Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1201 ggr
myriis
1

Så J*vla arg!

Nu är jag verkligen förbannad! Var inne på en sida och hittade tråden "Kaniner går inte ihop = Bullshit!"

Inlägget löd:
"

Är det bara jag som är trött på att höra det?? Kaniner är flockdjur, självklart vill de ha sällskap av en artfrände.

När jag skulle köpa en kompis till min kanin fick jag leta länge och väl innan jag hittade en som ville sälja en till mej. "Det är totalt omöjligt" hette det. De bor nu ihop och älskar varandra över allt annat.

Här på skolan har vi även fört ihop 2 vuxna honor utan några större problem! Det handlar bara om att låta de slåss!!

Om man tror att kaniner måste bo med varandra från första början för att kunna bo ihop så är man verkligen ute och cyklar!

Lite argt, jag vet… men jag blir så trött!!"

Mitt svar löd:
"Amen gud. Hur tusan kan du ens tänka på att låta två kaniner slåss? SERIÖST?!
Kaniner MÅR BÄTTRE av att bo ensamma! Sålänge man har tid för kaniner trivs dem bra och har ingen tanke på att leva med fler andra kaniner. Visst kan man sätta ihop kaniner om man tycker det passar
Det där men att kaniner lätt går ihop och slåss om rangordningen stämmer inte! Jag kan sätta in tre kaniner i en stor rasthage där ingen av dem vart förut, då går dem säkert ihop eller ignorerar varandra. Men det är en helt annan sak att ha flera kaniner i samma bur! Då börjar dem väldigt lätt bita och riva varandra när dem har tråkigt. Att låta kaniner hålla på och slåss är inget som jag rekomenderar.
Och om nu ni låter kaniner slåss, varför inte låta hundar slåss också då? Det är samma sak som att jag skulle låta min stora kraftiga hund puckla på andra hanar som han ogillade. Även om han bara visar att han bestämmer trycker han ner dem andra hundarna och gör den rädda eller skadade. Det är samma sak med kaniner.
Ett exempel är en av mina dvärgvädurshonor. Hon köptes från djuraffär där hon bodde med ca 5 andra honor. Dem bet henne och rev henne. När jag frågade butiksägaren varför dem lät kaninerna bråka sa han "Dem gör bara upp om rangordningen"
Jaså. Det är bara därför min kanin fått men för livet och attackerar andra kaniner så fort dem är i närheten av henne. Och det har självklart ingenting att göra med att hon blev j*vligt mycket riven som liten. *Ironi*
Jag skulle aldrig sätta ihop mina större honor med min lilla hona och låta dem puckla på henne för att "göra upp"
Kaniner kan också ha skräck för andra kaniner!
Självklart kan man sätta ihop kaniner och självklart ska dem göra upp! Men när en kanin blir skadad/rädd har det gått för långt.

Detta är inte riktat till någon, förutom den första meningen då.
Ursäkta om det är lite ilsket, men jag blir j*vligt förbannad."

Åh, vad arg jag blir!!+

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast har denna människa sina kaniner i bur? I så fall är det ju helt förkastligt. Men har de eget rum, en hästbox eller liknande så är ja faktiskt benägen att hålla med!

Jag har 23(!!!) honor i en hästbox med olika hus, rullar och andra grejer att hoppa upp på och liknande. Det funkar jättebra, men visst slåss de en del när man sätter ihop dem… Jag brukar sitta hos dem en kväll och se så att ingen är extra utsatt, men det brukar faktiskt lugna ner sig inom någon timme. De som inte tål varandra har ju alla möjligheter att hålla sig ifrån varandra. Därför har jag många skålar med mat så att det inte ska bli en anledning till bråk. Hösilage har de fri tillgång till så ingen behöver någonsin vara hungrig vilket jag tror är viktigt när det gäller att hålla sams ( i alla fall är jag mycket trevligare när jag inte är hungrigOskyldig).

Men när folk ringer mig och vill ha en kaninkompis till sin hona brukar jag avråda. I en bur går det sällan eller aldrig bra att sammanföra en äldre med en unge och två unga honor börjar oftast bråka när de blir könsmogna. Så vill någon ha två kaniner ihop i en bur rekommenderar jag en kastrerad hane och en hona. Och då i en jättestor bur!

