Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 530 ggr
Moonstrike
0

Jenny.. (frågor)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del verkar inte veta det, men det är 3 kaniner här på tomten - Rufsan, Biggles och Jenny. Jenny är min storebrors kanin, så därför brukar jag inte skriva så mkt om henne^^ Hon är iaf en dvv (köpt från djuraffär, så kanske korsning) och ca 2½ år. Nu till saken..

1. Vilken färg/teckning har hon?

2. Hon är svår att lyfta (sprattlar), men annars en väldigt snäll kanin. tips? på hur man kan lära henne att bli lyft?

3. Hon får ibland bajsklumpar i baken, tips? på hur man kan undvika det? (hon får samma mat som Rufsan fick förut)

Moonstrike
0

En till bild..

[Niike]
0

Oj, det visste jag inte.. Hehe:) Söt var hon iaf!

1. Ser ut att vara madagaskar brokad.. (rätta mig gärna)
2. Öva varje dag. När du ska lyfta upp henne, ta en aldrig uppifrån utan gå ner i samma höjd och ta en hand på ryggen och en på magen. Börja med att sitta ner och lyfta upp henne och håll henne i ditt knä, det kan ju vara så att hon är höjdrädd..
3. Tyvärr vet jag inte, hoppas du får svar av någon annan på det.

Jojsan
0

Kan bara svara på att hon är madagaskar brokad som Niike sa :)

Moonstrike
0

okej, tack för svaren! :)

Zvintos
0

Är hon inte madagaskar brokad, tror jag hon är brun zobelsiames brokad.
Hade en hona som såg ut ungefär sådär. =)

Jojsan
0

#5 på ryggen ser Jenny  mer madagaskar ut men på nosen var det lite väl mörkt kanske.. Men jag tycker det ser ut som madagaskar brokad.

Tycker inte färgerna var mycket lika på din kanin och Moonstrikes. Fast färger kan ju skifta väldigt mycket iaf.. Men jag skulle säga madagaskar brokad fortfarande ;)

Moonstrike
0

#5 *springer ut till Jenny och kollar då jag inte vet hur hon der ut x)*
Nosen och öronen är väldigt(!) lika, kroppen var inte så jättelik, men lite. Jenny är mer orange-brun-aktig.

Zvintos
0

Kan mycket väl vara att Jenny är solbränd på bilden och därför skiftar färg på ex öronen.
Säger inte att hon är brun zobelsiames brokad, bara att hon kan vara det om hon inte är madagaskar brokad. =)

Moonstrike
0

Okej =)

på den sista bilden kan hon vara solbränd, men dom första bilderna är tagna nu i januari, så på dom är hon troligtvis inte det ;)

Issis
0

#0    Är det diareé liknande bajs som fastnar på baken eller torra kulor? I vilket fall som helst så kan man försiktigt klippa bort lite hår från baken, ifall det är för långt, för det kan ofta orsaka bajs som fastnar på baken. Som sagt, man får klippa lugnt och försiktigt. (om det behövs då)   :)

Agda
0

Madagaskar brokad är hon =).

Jag har också problem med bajsklumpar på baken (svansen), men har aldrig fått det att försvinna av sig själv, har testat med foderbyten. Det har varit så med flera olika honor. 
Det enda man kan göra är att hålla efter och klippa/tvätta bort bajset då och då.

Moonstrike
0

okej..

vi brukar tvätta bort det då och då..

#10 det är mer som hårda kulor