Hakpåse
Min kaninhona Sissi har en hakpåse. Kan det bero på rasen (dvärgvädur)? Har hört att det kan uppstå om de får för mycket mat, men jag kan inte minnas att hon har fått för mycket mat. Kunde tyvärr inte hitta någon passande forumgrupp, så det fick bli denna :)
Titta gärna på bilden, det är en bild på Sissi & hakpåsen.

Oj, hon har en riktigt stor hakpåse. Dvv har inte lättare än andra raser att få hakpåse. Dra ner på pelletsen och motionera henne mer är mitt råd. Lycka till med henne!

Hur mycket mat får hon, och vilken sort?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

putt
Till Tejo och Ciss: Ja, hakpåsen är stor. Nu är hakpåsen vänd tack vare kopplet, så att allting är en klump. Sen i höstas födde hon en kull kaninungar, så i ett bra tag så har hon fått mat när skålen är tom, så att hon klarar av att ge di åt kaninungarna. Hon få mycket Motion, jag brukar hoppa henne ofta och hon får springa på vår terass varje dag. Jag ska börja med att hon bara får 1 dl per dag, och kanske någon morot eller salladsbit på kvällen. Hon får pellets att äta och ibland medföljer mjölklinser. Men det känns som att hakpåsen är bara päls, för när man trycker lite försiktigt så känns det som att det typ bara finns luft elr något annat i den x) Inget fett, alltså. Men tro inte att jag vill att mina kaniner ska se ut som grisar, för det vill jag inte. Men nu ska jag sätta Sissi på diet x)

Honor med kull har lätt för att lägga sig till med hakpåse då de får mer foder än vanligt för att klara sina ungar. Min nyköpta rexhona har en mindre hakpåse som tillkom då hon hade kull hos sin uppfödare. Bantar och motionerar här också mao!
Foderrekommendationen för dvärgkanin är bara en 1/8 dl har jag för mig. Men då gäller det ju att ha ett näringsriktigt hö. Själv ger jag lite mer än så av pellets, men inte mer än 1/2 dl till min hermelin. Tror att du kan dra ner till 1/2 dl till din hona, förutsatt att hon får ett riktigt bra hö och tillägg av nyttiga grönsaker.
Sedan är det bättre att ge ett "rent" pellets av bra kvalité än blandningar som man kan köpa på zoo. För mycket socker och fett i dem som kaninen inte alls behöver.
Hmm… undrar vad "putt" betyder x)

#6 Vissa tycker om att använda "putt" för att tråden ska hamna högst upp igen även om ingen har skrivit något svar i den…

Min kanin Mimmi hade hakpåse,hon dog tidigt genfört med hennes bror Musse,vi vet inte varför men det kanske hägnde ihop?

honor med kull får nästan alltid hakpåse. efter man tagit kull på en utställnings kanin kan ställas ut med hakpåse men får oftas mycket mycket avdrag pga av det.
Jag vet att hakpåse kan uppstå efter kull, men Sissi hade redan hakpåse vid 1 års åldern.
putt

Min kanin har en stor hakpåse, hon sitter på diet. Men går inte ner så mkt.

Lycka till med att få bort den :)
btw, supersöt kanin!
putt
putt
Det kan vara för att hon får för mycket mat. Hur mycket mat gav du henne innan du började dra ner?
Min dvärgvädurskorsning hade hakpåse och jag gav ca 1dl pellets, nu ger jag 1/4dl pellets och det räcker gott och väl. Så länge hon får nytt hö och grönsaker och vatten så är det bra. (Kan tillägga att denna dvärgvädurskorsning oxå får mycket motion)
Innan jag började gav jag henne 1 dl bara. Men se, det blev trotsallt en liten tjockis x)
Öhm… Kan inte gå så långt in i baktiden xD Typ, varierande pelltes xP Idag har jag ibland Lottie, men just nu så har jag Nagerspass, och ibland så har jag pellets från Zooman. På somrarna är hon ute i hagarna dagarna långa, från moronen klockan nio tills sent sent på kvällen, snarare natten. Men det borde inte vara ärftligt, för att hon har bra stam, och vi köpte henne på en utställning. Sissis farfar har 95 poäng.
#19: Det kan mycket väl vara ärftligt trots att hon är köpt på utställning och hennes farfar fått 95p.
Någon av honorna i släkten kan ju ha hakpåse.
Du kan ju testa att minska ner pelletsen gradvis tills hon inte får någon alls och enbart ge henne hö, sätta henne på hödiet helt enkelt. Det borde kunna minska hakan lite. :)
#20: Jag har satt henne på diet nu. Hon får bara 1/2 dl pellets nu. Jag tycket att det vore fruktansvärt mot min ögonsten att bara ge henne hö, det är lite väl överdrivet.

#21: Fruktansvärt? Knappast. Pellets är bara ett tillskott och kaniner klarar sig utan pellets också.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Vill inte se min sötis vara för hungrig. Jag jag vill inte heller ha henne fet, men så som jag gör nu gör jag, och ingen kan få mig att göra på ett annat sätt. Det blir bra med en halv dl och grönsaker på kvällen.

Jag ger min kanin 5 matskedar pellets. Hon har också en hakpåse, men inte så jättestor. Det finns många som bara ger hö, vatten och grönsaker till sina kaniner. Kaniner behöver egentligen ingen pellets, för dom blir mätta och allt på höet :P

Men på utställningar har jag för mig att dom får ha en liten hakpåse om jag inte har helt fel :P

min hon ahar också hackpåse kan tyväär inte komma på ett svar just nu oki;)
Vaccinerade Sissi hos vet. idag, och jag frågade om jag borde sätta henne på diet, men hon sa att hon har fint hull och att jag nog inte ska sätta henne på diet. Så då var sagan slut x)
#28 då är det kanske inte fett i hakpåsen då.. Kanske (som du sa) bara päls. Ifall hon ät utekanin kan den ju bli större av att hon får vinterpäls oxå..
Hon är utekanin ^^
#23 Ger du henne fri tillgång på hö, kan hon äta sig mätt på det:)
Hon har alltid tillgång till hö. Hon får nytt hö morgon och kväll. Jag vet faktiskt hur man tar hand om kaniner, har snart haft kanin i fem år. xP