Kaniner är inte flockdjur på samma sätt som t ex marsvin utan koloni-djur. Det är stor skillnad!

Elina.
0

Myyris: Håller med dig om att kaniner mår bättre av att bo ensamma! Bra att du rättade till henne som skrev fel, och vi får hoppas att det går in i huvudet på henne.

myriis
0

#1: Ja, i större "inhängader" brukar dem gå bra. Men jag tror inte att många kaniner kan dela bur (alltså en normal inomhusbur ;P)

Ursäktar om jag hade lite väl "arg" ton i meddelandet ;P

Clariiz
0

Mina kaniner bor ihop. Dessa är kullsyskosn och har aldrig bråkat. (2 honor) Man kan ha 2 kaniner ihop om kaninerna TRIVS med varandra och INTE slåss osv. Mina kaniner skulle inte klara sej utan varandra. bara jag tar ut den ena i sele börjar den andra hoppa runt och leta efter sin syster sedan sitter den där å är rädd osv. så jag kan inte vara ute så länge med en kanin. De kommer alltid få bo ihop, nu när jag ska ta ungar på båda ska de ju få bo i olika burar men nära varandra. Man kan ju ha kaniner ihop om kaninerna mår bra av det. Om man är på jobbet/ skolan kan man ju inte vara hoss kaninen! Då har den alltid en vän! :D

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Matilda_91
0

Måste bara fråga.. På vilket sätt mår kaninen bättre av att bo ensam?

Det är ju självklart, har man två kaniner som bråkar mår dom ju inte bra tillsammans men jag förstår inte vad ni menar med att säga att kaninen mår bättre ensam än med en kompis. På vilket sätt mår den bättre?

myriis
0

Kaniner är inga flockdjur. När dem är vilda bor dem ensamma i "kolinier".

KajsaM
0

Vissa kaniner vill inte ha sällskap men vissa kaniner vill det. Jag tycker det beror från kanin till kanin.

Matilda_91
0

#6: Ärligt talagt förstår jag fortfarande inte varför det är dåligt att ha två kaniner som är kompisar i samma bur. Om dom nu är kolonidjur ska dom väl ändå inte vara helt ensamma? Då kan man väl ha två bolådor och matskålar istället för en så dom har varsitt litet hus.

Jag ser bara fördelar med att ha två kaniner som gillar varandra i samma bur. Självklart menar jag inte att man kan sätta ihop två kaniner som inte är kompisar.

• Dom kan värma varandra på vintern
  • dom pratar samma språk och kan umgås när man är i skolan
  • Det blir inte lika mycket krångel med burar och galler, bättre att ha en stor bur som kaninerna kan dela på än två små.
KajsaM
0

#8 Håller med dej! Bra skrivet

myriis
0

#8: Här kommer lite "nackdelar"

• Kaninerna blir inte lika tama. Din kanin som varit "bästis" med dig kan plötsligt sluta gilla att du klappar honom/henne
  • Om en kanin dör kan den andra dö p.g.a. sorg
  • Dem kan plötsligt börja bråka. Även om dem varit bästa vänner
  • Det kanske blir så att dem ALDRIG kan vara utan varandra. Dvs. du kan inte ta ut den ena i sele utan den andra

Och ang det där om att det är bättre med att det inte blir krångel med galler: Kaninerna kan ju ändå träffas i rasthagar :)
Jag tycker inte heller att det är dåligt att ha två kompis kaniner i samma bur, men varför?

KajsaM
0

Jag tycker att men kan ha kaniner två och två och ensam. Beroende från kanin till kanin. Tänk själv att bo ensam och att bara en kanin ko och klappade dej?

Tina-A
0

Jag håller med Matilda. Och jag tycker att #10s 2 första nackdelar är ett tecken på att vissa kaniner faktiskt vill bo ihop. Annars skulle dom inte ty sig till varandra och inte bli ledsen när den får sitta ensam.

Vi har våra kaniner i samma bur och när vi har dom isär ser man att de saknar varandra. De är bästa kompisar helt enkelt

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

#12: Sant. Men om kaniner aldrig bor ihop kan dem ju inte sakna det eller hur? Dem vet ju inte hur det är isåfall.

Tina-A
0

#13: Det har du rätt i. Men min personliga åsikt är att de felsta djur vill ha en kompis, med en del undantag visserligen.

