Allergi vänlig ras?
Hej
Har suttit och funderat lite dock långt ifrån bestämt mig på att skaffa mig en kanin av dvärgras när mitt gerbil rum är klart för då har jag gott om plats i v-rummet nämligen. Men först måste jag kolla så jag inte är allergisk mot hö eller kanin.
Därför undrar jag lite om det finns någon kaninras som är mer allergivänlig än andra.
Tusen Tack på förhand!
Mvh Ida
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Rex har jag hört ska vara allergivänliga. Det finns rexpälsade hermeliner.
Rex har jag också hört är allergivänlig, men det är ju ofta hö och spånpartiklar som man kan vara allergisk mot.
Tack för svaren.
Spån klarar jag av då jag har det till gerbilerna. men som jag skrev så måste jag kolla upp om jag är allergisk mot hö lr ej. Tänker inte bestämma mig innan. Vill inte skaffa en gosig kanin och sedan inse att jag inte kan ha den kvar.
- Ida
#3 Måste bara säga att det är en jättebra inställning, du bryr dig om dina djur! Vissa skaffar och märker sedan att dom är allergiska vilket inte är så smart :/
Jag har en pappa som är allergisk mot ALLA pälsdjur. Men jag har en hermelin som bor inte och han gosar med henne jättemycke och så :)
somsagt, rex pälsade djur vrukar vara alergivänliga :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Det beror på vilken sorts allergi man har^^. Min mamma klarar av våran rexkanin. men min storasysters pojkvän tål hundar med inte kaniner = min rexkanin^^. så jag tycker du ska besöka någon som har rexkaniner först, och se om du blir allergisk. ^^ så du inte bara köper en, så tvingas du lämna tillbaka den en vecka efter bara.:) men jag kan absolut rekomendera dom!, de är hur Gosiga som hellst:D älskar den rasen!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Tack alla! :)
Självklart bryr jag mig om mina djur. Ser allt för ofta djur som hamnar på blocket bara 4-6 månader gamla pga allergi. Jag vill inte vara en sån som sätter ut djuret efter en stund. Jag kan tom tänka mig ta hand om en äldre kanin som första kanin. (om det nu blir att jag skaffar en) Är lite svag för äldre djur som behöver nya hem nämligen.
Jag kanske får försöka hitta någon som har en rexkanin och se om jag kanske kan få låna den en vecka eller så och testa innan jag bestämmer mig.
Men blir inte än på ett bra tag. Ska börja bygga på mitt gerbil rum i januari så jag är ute i god tid med att höra mig för ang allergi vänlig ras.
- Ida

Om du är intresserad av lite större raser så är Sallander en allergivänlig ras..<3
Har aldrig hört att sallander är allergivänliga? Det är väl ingen skillnad på pälsen?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin