Behöver tips och råd!
Hej! Jag har en dvärgvädur på 2 år som bara bott hos oss i en månad, ca 2 veckor efter att han kommit till oss fick han magstopp, vi åkte till veterinären och han fick behandling för de, men trots att vi gett han alla dom medicinerna som han skulle ha lämnar han fortfarande de mjuka ”vindruvsklas” liknande bajsarna.
Vi åkte därför ännu en gång till veterinär men hon hittade inget fel hon upptänkte dock en extremt låg puls på bara 81 (ska ligga runt 180-300 normalt), han har också gått ner i vikt från 1.98kg till ca 1.89kg. Hon visste dock inte heller va det berodde på.
Så nu söker jag med lyckta efter någon veterinär i Dalarna som KAN kaniner och som skulle kunna hjälpa min lilla Winston, är det någon som vet nån bra kanin kunnig veterinär eller som skulle ha ett hum om vad det kan va för fel på honom?
Anicura Falu är med på Svenska kaninvälfärdsföreningens lista över kaninvänliga kliniker. Hoppas du hittar svar på vad som är felet med din kompis.
Vad är han för färg? (Dubbel brokad kan ha medfödda magproblem tex).
Vad får han för kost? Ofta får de för mycket kolhydrater eller protein när de får mer "nattbajs" än vad de äter upp. Ofta rekommenderas enbart hödiet när magen krånglar tills allt stabiliserat sig och sen sakta återintroducera annan mat (fiberrik pellets i mindre mängd tex).
https://www.anicura.se/hitta-klinik/dalarna/falu-djursjukhus/
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: AniCura har vi varit till men dom kommer inte riktigt fram till problemet, han har sen han fick problem med magen bara ätit hö och lite sallad på kvällen. Vi testade ge han pellets efter att medicineringen var klar men då blev han mage lika igen så nu vågar vi inte ge han något annat än hö å sallad.
Färg vet jag faktiskt inte så här ser han ut
Synd de inte kan kom fram till problemet (antar att du då fick träffa en kaninkunnig veterinär där). Tyvärr vet jag ingen annan veterinär i närheten som kan tänkas vara bra på kaniner (du kan ju alltid ringa och kolla med kliniker runt omkring och se om de vet någon annan).
Ser ut att vara zobelsiames och vad jag vet har den färgen ingen koppling till magproblem (vilket kan vara skönt att veta).
Verkar som han då helt enkelt har extra känslig mage (jag har haft en sådan kanin), kan vara att han är känslig för stress. Vet du hur hans diet och levnadsförhållande såg ut i tidigare hem?
Har veterinären pratat något om uppföljning för att hålla koll på pulsen? Togs det några blodprover? (Kolla infektion, lever och njurar bla). Antar de även kollade tänder? Kolla de även öron? (Vädurar har tyvärr hög risk för problem med öronen även om de kan verka helt friska och pigga).
Håller tummarna att han ska må bättre och piggna på sig så ni får många härliga år tillsammans.
#3: Ja asså jag ”hoppas” att det bara kanske handlar om stress och känslig mage så att det inte ligger något annat bakom, han har varit t veterinären tre gånger nu och tagit massa blodprov samt fått hjärtat kollat och massa sånt, hjärtrytmen var bra pulsen var dock fortfarande låg men inget som han led av enligt veterinären, han är en omplaceringskanin och har absolut inte haft en bra start på livet, kan det vara något sånt som stökar med magen? Han får profibe pellets nu och hö men magen verkar inte bli nå bättre, har ringt runt till massa kliniker ingen verkar ha någon koll tyvärr. Tänderna och öronen såg också bra ut vilket var skönt.
Hur gjorde du för att din kanin skulle känna sig så lung och trygg som möjligt? Och på vilket sätt anpassade du hans kost efter hans mage?
Tack för så bra svar!
Hon som hade störst problem med magen kom från dåliga förhållanden (ingen mat eller vatten och massa stress) tog ett bra tag innan hon sluta springa i panik så fort jag rörde mig.
Hon fick väldigt restriktivt med maten och allt jag märkte hon kunde reagera på uteslöt jag (tex funka inte äppelblad alls vare sig de var färska eller torkade så fick avblada alla pinnar hon fick). Sista året var det väldigt begränsat med vistelse på gräsmattan och det blev väldigt begränsat med färskt gräs/örter för då reagera magen.
Sen ville hon ha sällskap när hon åt så fick flytta toalåda och höstation in i sovrummet för annars åt hon inget (och använde inte toalådan) på hela natten (sov i sängen och vägra lämna sovrummet efter jag lagt mig). Hade även höstationer i vardagsrummet där jag spendera mest tid.
Hon fick också profiber pellets plus cuni complete pellets (dem funkade för henne i begränsad mängd). Veterinären hitta inte heller någon egentligen anledning till besvären (hade en period sämre levervärden så hon fick även lactulos under stor del av tiden hon bodde med mig).
Hon fick tyvärr öroninflammation som i slutänden inte gick att helt behandla då hon var rätt ohanterbar och för att slippa mer stress med veterinärbesök och grejer fick hon somna in tyvärr alldeles för ung (hon var även långhårig så vi kämpade även en hel del med pälsvård).
Nu behövde jag använda "godis" för bla få till pälsvård och grejer men annars hade jag nog testat att helt ta bort det och bara kört på hö i minst 3 veckor och om magen verkar stabil då hade jag testat introducera bra pellets extremt långsamt (på häst tar det 2-3 veckor för tarmfloran att ställa om sig när de får nytt foder så gissar det är något liknande hos kaniner eftersom de har relativt lika system).
Okej ja vi testar med bara hö just nu och han får även profiber pellets också en halv skopa (den som följer med i burken), jag tror nog att det har med stress och göra allting pga hur hans liv har sett ut innan han kom till oss så jag hoppas nu att med rätt foder och miljö att han kan känna sig lugn och trygg. Väntar fortfarande tålmodigt på hans första glädjeskutt, tack så jätte mycket för alla bra svar och tips? det uppskattas otroligt mycket.
Hoppas det ska lösa sig och att han snart känner sig trygg och avslappnad nog för lite glädjeskutt och att magen stabiliserar sig.
Håller tummarna för er!
Super tack! Det hoppas vi med!
<3 <3 Ha det så bra!