Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2094 ggr
bengalibengt
0

kattsand

Jag vet ju att man kan använda toa-lätt som strö i buren men hur är det med vanlig kattsand? Gissar att man inte kan ha det eftersom ingen har det men av vilken anledning kan man inte det då?

Den kattsanden jag använder till katten är gjord av torkad lera. Inga tillsatser.

[Niike]
0

Dammar inte kattsand ganska mycket?

bengalibengt
0

Vet inte… tycker inte det…. men det gör det kanske…. skulle det vara enda anledningen? Jag tänker att det kanske är för hårt att gå på, kanske inte nyttigt om de äter av det??

[Niike]
0

#2 Tror att våran kattsand dammar ganska mycket, men du kanske har en annan sort. Det borde ju inte vara något problem att gå på då "Toa-Lätt" är hårt också enligt mig. Men att äta av det kanske inte är så bra, dock beror det ju på vad det innehåller.

[Quellii]
0

Giftfri kattsand går kanske att ha, men jag är inte säker tyvärr.

emms
0

har haft kattsand i toan men det dammade inte. men det verkar hårt och det är dyrare

Emma

bengalibengt
0

Består endast av torkad lera, inga tillsatser eller giftiga ämnen..

Tror inte att jag kommer att använda det i buren, undrade mest varför endast toa-lätt rekomenderas…

Tejo
0

det finns de som använder kattsand i toalådorna till sina kaniner. Anledningen till att jag inte skulle skulle vilja ha det är att jag skulle tro att kaninerna gärna gräver i sanden och då skulle det sprätta en hel del. Toa-lätt är inte lika grävvänligt.

Keligast
0

Jag anväder kattsand till mina. Lättare att göra rent tycker jag än toa-lätt

emms
0

min grävde inte. men de gräver mer ju mer sand det är :) verkade det som

Emma

Lizzan
0

Jag använder inte kattsand, gillar det inte.

bengalibengt
0

Har problem att hitta något bra strö till mina teddy löwen.

Spån är inte att tänka på, de blir helt täckta av spån med en gång. Hö/halm funkar inte heller, fastnar oxå. Har provat med pellets och det funkar ur pälssynpunkt men är jobbigt att städa till dem eftersom att de inte bara bajsar i en hörna utan gärna sprider det i hela buren och det blir ganska dyrt att behöva tömma hela buren typ var tredje dag.

Tänkte att det kanske kan funka bättre med kattsand eftersom att det inte fastnar i pälsen och så borde det gå att bara ta ur bajsarna och slippa tömma hela buren varje gång…

bengalibengt
0

putt

bengalibengt
0

#5 Är vanlig kattsand dyrare än toa-lätt? Borde om inget annat vara drygare……

emms
0

menar om man ska ha hela buren så blir kattsand och toa-lätt dyrare än spån :p

Emma

Trasdockaa
0

Anledningen till att man inte ska använda kattsand är att kaninerna lätt får i sig det när de de äter sin avföring (den är ju kletig och får å i sig kattsanden) och annat när de äter från botten, vilket ofta kan ge förstoppning. Inge vidare kul det. Det som man kan rekomendera till de långhåriga kaninerna är träpellets som man har och värmer upp spisen med. De blir bara till ett väldigt litet pulver och luktar inte. Eller så gör man som jag som har teddyvädurar och först lägger ett lager spån och sedan ett tjockt lager halm :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

bengalibengt
0

#14 jo givetvis Räcka ut tungan

Spån och halm är givetvis de billigaste alternativen men det fastnar direkt i pälsen. Tom halmen fastnar, liksom borrar sig in i pälsen och så får man dra eller klippa bort det.

Är så skönt nu när jag använder pellets för de är rena och fina men jag får slänga massor av ren pellets varje vecka för det är så svårstädat

Flippa
0

Andvänder inte kattsand, min kanin är rädd för kattsand,

Mimmiih
0

samma som #1.

Tisdus
0

Kattsand använde jag under nån dag i början… men såg att hon åt den, så då bytte jag genast till sågspån. Kattsand ska ju "klumpa ihop sig" när det blir fuktigt, och om kaninen då äter det så bildas det klumpar i deras mage istället…

psyko
0

Kattsand är inte heller bra för huden på kaninen, kattsanden torkar ut den.
Det kan damma mycket och dessutom är det för det mesta skönare för kaninen att ha något mjukt att ligga på.
Och som de andra säger är det inget bra för magen på kninen om den får i sig av kattsanden, även om det bara är lera.

Om dina kaniner är rumsrena och har en toalåda i buren har jag hört de som använt en filt på bottena buren eller tidningspapper…

bengalibengt
0

#20 nej problemet, framförallt med en av dem är att hon sprider sina bajsar över hela buren och har minst två kisse ställen.

bengalibengt
0

Ska testa att byta till toa-lätt imorgon.

Hitills har jag provat spån, halm, hö och träpellets i buren men inget av det har funkat riktigt bra tycker jag.

Ync
0

Jag ska också prova med Toa-lätt-. :)

Tejo
0

#16 Ett tips? för att få dina kaniner rumsrena snabbare:

Om du tar bort allt strö/hö/halm från buren utom att ha tex toa-lätt i det hörnet där du vill att de ska göra toalett så brukar de flesta kaniner fatta vad som gäller på några dagar. Sedan kan du återigen använda strömaterial i hela buren, men behöver bara byta ut en hörna. Obekvämt några dagar för kaninen men himla bra ut städningssynpunkt när kaninerna håller sig till en hörna.

Om du använder toa-lätt för fösta gången, så ha koll på att kaninerna inte äter det. Vissa kan tro att det är foderpellets och papper är inget vidare för matsmältningsapparaten…

Lycka till!

psyko
0

#21  ?

Tejo
0

#24 Måste nog förtydliga och säga att du inte ska ta bort höet helt, utan du kan sätta upp det i en höhållare tex.

Tina-A
0

Hur går det för dig?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SallyB
0

Jag tycker modellen med separat toalåda verkar smartast. Jag ska också ordna det så. På Agrias webb skriver Gunnel Anderson& Marianne Tornvall (Djurkliniken Roslagstull) under skötslråd, att man kan använda sk vetbed (vanligen använt till hund) som burunderlag, och det är tydigen inte farligt om kaninen äter av det. Toppen, då jag har en vetbed (efter min vovvse) modell stor, som jag ska använda.

bengalibengt
0

har kvar träpellets i buren och faktiskt så fungerar det jätt bra nu.

Jag bestämde mig för att låta det bli "smutsigt" i buren, så jag lät helt enkelt bli att städa buren på nästan 1 vecka och då började de gå i sina toa lådor  istället. De har väl inte tyckt att de har behövt göra det innan eftersom jag varit där och städat nästan hela tiden.

så jag kommer att fortsätta med träpellets Skrattande

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN

Tina-A
0

#29: Låter jättebra! Kul :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]