Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2534 ggr
Lippo
0

Hon hugger mig.

Jag börjar bli riktigt trött på att Molly hugger mig hela tiden. Såfort jag ska ta hennes matskål för att fylla på mat så springer hon fram och försöker hugga i min arm. Jag vet inte om det bara är att hon är extremt ivrig, men det är värkligen inte roligt med en kanin som försöker bita en hela tiden så det börjar blöda "/
Någon som vet varför hon gör så, om hon vill försvara sitt revir eller om hon helt enkelt inte gillar mig?

Tacksam för svar.

Romana_12
0

Neej, stackarn ;(

Hur många år/månader är hon?

Lippo
0

#1: Hon är ca 1 år och 5 månader.

Romana_12
0

#2 - Okeej, då är det iaf inte tonådern..

Flippa
0

Så gör Filippa också =/ Det är inte roligt!

CoNo
0

Min hona är precis lika gammal som din, och gör också så. Om du håller kvar handen, biter hon då eller tvekar hon? För håller du kvar visar du att du inte är rädd, och då är hon inte lika maktfull längre.

pandabjorn
0

Usch skulle inte vilja att min kanin gjorde så mot mig :(

Lippo
0

#3: Näe det var nog ett tag sen hon var det :)
#4: Nej precis :/

#5: Jag har aldrig testat men jag skulle kunna tänkta mig att hon biter då ja. Felet jag gör är väl att dra bort handen. Det är en refleks x) Men kan det bero på att hon är rädd och osäker? Tror inte hon har känt att hon har haft ett fast hem eftersom hon har haft bra många ägare innan mig.

CoNo
0

Testa att ta en vante, sätt inte på dig den utan bara håll. Om hon kommer mot vanten, så håll bara kvar, biter hon så för den SAKTA mot henne, liksom "fös" undan henne, så att hon fattar, att du kan bestämma över henne och inte tvärtom. Biter hon i vanten - testa inte utan vante x]

Flippa
0

Jag testade att hålla kvar förut, men hon bara morrade och blev sur.  MEn det beror ju på hur din kanin är :)

Lippo
0

#8: Tack! Det ska jag testa :D
#9: okej :/ Min kanin är som jag skrev ovan lite rädd och osäker. Men ibland så är hon jättegosig och så :)

[Niike]
0

Fia är likadan ibland. Hon har sina stunder .. Ibland när jag ska ge henne mat springer hon fram och biter, eller springer in i handen bara. Oftast inte annars .. Men när jag klappar henne är hon huur go som helst! Och när jag håller i henne också:') Men när hon bits äre inte kul .. *suck*

BlackTear
0

Jag har en kompis kanin som gör så. Hon verkar dock blivit dåligt behandlad i förra hemmet (menar nu alltså inte att ni behandlar era kaniner dåligt!) Men det brukar funka om man är bestämd och inte nervös, eller ifall man ger henne en morot att tugga på medans.

Romana_12
0

Tindra va så förut, men de va ju tonåren

Issis
0

Min kanindam hemma, Sissi, gör också så. Hon har gjort det ända sen när hon var liten, men nu har hon slutat med det. Hon gör det ibland… Men hon visar ändå respekt. Men att de gör så är säkert för att matskålen är deras egna, och de är rädda för att vi ska ta bort matskålen. Sen kan det ju också bero på att de vill skydda sitt revir, som du sa. Det har inget med ägaren att göra, om det inte blir så intensiva huggmärken från kaninen.

//Issis

ciss
0

Brunst?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tindra1
0

Min kanin tindra (8 mån) hon är också sån.. Men ibland slickar hon med ist .. :D Iaf tindra tycker inte precis om att jag rör vi hennes mat! Jag tror att hon vill inte att jag ska typ ta hennes mat elr nåt sånt..

psyko
0

Det kan vara så att antingen att era kaniner tror att det är dom som bestämmer eller att de tycker att det är läskigt.

Om det är så att de hugger bara för att de är dominanta,
får ryta ifrån och fösa undan kaninen. Ta inte upp matskålen förrän kaninen slutat göra utfall.
Du måste visa att det är DU som bestämmer och inte den, och att kaninen inte kan skrämma dig.
Även om det är så att kaninen bara "vaktar" matskålen måste man säga ifrån. Kaninen tar inte alls skada av det, den känner sig bara tryggare när den slipper vakta sitt revir (buren eller bara matskålen) hela tiden.
Mina förra hermelinhonor var små riktiga kärringar =)
Deras bur var deras revir tyckte de och ingen fick komma in där utan dom själva.
Men efter lite träning gick det över.

Men det kan oxå vara så att den tycker att det obehagligt med stora läskiga händer där inne i buren.
Den kan associera dina händer med rovdjur från tiden när kaniner levde i det vilda.
T. ex rävar och vargar försöker ju gripa tag i sitt byte i dess nacke, så kaninen kan tycka att det är läskigt om man öppnar buren ovanifrån och måste sträcka ner händerna…

På något vis tror jag att det här med utfall i buren är vanligare bland honor…

Nu vart texten lite flumskriven men jag hoppar att ni fattar iaf hur jag menar =)

Elino
0

kanske könsmogen vet ej bara en ren gissning;)

BunnyBoy
0

Min kanin biter mig i handen när jag försöker ta ut henne ur nåt litet utrymme, t.ex under byrån. Undrar varför hon gör så Gråter

Fiona
1

Hmm min kanin hona gör sama sak men d är typ bara när hon brunstar! Men jag sitter hos henne så hon får hoppa omkring och nosa på mig och hon har blivit mkt lugnare av d . Hon slickar hur mkt som helst på framför allt mina ben nu och är inte rädd/agresiiv när jag klappar henne!

Så testa d att Molly själv får komma fram till dig om hon är sån här vid andra tillfällen än när du ska ta upp matskålen!

Annars är d bara att vara bestämmt och visa att du inte är rädd , ha gärna handskar på dig i början så du kan hålla kvar handen fast hon anfaller utan att riskera att bli biten! Lite rörigt men hoppas du fattar ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

psyko
0

#19 hon känner sig antagligen hotad…

Lippo
0

#15: Jag vet inte riktigt om det kan vara det. Hur är dom i sättet när de är brunstiga?

#17: Tack för ditt svar :) Men kan hon förknippa mina händer med rovdjur om hon inte ens har sett det? Vet ju inte om hon har det men tror inte det :)

#18: Nja, hon är 1,5 år nu så det var nog ett tag sedan :)
#20: Det ska jag testa :)

Men det är en sak jag inte förstår. Om hon är rädd för mina händer och så, varför vill hon då slicka på dom då? :S

annaforsgren
0

Laban bits helatiden när han är i buren,  jag tror han skulle ändra sig om jag flyttade ner buren på marken, eller helt enkelt byta till en annan bur som inte är så instängd…men jag tror att molly mest är rädd och försöker skydda sitt revir. stå länge vid buren, prata med henne och ha handen så hon ser den, om hoon kommer fram snällt och luktar så kan du ge henne lite godis.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Fiona
0

mata henne även ur handen men ha som sagt var handsar på dig i början! Det finns en metod som heter Tellington Touch, googla på d och kolla omd kmr fram något andvändbart!;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg