon gjort fel, inte informerat om bettfel osv

Stå på dig om du vet att du har rätt, inget fel alls i det Glad

saharahs
0

Tycker det är verkligen super oseriöst att sälja ungar med bettfel. Man bör absolut inte avla vidare med föräldrarna som fått fram ungar med bettfel.

Vet själv en uppfödare som gjort som du beskriver…….

twinnie
0

Båda måste bära på det för att det ska slå igenom, men även om bara ena föräldern bär på det så ärvs det ju vidare till eventuella ungar som i sin tur kan få bettfelsungar om de paras med en annan kanin som bär på det.

Tina-lin
0

#11 Ja men då hade/har jag ju rätt!
Jag tycker det är så oseriöst att sälja kaniner som lämnat bettfel. Inte så roligt att man ska bli påhoppad bara för att man påtalar det. Jag vill då inte ha in bettfels gener i min Avel!

Zvintos
0

Fel och fel att sälja ungar med bettfel…
Så länge köparna är väl införstådda att ungen har bettfel, med allt vad det betyder, och vet att det är avelsförbud på den (skulle iaf jag ha på ungarna) så tycker jag det är ok.
Gör man däremot som uppfödaren du skriver om, då är det riktigt fel!
Köpte själv en kanin med lätt bettfel (tångbett), men enbart för kel.
Var inte tänkt för Avel alls.
Är såld för över 1 år sedan och även där till ett hem för endast kel. =)

Kan tillägga att jag tycker det är jättebra att du berättade för den andra uppfödaren. =)
Skulle själv bli väldigt glad om någon berättade något liknande för mig.