Alfaalfagroddar ?
Hej! Det var länge sedan jag var in här på kaninsidan men jag tänkte ändå fråga er en sak:
Brukar ni ge era kaniner alfaalfagroddar ?
Varför /varför inte?
Jag har gett groddar en gång för att prova om de gillade det, dock bara lite, och det gjorde de. :) Sen tror jag inte det var alfalfa, men groddar var det iaf..

Min Buffen får alfalfagroddar när jag odlat till hamstrarna, men han är inte sådär superförsjust i det dock. Även andra groddar får han också.

Alfalfa(Lucern) är bra TILL HÄSTAR, och direkt skadligt för kaniner.
Alfalfa har höga halter av Kalcium(kalk).

Jag ger Sid lite alfalfagroddar som gottis Han älskar det! Men han är ju ett riktigt matvrak också :)
Jag tror iofs inte att så många ger alfalfagroddar som väldigt stor del av fodret, men isf så är balansen mellan kalcium/fosfor inte så bra jmfvis i a-groddar. Man bör också se till att de sköljs noga och inte är droppvåta när man ger dem (Tidigare så hade man då och då problem med Salmonella i groddar, generellt, men jag tror att man nuförtiden behandlar fröna så att risken är rätt liten).
Se näringsinnehåll nedan jmf med morötter.
SLV Näringsvärde per 100g
Fibrer (g)
Energi (kJ)
Kolhydr (g)
Fett (g)
Fosfor (mg)
Järn (mg)
Kalium (mg)
Kalcium (mg)
Natrium (mg)
3,0
133
0,9
0,7
8
70
1,00
79
32
6
2,4
186
8,7
0,2
6
27
0,43
204
22
19
vad är det för någe?
Jag har testat det. Men de var inte så förtjusta i det och vi har det nästan aldrig hemma så de får aldrig det nu.