Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3072 ggr
JossanH
0

Bajs i rumpan!

Någon som har nåt bra knep på hur man får bort bajsklump i rumpan på kaninen?

Blir det såhär enbart med för mycket mat och för lite Motion eller vad beror det på??

Kaninerna väger ca 2-3 kg och bor ute i en enkel bod. De har en 2 våningsbur plus lite inhängnat nedanför vilket gör att de iaf kan röra sig lite (alldeles för dåligt jag vet.. Men vi har inte utrymme nu när vi håller på att bygga om). De får komma ut ca 2-3 ggr i veckan bara och vara i var sin större Hage på gräsmattan.

De får ett par små hårda "gnagarkakor" (inga frön etc) till frukost. lite pellets (har en plastmugg och dom får dela på ca 1/2- 3/4 av den) och en bit frukt eller grönsak till kvällsmat. De har alltid tillgång till hö. Ska jag dra ner på maten ytterligare och låta dom övergå nästan uteslutande till hö??
Tycker dom är ganska runda, men vilka djur blir inte det under vintern??

Vad kan jag göra för mina små för att de inte ska få en bajsklump i rumpan!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

SofiaGenne
1

Om det inte går bort då man håller kaninen under lite ljummet vatten, med baken då, så är ett bra tips? att använda Galltvål. Brukar många ha på kaninernas fötter när de ska bli vita o fina till utställningar. Det är ingenting farligt för kaninerna. Det lossnar lättare av galltvål, har själv haft det!

Vad det beror på, kan vara svårt att veta. Det kan vara att du ger dom för mycket "vattniga" grönsaker, ex sallad och gurka?

Nu vet jag inte vad dina kaniner är för ras, så kan inte svara på hur mycket dom bör väga. Motionen tror jag absolut inte att det beror på, att de blir lösa i magen, för det är ju bara en bra sak. Det är nog något med mat. Ksk får de i sig lite mycket blad/gräs ute? Dock är det inte så mycket energi i gräset osv, nu när det varit fryst och kallt..

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

twinnie
0

Jag tror att det är "gnagarkakorna" som är felet. Exakt vad innehåller dessa?

SallyB
1

Fast om de bor i en "kall" bod kanske det inte är så smart att bada nu! Eller?

Eftersom de inte alls utför något "jobb" för tillf å skulle jag dra ner på allt kraftfoder (inkl gnagarkakor) och frukt, till 0 och i princip bara ge hö och lite grönsaker och se hur det utvecklar sig. Är det väldigt kallt i boden så ev lite kraftfoder, men först ge nån vecka med bara hö.

annaforsgren
0

Mina förra kaniner skötte vi inte så bra.(var 7 år och kunde ingenting om kaniner då)   och de hade nästan alltid stora torkade bajskakor i baken, som var väldigt svåra att få bort. Jag tror de blir så för att de är lösa i magen, så fastnar bajset i baken och det fryser fast . Tvätta/klipp bort det värsta , städa buren ofta!.. så det inte finns för mycket bajs i buren, Ge endast lite pellets , fri tillgång till hö, inte gurka, sallad,vitkål m.m eftersom de blir lösa och gasiga i magen då^^ :)

(har kaniner "bajskakor" i baken på sommaren, så lägger flugor ofta ägg där i, som sedan tar sig in i kaninen, vilket kan vara dödande)

hoppas att det löser sig!Skrattande

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

JossanH
0

tusen tack alla som svarat!

#1 nej jag menade att bristen på mation kunde vara en bidragande faktor… De är någon form av vädurskanin.. inte små dvärgar men inte jättestora heller..
Vart får man tag på Galltvål???

#2 jag vet inte vad de innehåller, men jag kan också tro att felet kan ligga där i… 

#3 precis vad jag med tycker.. De har ju en päls som aldrig vill torka så att bada dom och sedan sätta ut dom i boden igen går ju inte så bra.. 

#4 De går på låda så de sitter inte i bajset.. bara de lösa bajsarna som fastnar och är svåra att ta bort.. :/
Har mani gällande fluglarver som är något av det vidrigaste jag vet!!

Sajtvärd på Iller.ifokus