kanin
Hejsan alla kaninälskare! har en fråga som någon med säkerhet kan svara på. tänkte köpa en hane eller två honor efter vi kommit hem från Egypten i mars. Finns det någon här som har en hono som är runt 2 år eller mer som har fått livmodercanser? eller som inte har fått. sägs att risken är STOR att dem får det om dem inte är kastrerade. tänker bara att vi inte har någon lust att först köpa 2 honor för 300 kr styck och sen lägga 700- 800 kr st för kastrering. Är det vanligt med denna sjukdom ??? vi har haft en hane tidigare som vi tyvärr fick avliva p.g.av ett medfött bettfel. blev bara 4 år, men han var som en katt. sprang efter en och var helt underbar. tycker bara det är synd och ha en ensam kanin när man e borta 7-8 tim om dan. va tycker NI ? hoppas på svar!

Jag tror inte att det är så vanligt. & kastrera en hona tror jag är väldigt farligt… men inte säker!

hej ! farligt tror jag inte det är men frågan är om det är så vanligt som dem skriver på nätet. hur gammal är din kanin ? vilket kön är det? tack för ditt svar förresten…mvh cayl
Kul att du ska skaffa kanin :)
vet inte riktigt.. vad man ska skriva..
håller m emmy . det är väldigt riskfullt att kastrera kaniner både honor & hanar

min ena hona Honey är 4 år och har inte det, jag har inte hört en ända som har haft det…
Så kul med 2 nya kaniner :)

min kanin är en hona & snart 3 år.

hej! tack för era svar. skulle vilja ha 2 honor men e osäker….hoppas på fler svar. va söta era kaniner är!! det e mest jag som sitter här dag ut o dag in o kollar kaninsidor..haha!! mina töser som e 13 o 17 är inte så pigga på det. nog mest jag som vill ha kanin.o min stora tös…

kaniner is da lajf! Det kommer säkert inta att hända något!

OM det händer ngt så finns det veterinärer :) lycka till!

hej! läst att dem kan få det från 2 års ålder därför jag e osäker. ingen annan som har honor som är över 4 ? jag kanske e tramsig men jag vill inte chansa. vet hur hemskt det va att förlora vår lille Leo…

får dem sjukdomen finns inget att göra…va jag fatta det som
Att kastrera brukar gå bra - dock finns det alltid en risk! Att sterilisera en hona vet jag inte om det är större risk att det inte går bra, mindre eller lika stor.. Har aldrig varit med om honor med livmodercancer och vet ingen som har det heller, så jag tror inte det är så vanligt.
Jätteskoj att du ska skaffa kanin! Tänk på att ska man ha två kaniner ska det helst vara en kastrerad hane och en hona, eller två kullsystrar.
Lycka till!

Har hört att det bara är en myt det där att honor kan få den där sjukdomen.. Själv har jag en hona som blir 4 år i sommar och hon har då aldrig varit sjuk.
Det går utmärkt att ha en kanin själv, fast ja om man är borta stora delar av dagen kanske det inte är lika kul för kaninen…
Men det beror oxå på kaninen. En kanin som har växt upp utan andra kaniner klarar sig utmärkt utan dem och kan bli riktigt sur ifall hon träffar en.. Men en kanin som växt upp med en eller flera andra kaniner kan bli ledsen om den blir själv..
Kul att ni ska skaffa kanin/er! :-)
#12 Japp, det går ju också:) Men jag tänkte om de skulle köpa två ungar.. ^^

ojojoj :S

hej! känns skönt att fler o fler säger att det är ovanligt. undrar bara varför kaninsidorna säger tvärtom?? jo vi ska i såfall ha 2 honor från samma kull. bökar dem mycket med bo när dem blir könsmogna fast dem inte har någon hane att ge sig på? haha..

#13: En myt är det inte, då den förekommer.
Men hur vanlig den är vet jag inte.
Däremot är det en myt att honor som fått kull klarar sig från livmodercancer, medans de andra honorna kan få det.
Alla honor , vare sig kull eller ej, har lika stor risk att få det (vilken jag tror inte är särskilt stor).
#0: Fråga på kanin-net också om detta, så får du fler svar. :)

hej ! va söta dina kaniner va opal_honey. ok än så länge e det ingen här som hört att någon haft det..

Jag kastrerade min hona (dvv-korsning) när hon var 6år. Det var på rekommendation av veterinären som bot på hennes ständigt återkommande skendräktigheter, och lite för hennes dåliga humör… Det var en himla tur det för hon hade flera tumörer på livmodern så hon hade nog inte levt idag annars. Det är 2,5 år sen och hon mår toppen och är supergosig numera.
#21 Har hört att det är en myt att den förekommer ofta menade jag ;)

hej ! usch va trist ! tur att du kom i tid. blir dem skendräktiga utan va med en hane ?? ingen aning. haha
Tror inte att det är speciellt vanligt.. Har själv en hona på snart 7 år som mår jättebra :) Aldrig hört talas om nåns kanin som fått det..
Kan säga att 2 honor, även om det är kullsystrar, kan bråka och behöva separeras. Då blir dom (mer eller mindre) ensamma iaf och det blir dubbelt så mkt jobb som om man hade skaffat 1 kanin. Många kaniner trivs utan andra kaniners sällskap, och klarar sig bra utan en kompis. Ville bara skriva det, du måste inte skaffa 2 kaniner.
Lycka till med att köpa kanin då! ;)
#25 ja, dom kan va skendräktiga utan att ens ha träffat en hane.

hej ! tack ska ni ha för alla svar. får kanske fler..natti natti.
hörs nog imorron igen. cayl