Kanin+Havre?
Jag undrar varför man ger kaniner havre, behöver man ge dem havre, eller är det som med hästar att aktiva hästar/kaniner får det för att kunna sätta muskler? Tacksam för alla svar.
jag vet faktiskt inte, men man behöver inte ge sin kanin havre. (tror jag)

Jag tror inte att man ska ge havre. Fick skrivna skötselråd i"hemgångsråd" av vetrinär efter att Quasimodo blivit kastrerad (här får man det alltid då). I detta stod det "Undvik helt nötter, chocklad, majs, havre, banan, vindruvor, isbergssallad, bönor och ärtor."
Det lär inte vara årets katasrof om de råkar få i sig en vindruva som godis en enstaka gång men det är för kolhydratrikt för kaniner. Jag ger iaf inget av ovanstående efter jag fick råden.
Har gett havre som foder till mina kaniner innan jag bytte till pellets, det gick bra det också=) Dock blir de väl fetare av havre..

Japp, massa kolhydrater… Ingen kanin anses som ett hårt arbetande djur, inte ens de riktigt tränade hoppkaninerna, så de behöver inte det intaget av kolhydrater. Blir lätt överviktiga av sådan kost.

Några av mina kaniner har blivit lite smala på sistonde, så idag köpte jag lite havre att blanda i deras foder.

Mina får en skål med havre o en skål med pellets. (utekaniner!)

Okej:D Min kanin är redan överviktig så jag ska inte ge havre:D Men ibland när hon har varit duktig får hon ett havrekorn, det tycker hon är jättegott:) Tack för alla svar <333