Självklart vet jag att jäääättemånga har djur 1 och 1, ex hundar, katter osv osv. Men jag tror ändå många vill vara två :) Detta grundar jag inte på något förutom mina egna åsikter.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Ja, vissa djur vill vara ensamma, och vissa inte. Jag tror okå att många vill vara 2 och 2 =)

felicia93
0

1# medveten om att man inte får ha över 10kaniner i en grupp enligt djurskyddslagen`?!

[Quellii]
0

#16 Nu har jag bara skummat igenom men jag hittar ingenting om det i varken djurskyddslagen eller djuskyddsförordningen.

Du får gärna visa vart den lagen finns ^^

Länkar:
http://lagen.nu/1988:534 & http://lagen.nu/1988:539 

Hittade heller inget på jordbruksverket :P

psyko
0

Jag är för att kaniner ska få bo ihop.
Men om de ska göra de måste de ha en stor yta att röra sig på, annars är det väl självklart att det blir bråk, men så är det individuellt oxå såklart.

Mina 2 kaninhonor bor ihop. De får springa i en stor rasthage hela dagarna och så sitter de i buren om nätterna.
Visst kan det hända att det blir smågnabb mellan dem, men inte alls ofta.
Däremot ligger de och putsar och pussar på varandra, när det händer någonting läskigt enligt dem finner de trygghet i varandra.
Visst är det skönt att ligga nära sin bästa kompis och värma sig en kall vinterkväll?

Alla mina kaniner som jag har haft hittills har föredragit att bo tillsammans med någon.
En kanin föredrar nästan alltid att ha en annan kanin som kompis än bara en annan människa.

MarHai
0

Jag har 6 honor som går tillsammans. Det fungerar bra, när de har kommit överens om vem som ska bestämma.

Brukar inte rekomendera folk att ha kaniner 2 o 2. Men holländare, har alltid fungerat. Har sålt syskonpar flera gånger. Håller kontakt med alla köpare, och de har aldrig bråkat.
Men så är holländare så menlöst snälla också Räcka ut tungan

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Hatasallad
0

Nisse slutade med att vara min bästis sen han flyttade ut, så det kvittade om han har kompis eller ej, för han vill inte bli klappad, iaf ibland vill han det :P

Dessutom är ju kaniner väldigt sociala djur. De lever i en grupp tillsammans i det vilda, men inte tätt intill varandra då alltså. Till skillnad från marsvin.

Trasdockaa
0

Det är lättast att formulera sig såhär, kaniner har personligheter precis som vi, vissa kaniner älskar sällskap, andra hatar det, vissa tollerarar enbart en viss kanin men hatar resten osv. Därför kan man inte säga varken det ena eller det andra. Man kan inte säga att kaniner mår bättre själva, och inte heller att de mår bättre tillsammans. Utan de är var och en olika individer precis som oss människor med olika personligheter. Vissa mår helt klart bättre tillsammans, och vissa mår bättre själva, man kan inte dra kaniner över en och samma kam, på samma sätt som man inte heller kan göra det med människor.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Kim-Lejon-Pelle
0

Jag har tre kastrerade hanar i en stor bur och dom slåss aldrig. Dom är bästa kompisar.

Hatasallad
0

#21 Det är typ likadant för marsvin också.

[Catteklina]
0

_Allmänna råd till 8 kap. 1 §
_**Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

MarHai
0

En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur.

Det står inte att man inte får ha mer än tio. Tror det mer är en rekomendation.

Solbackens kaniner

[Quellii]
0

#24 Det hade jag sett :)

Men..

"En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur"

Hittade ingen lag om det som sagt ^^ Men däremot så är det ju ett råd. :)

[Catteklina]
0

#25/#26 Jo, det är det, en rekommendation av vad dom tycker. Jag har inte sagt någon åsikt om detta ämnet, bara hänvisa till den texten som jag tror att #16 syftade på. Annat står det inte i föreskrifterna/lagarna.

MarHai
0

Nej, det förstod jag. :)
Det var bra av dig att leta upp detta, så vi kunde se det. :)

Solbackens kaniner

[Catteklina]
0

#28 Haha, tänkte bara så att det inte blev någon missuppfattning nu :P

[Quellii]
0

#27 Joo det var bra :) Kanske var lite otydlig när jag skrev, men jag menade att jag inte hittade någon lag på det xD