Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 476 ggr
flikkan
0

Bada?

Hellu, Jag undrar om det är okej att bada kaniner?  Tycker Kaniner om deT?  Går det brA? och isåfall, kan man bada dom i t.ex, en vask? Men ska man göra något speciellt då? Skriv gärna några rader svar!

Sotis
0

Jag tycker att man bara ska bada dom om man far på utställning, eller om dom har fått diarré för då brukar dom vara väldigt smutsiga i rumpan.

flikkan
0

Okej! Tack för Svaret! :D

Frida
0

Bada tycker jag personligen är en dålig idé. Duscha är mycket bättre eller att använda en tvättlapp.
Fick duscha av min lillflicka i lördags och hon vart inte alls förtjust i det. Men det gick mycket bättre att ha henne i duschen än att ha henne i vasken med lite uppdämt vatten som vi gjorde när hon var liten. Risken finns ju att om kaninen inte tycker om vatten så kan den vilja ta sig därifrån och ett hopp/fall från en diskbänk eller ett tvättställ kan vara ödesdigert om man inte får tag i rymlingen i tid.

Sen finns det ju de kaniner som faktiskt tycker om att bli "blötlagda." Att tvätta en kanin ofta är dock inte att rekommendera. Tvätta bara bort smutsen och låt resten av kaninen vara, för det tar sin goda tid att få pälsen torr. En blöt kanin kan mycket väl bli en sjuk kanin om det vill sig illa så se till att torka ordentligt.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Flippa
0

Jag tycker bara man ska bada kaniner om dom är lösa i magen eller om dom ska på utställning. Annars tycker jag det är helt onödigt att bada kaniner. Jag har hört att det försvinner fett från doms hud då man bada dom - stämmer det ?
Men om man ska bada dom så ska man nog bada dom i en balja eller något liknande :)

Jojsan
0

#4 har oxå hört att fett försvinner från deras hud när man badar dem..

[Niike]
0

#0 Varför vill du bada din kanin? Någon speciell anledning, eller bara för att det är kul? :)

Agda
0

Själv tycker jag att man endast skall bada kaninen om den är väldigt smutsig.

Salish
0

Håller med. Fast på sommaren vill Sotis simma i varenda bäck han ser! XD

Flippa
0

#8, haha xD

Keligast
0

Kaniner är väldigt renliga djur så dom behöver inte badas :) Men om dom har diareé eller nåt så kan dom behöva ett bad.

flikkan
0

Tack för alla svaren =)        Jätte tacksam!

Frida
0

#4 Kaniner har, liksom vi människor och andra djur, ett lager fett på huden men det produceras hela tiden nytt så det återkommer mer eller mindre snabbt. Tvättar du händerna ordentligt känner du ju själv att händerna känns mindre feta =) Fettet är till för att skydda och underhålla huden så att den hålls intakt då huden är en mycket viktig del av vårt immunförsvar som håller borta smuts, bakterier etc från insidan av våra kroppar.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft